Pages

Monday 19 December 2022

Munken som sålde sin Ferrari: Del 3 av 3

Jag lyssnade för några veckor sedan på boken ”Munken som sålde sin Ferrari”. Jag tycker att det var en väldigt bra bok som gav upphov till många tankar.

Jag skrev ihop en del anteckningar som jag fann tänkvärda. Det blev så mycket anteckningar att jag väljer att dela upp det i tre olika blogginlägg.

Dagliga ritualer till ett upplyst liv – där nedan ges som exempel på saker man kan ägnas sig åt

  • Avskildhet (tid för tystnad, lära känna sig själv)
  • Vara i naturen varje dag
  • Gör yoga varje morgon
  • Raska promenader varje dag
  • Stanna upp tre gånger om dagen och säkerställ att du djupandas
  • Ät mycket grönsaker och frukt
  • Lär dig hela tiden nya saker (bli en livets elev och tillämpa kunskapen du lärt dig)
  • Läs regelbundet, t ex 30 minuter per dag. Det ska vara litteratur som utvecklar dig
  • Personlig reflektion (t ex gå igenom dagen innan du ska sova, se vad du har lärt dig och vad du kunde ha gjort annorlunda)
  • Gå upp tidigt varje dag
  • Ägna dig åt musik varje dag (lyssna, dansa, lek etc)
  • Ha ett mantra som du använder varje dag (t ex idag jag är stark)

No comments:

Post a Comment