Pages

Thursday 17 November 2022

Hur många bolag bör en aktieportfölj innehålla?

På fredagskvällen i förra veckan roade jag mig med att läsa lite om Warren Buffett. Buffett är en stor förebild för mig och det är alltid kul att ta del av hans kunskap.

I samband med läsningen om Buffett publicerade jag en tweet på temat diversifiering, där tweeten bland annat innehöll nedan text:

  • If you really know what you are investing in, 6 companies are a lot
  • Very few people have gotten rich on their 7th best idea. Instead, many people have gotten rich on their best idea

Något som står klart (vilket inte var oväntat) är att det råder många olika åsikter om hur många innehav man bör ha i sin aktieportfölj. De många olika åsikterna är bra då alla (människor) är olika och har olika preferenser, intressen, förutsättningar mm. Vad som är ”bäst” för mig är därför inte nödvändigtvis ”bäst” för dig, och vice versa.

Om man vill maximera avkastningen (absolut och/eller relativ avkastning) torde man vilja ha bra ”hävstång” genom att ha en koncentrerad portfölj. Jag tror aldrig att någon kommer bli världens rikaste person genom att investera i indexfonder (dock heller aldrig världens fattigaste person). Ska man nå toppen bör man därmed ha en väldigt koncentrerad portfölj.

Personligen tror jag att många instinktivt vill ha en koncentrerad portfölj, inte minst i tider då positivt sentiment dominerar på börsen. Ett tag för inte så länge sedan kändes det nästan som en tävling att ha så stor exponering som möjligt mot vissa hajpade bolag.

Jag förstår fullt ut tanken med att ha en koncentrerad portfölj om 3-6 innehav. Det är vanskligt att hålla riktigt bra koll på så många mer bolag. Det låter ju inte heller rationellt att satsa pengar på sin 23:e bästa idé, jämfört med att investera mer pengar i sin allra bästa idé.

Indexinvesterare brukar vara snabba med att påpeka att de flesta investerare inte klarar av att slå index över tid. Någonstans här blir det således en ”konflikt” gällande om man ska ha en koncentrerad eller diversifierad portfölj.

Personligen tror jag att gemene man gynnas av att inte ha en alltför koncentrerad portfölj av unika aktier (exklusive vissa investmentbolag). Anledningen till detta är att många saknar nödvändig tid, kunskap och engagemang.

Det finns dock personer som spenderar många timmar varje dag på att läsa på om sina investeringar, det är då en helt annan sak (även om det i sig ändå inte nödvändigtvis förkunnar att det bästa är att ha väldigt få innehav).

Det finns mycket mer man kan skriva om diversifiering, t ex utifrån följande perspektiv: sektor, geografi, valuta, typer av tillgångar, konjunkturberoende mm. Det får vara föremål för en annan diskussion.

Personligen har jag idag 26 innehav i portföljen, varav 2 fonder. Att ha många innehav ger per se inte nödvändigtvis en bättre diversifiering gentemot att ha färre innehav. Jag tycker att jag har för många innehav idag. Mitt mål är att minska ned antalet innehav till max 20 stycken (ja, 20 stycken är fortsatt ganska mycket :)).

Kontentan med detta inlägg är att det är vanskligt att säga hur många innehav DU bör ha i DIN aktieportfölj. Alla är som sagt olika och har sina egna unika förutsättningar och preferenser.

No comments:

Post a Comment