Pages

Sunday 4 December 2022

Portföljnyheter i veckan: v.48

Det har i vanlig ordning hänt en hel del under den gångna börsveckan. I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant. På grund av tidsbrist har jag den här veckan utelämnat vissa nyheter jag initialt hade tänkt skriva om.

B3 CONSULTING GROUP: Tommy Sarenbrant har i veckan fortsatt att skala ned sitt innehav. På onsdagen offentliggjordes det att han sålt 10 286 aktier till genomsnittssnittkursen 163,57 kr per aktie.

Min kommentar: Per den sista oktober 2022 var Tommy B3s sjätte största ägare. Sedan dess har han sålt ett gäng aktier i B3. Tommy har haft en fantastisk resa på sina B3-aktier och det är välförtjänt att plocka hem fina vinster. Däremot är det givetvis inte en drömsituation när ett bolags sjätte största ägare säljer av aktier, inte minst då handeln i B3 är relativt låg. Den 1 mars 2022 hade Tommy närmare 310 000 aktier. Det finns således gott om aktier att sälja om han tänker sälja bort alla sina aktier.

FASTPARTNER: Kreditvärderingsinstitutet Moody’s har bekräftat Fastpartners kreditbetyg (Baa3). Däremot sänker Moody’s utsikterna från stabila till negativa.

Min kommentar: De sänkta utsikterna låter rationellt då de flesta fastighetsbolagen som bekant påverkas tydligt negativt av kraftigt stigande räntor. Fastpartner har redan flaggat för att man kommer att se över sitt nuvarande finansiella mål.

H&M: Enligt reportage i Aftonbladet konstaterades det att fyra av H&Ms ”fast fashion”-fabriker i Bangladesh släpper ut förorenat vatten. Enligt reportaget tillverkar dessa fyra butiker (minst) 39 plagg som för närvarande säljs. I Bangladesh finns 96 fabriker som tillverkar H&M-kläder och Aftonbladet hade gjort stickprov i 11 butiker, varav således fyra släppte ut förorenat vatten. H&M har besvarat uppgifterna med att man inleder utredningar.

Under perioden 21-28 november återköpte H&M 1 604 618 aktier. Veckans återköp innebär att H&M nu återköpt aktier för totalt 3 mdkr. Detta innebär att man nått taket inom ramen för sitt återköpsprogram och återköpsprogrammet är således avslutat. Sammantaget har H&M återköpt cirka 1,53% av de utestående aktierna.

På onsdagen meddelade H&M att man tar en omstruktureringskostnad på drygt 800 mkr i Q4 2022 med anledning av det effektiviseringsprogram man tidigare annonserat. Effektiviseringsprogrammet väntas leda till årliga kostnadsbesparingar på cirka 2 mdkr, vilka förväntas bli synbara under H2 2023.

Min kommentar: Som väntat har nu H&M slutfört sitt återköpsprogram. Som tidigare har meddelats är jag positiv till att man återköpt aktier kring nuvarande (och lägre kursnivåer). Att man återköpt drygt 1,5% av aktierna är tillfredsställande, även om det inte är någon enormt stor mängd aktier. Givet bolagets starka finansiella ställning hoppas jag att man lanserar nya återköpsprogram framöver, om inte kursen stigit till högre höjder.

Det var även väntat att det skulle dyka upp omstruktureringskostnader inom ramen får H&Ms åtgärdsprogram. Förhoppningsvis tar man majoriteten av dessa omstruktureringskostnader nu direkt och att kommande kvartal bli mer ”rena”. Jag tycker att det är ett bra initiativ att man fortsätter att trimma verksamheten. Vad som dock inte är tillfredsställande är rapporter om utsläpp av förorenat vatten.

HANDELSBANKEN: På onsdagen informerade Handelsbanken att man slutför försäljningen av den danska verksamhet till Jyske Bank, detta då samtliga villkor för affären uppfyllts. Överlåtelse av tillgångarna genomfördes den 1 december. Handelsbanken informerar också att transaktionen förväntas öka koncernens kärnprimärkapital med cirka 2,5 mdkr.

Min kommentar: Det är glädjande att Handelsbanken nu slutfört försäljningen av sin danska verksamhet. Förhoppningsvis kan man tids nog också komma till skott med försäljningen av den finska verksamheten. Jag hoppas verkligen att Handelsbanken kommer att dra till med en extrautdelning till våren. Det finns definitivt finansiellt utrymme för en extrautdelning.

INTRUM: Efter förra veckans nedskrivningar meddelade bolaget på måndagen att bolaget framöver i första hand kommer att fokusera på att minska skuldsättningen, där målsättningen är att erhålla en nettoskuld i förhållande till cash EBITDA på högst 3,5 gånger. Det är en nivå bolaget uppger att man ska nå under 2023. På tisdagen annonserades det att styrelseledamot Ragnhild Wiborg (via bolag) i Intrum köpt 4 000 aktier till kursen 141 kr. Innan veckans köp ägde Ragnhild 300 aktier i Intrum.

Min kommentar: Intrum är inte ett bolag som skämmer bort sina aktieägare med ett överflöd av positiva nyheter. Det känns olyckligt med ännu en nedskrivning, inte långt efter att man tidigare under hösten annonserat nedskrivning i miljardklassen. Som jag skrev tidigare i veckan känns nu utdelningen 2023 högst osäker. Det är åtminstone positivt att se att insynsköp genomförts i veckan.

PEAB: På måndagsmorgonen meddelade Peab att man nu har avslutat sitt aktieåterköpsprogram. Inom ramen för återköpsprogrammet, som innefattade ett mandat om 500 mkr, återköpte bolaget totalt 7 511 000 egna aktier.

Min kommentar: Efter det avslutade återköpsprogrammet äger nu Peab totalt 2,90% av det totala antalet utestående aktier. Jag hoppas att man kommer att makulera majoriteten av dessa aktier. Det är positivt att se att Peab har lyckats köpa en hyggligt omfattande mängd aktier till (enligt mig) attraktiva kursnivåer).

2 comments:

  1. Ja det har hänt en hel del här med. På måndagen har det kommit fram att Diös skall utveckla en lokalför SEB i Skellefteå. Lokalen blir klar i maj. Hårvarumärket October Stockholm meddelade samma dag att man flyttar in i en Diös fastighet i Gävle denna flytt sker denna månad.

    SBB och Ilja Batljan kämpar med att sälja fastigheter. Tycker det är väldigt intressant med den nyheten dom kom om att man säljer skolfastighet till Brookfield. Det visar att även amerika är intresserad av svenska bolag.
    SEB:s kommunikationschef meddelade på onsdagen att han lämnar efter 7år.

    Skanska skall bygga och renovera kontorsfastighet i Pensylvainia. Ordern är värd 630 miljoner USD. Detta meddelades i fredags. Samma dag går dock Skanskas sverige chef Gunnar Hagman med en dyster syn gällande svensk bostadsbyggande: citat till SVD " Sverige är på väg mot ett blodbad som han inte sett sedan 70-talet nästa år" NCC:s chef däremot tror att byggkostnaderna har toppat. Själv tänker jag att det kan ge en fingervisning på hur mycket och vart respektive bolag kommer att satsa.

    Ha en bra andra advent nu!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med om SBB, ska bli väldigt intressant att följa bolaget och aktien framöver :)

      Tack detsamma!

      Delete