Pages

Sunday 6 November 2022

Portföljnyheter i veckan: v44

Det har i vanlig ordning hänt en hel del under den gångna börsveckan – även om höstlovet sannolikt hämmat aktiviteten något. I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: På måndagen annonserades det att Tommy Sarenbrant (chefen för rekrytering och employer branding) sålt aktier för 10,8 mkr, vilket motsvarar en försäljning på 71 651 aktier. På måndagskvällen offentliggjordes det också att B3s styrelseordförande Sverre (via bolag) köpt aktier för cirka 6,4 mkr, där köpkursen landade på 149,63 kr.

Min kommentar: Enligt uppgift ägde Tommy per sista september 315 886 aktier. Efter försäljningen som redovisades på måndagen äger Tommy således fortsatt en stor post med aktier i B3. En sådan stor försäljning är givetvis inte drömmen att se men jag tycker ändå att Sverres fortsatta insynsköp väger upp.

CASTELLUM: Roger Akelius förkunnade i en intervju med GöteborgsPosten att Castellum borde slopa utdelningen nästa år. Samtidigt gav han kritik till Rutger Arnhult över hur Rutger kommunicerat kring Castellums finansiella ställning.

Min kommentar: Jag har tidigare uttryck oro kring om Castellum klarar av att höja utdelningen nästa år. Jag landade ändå i att min utgångstes att man skulle göra en symbolisk höjning. Som jag också uttryckt har det inte känts bra i magen när Akelius kommer in och vid upprepade gånger pratar om nyemission.

Rent krasst torde kanske inte rekordutdelning vara det bästa sättet att skapa värde för aktieägarna just nu, när kursen handlas långt under substansvärdet. Återköp av aktier skulle ju vara ett trevligt alternativ om man har pengar över.

Jag tycker absolut att det finns substans i delar av Akelius uttalande. Däremot är jag skeptisk till hur han kommunicerar – givet att han önskar Castellums (i sin nuvarande skepnad) bästa – det vill säga det känns lite sådär att trycka ut det här i media. Det finns såklart många spekulativa idéer kring varför uttalandet gjordes. Vidare är det givetvis en utmaning om största ägaren inte har förtroende för bolagets VD.

Marknaden är i mångt och mycket oroliga för fastighetsbolagens finansieringar. Att slopa utdelningen för att stärka den finansiella ställningen torde därför vara något som marknaden uppskattar. 

H&M: Under perioden 24-28 oktober återköpte H&M 1 270 000 egna aktier. Efter förra veckans köp äger H&M totalt 19 845 545 aktier, vilket motsvarar 1,20% av det totala antalet utestående aktier. I veckan har det också meddelats att H&M nu stängt mer än hälften av sina butiker i Ryssland. Ambitionen är att samtliga H&Ms butiker i Ryssland ska vara stängda innan årsskiftet.

Min kommentar: Sakta men säkert fortsätter H&M att öka andelen återköpta aktier och det är trevligt att se att man nu har återköpt en bit över 1% av de utestående aktierna. Det är också positivt att se att arbetet med att avveckla butiksnätet i Ryssland fortsätter. Jag ser gärna att detta arbete kan genomföras så fort som möjligt så att man kan fokusera fullt ut på kvarvarande verksamhet.

NCC: Under perioden 24-28 oktober återköpte NCC 439 706 aktier. NCC äger nu 8,84% av det totala antalet utestående aktier i bolaget.

Min kommentar: Som nämnts tidigare är det nu inte så långt kvar till dess att NCC har nått taket om att äga max 10% av aktierna. NCC återköper för närvarande veckovis cirka 0,4% av totalt antal utestående aktier. Fredagens återköp är ännu inte offentliggjorda men min tes är att man nu har återköpt totalt runt 9,20% av de utestående aktierna. Detta innebär att NCC slår i taket om cirka 2 veckor (givet nuvarande återköpstempo och aktiekurs).

SBB: På torsdagen meddelade SBB att man säljer JV-bolag och kontor till Aspelin Ramm Fastigheter för 700 mkr. SBBs andel i det JV som säljs uppgick tidigare till 50%, där Aspelin Ramm Fastigheter (som tidigare ägde 50%) numera kommer äga 100% av bolaget. Transaktionssumman är efter avdrag för omkostnader och uppskjuten skatt om 51 mkr. SBB skriver i pressmeddelandet att fastighetsvärdet understiger bokfört värde med 5%. Tillträde väntas ske under november 2022.

Min kommentar: Just joint ventures är något som har bidragit till en komplex struktur för SBB-koncernen. Det är därför glädjande att se att SBB renodlar verksamheten och avyttrar delar som inte ligger inom kärnverksamheten.

SVEDBERGS: På måndagen meddelades det att ”Arbetstagarrepresentant i styrelsen eller arbetstagarsuppleant” i Svedbergs köpt 500 aktier till kursen 24,35 kr.

Min kommentar: Det är inte ett av historiens största insynsköp men det är ändå trevligt att se att arbetstagarrepresentant i styrelsen köper aktier.

6 comments:

  1. Mycronic fortsätter att få ordrar. Denna gång på en SLX maskinritare värd 12miljoner USD.

    Softronic har tecknat avtal med Huge bostäder angående IT tjänster. Bolaget har även tecknat avtal med sveriges domstolar angående utbildning för förädlingsledning. Denna utbildning kommer att påbörjas första januari 2023. Det var allt från mig denna gången.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med nya ordrar/avtal för Mycronic och Softronic.

      Delete
  2. Hur ska du göra med dina Castellum? Tycker företaget känns turbulent när största ägaren gör sådant utspel.
    Känns omöjligt för Rutger att sitta kvar, tror även att det blir omöjligt att dela ut.
    Castellum har varit en tung pjäs i min portfölj men nu är jag tveksam att sitta kvar i båten.
    Överväger starkt att skifta till tex Peab, Cibus och Tele2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med om att det känns onödigt turbulent i Castellum nu. Än så länge kommer jag dock hålla kvar mina aktier och se vart det tar vägen.

      Delete
  3. Håller helt med, och funderar på att skifta om till mer säkra kort på papperet gällande utdelning så kikar på Tele2, Cibus, och lite SBB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SBB är ett annat spännande bolag där det händer mycket :)

      Delete