Pages

Wednesday 7 December 2022

Utdelningsprognos 2023 – Del 4 av 4


Året börjar nu lida mot sitt slut och för utdelningsinvesterare stundar snart en särskilt spännande period när många svenska börsbolag annonserar sina utdelningsbesked.

Det har redan börjat cirkulera listor som förkunnar vilka bolag som nu handlas till högst direktavkastning, baserat på konsensusprognoser om nästa års utdelningar.

I en serie, som spänner över totalt fyra inlägg, på bloggen tänkte jag redogöra för mina utdelningsprognoser kring de innehav jag har i portföljen. Som alltid är prognoser inget annat än uppskattningar och gissningar. Det verkliga utfallet kan således komma att skilja betydligt jämfört med vad jag anger i min prognos.

Givet utmaningarna i omvärlden kanske också en hel del bolag väljer att hålla inne med hela eller delar av vad man annars hade planerat för att dela ut. Ett exempel på sådant bolag är Castellum.

PEAB: Peab har en god finansiell ställning och jag hoppas att man minst kommer att bibehålla utdelningsnivån från i år. Givet nuvarande omvärldsmiljö finns det dock påtagliga nedsiderisker jämfört med min utdelningsprognos.

RAKETECH: Min grundtro är att Raketech (även nästa år) kommer låta bli att skifta ut utdelning. Däremot har både Nordea och Penser i sina prognoser lagt in att Raketech kommer dela ut nästa år. I min glädjeprognos har jag därför lagt in samma prognos som Nordea har i sitt basscenario. Skulle Nordeas prognos slå in kommer det ge ett fint tillskott till mina utdelningar nästa år.

RESURS: På senare tid har det dykt upp en del engångsposter i Resurs resultaträkning, vilket gör det svårare att prognostisera utdelningen. I mitt basscenario har jag lagt in 1,90 kr per aktie men min förhoppning är ändå att utdelningen ska komma in något över den nivån.

SBB: Såväl VD som styrelseordförande har varit ute och kommunicerat att SBBs ambition är att hålla utdelningen nästa år på minst en oförändrad nivå. I mitt basscenario har jag därför låtit utdelningen vara oförändrad.

SVEDBERGS: Jag tycker inte att Svedbergs finansiella ställning håller toppklass. Detta kombinerat med en utmanande omvärld gör att jag inte räknar med någon utdelning i mitt basscenario. Med det sagt skulle det ändå inte vara helt främmande om det dyker upp någon utdelning från Svedbergs.

VNV GLOBAL: Jag räknar definitivt inte med någon utdelning från VNV Global nästa år. Det känns som att pengarna kan gör betydligt mer nytta på annat håll, t ex supportera innehavsbolagen och/eller göra nya investeringar. Har man efter detta ändå pengar över skulle jag gärna se mer aktieåterköp.

No comments:

Post a Comment