Pages

Saturday 3 December 2022

Portföljen i veckan: v.48

November blev en stark månad på börsen och även sista handelsdagen avslutades i dur. I USA höll FED-chefen tal på onsdagen. Det var ett tal som renderade i glädjeyttring på USA-börserna, där S&P 500 steg med drygt 3% på onsdagen.

Det pratas på flera håll om att börsen har stigit för mycket på sistone och att det således är dags för en rekyl nedåt. Att börsen generellt har gått starkt på sistone håller jag med om. Något som bland annat kunde bevittnas i min månadssammanställning för november, där en ny rekordnotering noterades för hushållet The Dividend Story. Vart börsen ska ta vägen i närtid har jag däremot ingen aning om och jag försöker inte lägga någon större vikt på att försöka estimera börsens kortsiktiga utveckling.

B3 CONSULTING GROUP (Sälj)

Veckans enda transaktion för min del utgjordes av att jag skalade ned mitt innehav i B3. Aktien noterade i veckan återigen ett nytt all-time high. Jag sålde av en del aktier till kursen 173 kr. Givet min säljkurs har aktien stigit med 109% i år, det kan inte beskrivas som något annat än en fantastisk utveckling.

Enligt min vinstprognos för 2023 handlas B3 kring P/E 13,5 givet aktiekursen 173 kr. Jag tycker inte att det varken är superbilligt eller någon särskilt ansträngande värdering. Sammantaget behöver jag dock förhålla mig till de portföljregler jag har satt upp, vilket bland annat begränsar hur stor exponering jag tillåter mig att ha mot ett enskilt innehav.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

2 comments:

  1. Veckan har gått någorlunda för mig. Blir intressant hur det skall bli i December. Huruvida börsen i sin helhet är billig eller dyr uttalar jag mig inte om. En som är på tapeten ofta men speciellt denna vecka var Ilja Batljan. Intressant affär med Brookfield.

    Nu till köp och sälj punkten. Det blev varken köp eller sälj. USA:s arbetsmarknad verkar inte riktigt vilja kyla ner dig utan löner vs nya jobb verkar springa åt samma håll vilket ju riskerar att tvinga fed till fler räntehöjningar vilket gör att jag än en gång avvaktar med köpknappen. Kan komma att öka i SBB D samt köpa Kindred ( sista p.g.a. VM) inom en snar framtid.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir spännande att se hur spelbolagen Q4:or blir :)

      Delete