Pages

Thursday 5 January 2023

Investera som mästarna - Del 1

I början av året har jag läst klart boken ”Investera som mästarna”. Boken är skriven är Jonas Bernhardsson.

Jag tror inte att jag läste den senaste upplagan (min bok har en annan omslagsbild än bilden ovan), men oavsett vilket så tycker jag att det var en väldigt intressant och läsvärd bok. Man fick i boken en inblick i hur flertalet framgångsrika investerare tänker kring investeringar. Utöver det redogjorde Jonas även för ett par investerare/spekulanter som det inte gick lika bra för – även deras investeringsöden var intressanta att ta del av.

Det är slående att det finns många olika investeringsstilar och det gäller att hitta en investeringsstil som passar din personlighet och dina riskpreferenser etc. Generellt pratar flera av mästarinvesterarna som nämns i boken bland annat om att:

  • Sätt upp ett regelverk för hur du ska investera (och följ sedan detta regelverk)
  • Ha disciplin
  • Tänk själv och använd sunt förnuft
  • Investera i det du förstår
  • Gör inte som alla andra (= var contrarian)
  • Var inte för aktiv
  • Leta investeringar enligt bottom-up metoden
  • Investera i bolag med stark balansräkning och bra ledning
  • Förstå skillnaden mellan pris och värde

Följande är ett citat från boken som jag gillade mycket: ”Investerare har en flockmentalitet som får hyenor att se ut som individualister”. Ett annat tänkvärt citat: ”Vill du bli rik? Köp aktier. Vill du göra din mäklare rik? Handla aktier”.

Som sagt, jag tycker att detta var en väldigt läsvärd bok. Jonas skriver på ett pedagogiskt och bra sätt, vilket gör boken intressant att läsa och lätt att ta till sig.

Senare idag tänkte jag publicera ett inlägg med lite anteckningar från några av mästarinvesterarna som nämndes i boken.

No comments:

Post a Comment