Pages

Saturday 19 November 2022

Portföljaktivitet i veckan: v.46

Efter två veckor i följd utan någon transaktion blev det den här veckan både tryck på köp- och säljknappen.

Jag har som ambition att minska ned antalet innehav i portföljen till max 20 stycken. Jag har idag för många småinnehav. En dubblerad aktiekurs i ett mindre innehav får inte så stor påverkan på totalavkastningen, vilket är tråkigt om man har lagt ned tid och kraft på att göra en så god analys man kan.

Jo, jag vet att en halverad aktiekurs förstör totalavkastningen mindre om det är ett mindre innehav som drabbas. Runt 20 innehav är ändå förhållandevis många innehav och betydligt fler än vad många skulle anse optimalt.

B3 CONSULTING GROUP (sälj)

På tal om dubblerad aktiekurs så är det något som B3 har gjort under det senaste året, då aktiekursen har stigit med 110%. Hittills i år är kursen upp med 89%. Det är både en fantastisk och välförtjänt uppgång, då B3 har levererat en stark verksamhetsutveckling. I veckan som gick har aktien noterat nya rekordnoteringar, bland annat drivet av köprekommendation i Börsveckan samtidigt som Pareto igår satte köp på aktien med riktkurs på 225 kr.

Jag ser fortsatt långsiktig uppsida i B3, även om man inte bör räkna med samma snabba uppgång framöver. Efter det senaste årets kursrusning blev B3 portföljens klart största innehav. Jag skalade därför ned mitt innehav till kursen 159 kr per aktie. Detta dels för att inte få för stor exponering mot ett enskilt innehav samt att det finns andra aktier som jag nu upplever har en bättre risk/reward. 

JM (sälj)

När oktober månad skulle sammanställas var JM ett av innehaven som låg i nedra delen av portföljen (baserat på min exponering mot respektive innehav). Ur ett långsiktigt perspektiv tycker jag JM är intressant. Jag blir inte heller förvånad om det kommer ett bud på JM någon gång i framtiden.

För tillfället är det dock stökigt på bostadsmarknaden. Jag har också en hel del byggrelaterat i portföljen, där jag anser att risken är lägre i t ex Peab, NCC och Inwido – då dessa har exponering mot fler marknader än huvudsakligen nyproduktion av bostäder.

JM kring 180 kr (vilket var min säljnivå) tycker jag är en attraktiv långsiktig värdering men jag tycker inte att det är en ordentlig fyndvärdering, dvs. om det blir riktigt stökigt på börsen tror jag att det finns en hel del mer nedsida (vilket jag även skrivit om tidigare och något som varit anledningen till att JM inte utgjorde en större del av portföljen). Då JM var ett för litet innehav i portföljen samtidigt som jag inte önskade öka min position mer för tillfället så valde jag att trycka på säljknappen.

INWIDO (köp)

Ett bolag jag har skrivit om en hel del de senaste månaderna är Inwido. Jag vill ha en långsiktigt större exponering mot Inwido och fyllde därför på min position i bolaget i veckan som gick.

Även Inwido är beroende av nyproduktionsmarknaden av bostäder. En svag bostadsmarknad i allmänhet slår givetvis (allt annat lika) negativt på Inwidos affär. Jag gillar däremot hållbarhetsinriktningen i Inwido, vilken förvisso inte marknaden tycks uppskatta särskilt mycket för tillfället. Mer robusta fönster och dörrar som skapar en ökad energieffektivitet känns lockande i tider av energiutmaningar. Som bekant står fastighetssektorn för en signifikant andel av Europas energikonsumtion.

Jag hoppas att Inwido kommer använda sin starka kassa till att förvärva fler bolag och därigenom stärka sin ledande position på den fragmenterade europeiska marknaden för fönster och dörrar.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

4 comments:

  1. Intressant aktivitet. Låter min porfölj att vila. Varken köp eller sälj denna vecka. Det skall bli intressant hur framtiden kommer att se ut. Risk Arbetslöshet och lågkonjuktur verkar öka.

    ReplyDelete
  2. Hejsan, det blev ett sälj på hela innehavet av Electrolux, för 152:24, där jag spekulerar på att de kommer gå dåligt en tid och att man kan fiska upp dem billigare om man så önskar. Hann få utdelningar plus 8,8% värdeökning på den lilla tid man hade dem.

    Två köp, Embracer och Svolder. Nöjd!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Jag är dåligt insatt i Electrolux men funderar ofta på att jag borde läsa in mig på bolaget :) Spännande med Embracer och Svolder! Blir intressant att se hur Embracer utvecklas framöver.

      Delete