Pages

Friday 4 November 2022

Lite fredagstankar

Idag bjuds det på lite fredagstankar igen.

RAPPORTPERIODEN: Det senaste två veckorna har varit väldigt intensiva när det gäller rapportperioden. Jag har inte hunnit läsa så mycket rapporter som jag önskat. Innevarande och kommande veckor är det däremot tydligt lugnare på rapportfronten så det är trevligt att ha ett gäng rapporter att grotta ner sig i då också. Överlag tycker jag att rapporterna kring portföljens bolag kommit in på en tillfredsställande nivå givet hur omvärlden ser ut.

HAR VARGEN KOMMIT ELLER: Något som jag tycker är ”fascinerande” är att det under ett antal rapportperioder nu pratats om att allt kommer se väldigt dåligt ut i bolagsrapporterna. Vid Q1-rapporterna pratade man om ”vänta bara till Q2, då kommer det dåliga slå igenom ordentligt”. Q2-rapporterna kom också in bra och då pratade man om ”vänta bara till Q3-rapporterna, då kommer det dåliga slå igenom ordentligt”. Nu hör man istället ”vänta bara till Q4-rapporterna, då kommer det dåliga slå igenom ordentligt”.

Jag säger inte att Q4-rapporterna kommer vara varken bra eller dåliga men personligen tycker jag att det hela kan bli lite komiskt ibland. Inte minst om det är samma personer som pratar om att man inte kan tajma marknaden (= personer som förordar time in the market) och som pratar om att man ska avvakta med köp för att nästa rapportperiod kommer att vara svag.

Självfallet är det ingen hemlighet att det är turbulenta tider i omvärlden just nu och många bolag har flertalet utmaningar att hantera. Det är många bolag som har uppvisat ordentliga nedgångar på börsen i år, det torde därför vara högst väntat av marknaden att tuffare tider väntar. Börsen är också framåtblickande.

När det väl syns ordentligt i bolagens rapporter är det inte osannolikt att aktierna redan börjat resan uppåt. Då kan man garanterat istället läsa kommentarer som ”det är ju helt befängt att aktien stiger på den dåliga rapporten” 😊

REKORD: Som en fortsättning på senaste stycket var det glädjande att notera att vår nettoförmögenhet noterade nya all time-high både i tisdags och i onsdags i innevarande vecka. Det kanske är ett tecken på att börsen ska dra nedåt igen - eller så är det inte det. Oavsett vilket så tar jag hellre en börsdipp från ATH än en börsdipp inte från ATH.

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

6 comments:

  1. Trevligt med lite fredagstankar! :-)
    Och kul med ATH ju! Blev påmind om att jag inte gjort min sammanställning för oktober, så det fick jag gjort men kan konstatera att ATH är långt borta för min del. Men det blev åtminstone blåa siffror! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Månadssammanställningar är trevliga, och kul med blåa siffror! Vi får hoppas det blir många ATHs framöver :)

      Delete
  2. Håller med, gillar fredagstankar! En bra start på helgen! Jag är inte heller på ATH, men inte lika nedtryckt i botten heller tack och lov. Nu väntar dock semester, och då loggar jag inte in på börsen alls. Tror jag? :-)

    Trevlig helg!

    //Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, kul att höra! Det låter underbart med semester. Ha det superbra!!

      Trevlig helg!

      Delete
  3. Rapportperioden har varit helt okej. Plus för Banker och Skanska för min del. Precis som du nämner så har bolagens rapporter överpresterat sett till världsläget. Bolagen har nog blivit triggade av att hitta nya lösningar och är välkapitaliserade denna gång. Ibland skräms det mer innan rapporterna och efter märker man att det inte är så farligt.

    Grattis till nettoförmögenheten och ha en fantastisk helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med! Det är imponerande att se bolagens proaktivitet och företagsamhet :)

      Trevlig helg!

      Delete