Pages

Friday 18 November 2022

Lite fredagstankar: v.46

Det är återigen fredag och dags för lite nya fredagstankar.

”HÄR BOR JÄVLIGT RIKA PERSONER”: De senaste fem orden var något jag möttes av när jag klev ut ur fastighetsporten där jag bor. Kroppen uppfylldes av en tillfredsställelse och ordet ”mmhmm” yppade sig.

Hehe, ovan beskrivning var kanske ett önsketänkande från min sida. De fem orden yppade sig de facto och det är inget hitte-på. Tyvärr hände det dock inte utanför dörren till fastigheten där jag bor. De var två tjejer som spatserade på trottoaren som gjorde uttalandet när de gick förbi ett av Stockholms trevligaste områden i innerstan – i alla fall enligt min åsikt.

Sonen och jag går förbi området i stort sett dagligen och även om det inte var vår fastighet som omtalades är det ändå inte mer än någon minuts promenad till det berörda området. Jag tänkte inte namnge området utan bara konstatera att det (i alla fall i mina kretsar) väldigt sällan pratas om detta område. Således kan det kanske ses lite som en ”gömd pärla”. Jag skulle gärna vilja få möjlighet att bo i området någon gång 😊 

FULLT PÅ ”ATT-LÄSA/LYSSNA-LISTAN”: I stort sett varje dag dyker det upp saker som jag skulle vilja läsa, lyssna på eller att titta på. Varje gång jag uppmärksammas på en bok som jag skulle vilja läsa lägger jag till boken på en lista över böcker jag önskar läsa framöver. Motsvarande process och lista har jag när det kommer till saker jag vill lyssna på (t ex ljudböcker och poddar) eller titta på (t ex filmer, videointervjuer och dokumentärer).

Problemet är att dessa listor över tid växer sig allt längre och att jag inte hinner med att beta av allt jag skulle vilja ta del av. Vissa grejer hinner bli inaktuella innan jag hunnit beta av dem, vilket gör att jag skippar att läsa/lyssna/titta.

Jag höll nyligen på att lyssna på fem ljudböcker samtidigt. Det var nog ett nytt personligt rekord. Men då fick jag säga till mig själv att fokus nu måste vara på exekvering och att slutföra saker. Anledningen att jag lyssnade på så många ljudböcker samtidigt är dock att jag har lite olika syften och situationer för när jag lyssnar på ljudböcker. Jag har t ex en typ av bok som jag ofta lyssnar på när jag är ute och går. Sedan har jag några olika typer av böcker där jag gärna vilja kunna ta anteckningar, vilket underlättas om man inte håller på med massa andra saker.

PODD VS. LJUDBOK: Det finns många fantastiska poddar, vilka enligt vissa personer ersätter behovet av ljudböcker. Hur ser ni på poddar vs. ljudböcker? 

Hoppas att ni alla får en fantastisk helg!

2 comments:

  1. Att hitta rätt förhållande mellan input (böcker, artiklar, poddar, ljudböcker, etc.) och output (skriverier, konstnärliga uttryck, egna föredrag, etc.) är en av livets stora konster. Jag har försökt att begränsa mitt intag av medier och våga ha "tråkigt", dvs. ha tid for kontemplation i större utsträckning. Det finns så mycket att hitta om man bara lyssnar noga - utåt men även inåt.
    Ha en strålande fredag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt bra poäng! Det låter som ett fint upplägg, jag försöker ta mig mer åt det hållet också :) Jag lyssnade förra veckan på ljudboken "Munken som sålde sin Ferrari" och där pratade de bland annat om att inte underskatta kraften av tystnad och stillhet.
      Tack detsamma!

      Delete