Pages

Monday 16 January 2023

Motvallsstrategin

I dagens samhälle känns det nästan som att de flesta har åsikter om det mesta.

Något som jag fascineras av är personer som uttrycker starka åsikter (så starka att det känns högst sannolikt att de kommer att inträffa) när det kommer till prognoser om framtiden. Mig veterligen är det ingen som ännu kan förutspå framtiden på någon vidare detaljnivå.

Det hela blir inte bättre utav att flockmentaliteten ligger djupt rotad i människans historia. När tillräckligt många uttrycker snarlika åsikter blir det dock lätt att förledas till att ta det som en sanning. Många är de experter som har utryckt åsikt om att första halvåret blir tufft på börsen och att andra halvåret sedan blir bättre. Det kan fortsatt bli så, men jag har inte hört att någon förutspådde att börsstarten på 2023 skulle bli den bästa börsstarten på väldigt många år.

Förra året kom det lugnande besked (trots oroliga tecken på annat utfall) från många ”experter” om att det inte är särskilt troligt att Ryssland skulle gå in i Ukraina. Jag tror att alla är medvetna om vad som sedan hände. Lite extra ”intressant” blir det när någon som är ”expert” inom område A använder sin auktoritet till att också se sig själv som ”expert” inom område B och C.

Resultatet i flera matcher under fotbolls-VM 2022 borde vara gynnsamma för spelbolagen. Många (inklusive undertecknad) ropade därför ut att Q4:orna kan komma att bli starka för spelbolagen (vilket i och för sig innebär att detta lagts in i förväntningarna i aktiekursen). Lite ironiskt var det därför i förra veckan när Kindred vinstvarnade för Q4.

Det finns faktorer i Kindreds vinstvarning som är bolagsspecifika. Det är således inte givet att alla andra spelbolag kommer ha en lika svag utveckling. Jag minns när jag ägde Betsson för ett antal år sedan. Det var samma snack då om hur gynnsamt fotbolls-VM skulle komma att bli. När väl Betssons rapport kom hade man dundrat på ordentligt med marknadsföringskostnader, detta kombinerat med många favoritsegrar gjorde att resultat blev betydligt svagare än väntat. Något som jag dock är besviken över är att jag inte har lagt mer fokus på det faktum att antalet matcher minskat tydligt i Q4 till följd av fotbolls-VM.

Hursomhelst, det finns många exempel på när ”experter” har fel. På börsen tenderar många att gilla samma sak samtidigt. Att då köpa dessa populära aktier innebär en stor sannolikhet att du inte kommer göra din bästa affär, detta då populära aktier ofta blir just populära efter en stunds kursuppgång. Risken är överhängande att du är sen in på festen.

Man ska givetvis inte gå motvalls ”bara för att”. Däremot tycker jag personligen det är gynnsamt att leta efter nya investeringsuppslag bland för tillfället ”bortglömda” bolag och sektorer, det är åtminstone så jag har gått till väga när jag gjort mina bästa investeringar.

4 comments:

  1. Morgon!

    Ja, känns som att du har rätt med detta att alla följer efter varandra i mångt och mycket. Att bara göra så kanske inte är bästa strategin, på börsen eller utanför i livet? Fast ofta har man någorlunda samma synsätt på bolag/branscher och får man då bekräftelse (genom andra investerare, branschkunniga och orakel), då kör man på!

    Har samma erfarenhet som du när det gäller aktieinvesteringar, när en viss marknad/bolag har "svårigheter" gör man de bästa köpen. Givet att man gör sin DD och inte bara kör motvalls bara för att.

    Ha en bra vecka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Håller med, det är lurigt på börsen när man bekräftas av varandra. Haha, det skulle vara intressant att göra en portfölj utifrån temat "Motvalls bara för att" :)

      Tack detsamma!

      Delete
  2. Problemet är att världen är så pass mer komplex än det en människas hjärna egentligen kan hantera. Ta det med Kindred: Ja, fotbolls vm bör ju ha gynnat Kindred men å andra sidan så lyckades Sydamerika bättre jämfört med Europa och om jag förstått det hela rätt så bör väl Betsson gynnas av Sydamerikanska framgångar vs Europeiska med Kindred? Fast jag vet att det var en hel del drös med Europeiska länder i semin men kanske inte de stora som Ty och Spanien?

    Människans hjärna ser utvecklingen linjärt, det är ju därför vi har så svårt att förstå ränta-på-ränta effekten. När jag såg de amerikanska analyshusens estimat på S&P vs faktiskt utfall så var min första reaktion att bolagen hade väldigt snarlika scenarier, skilde inte många procent mellan de höga vs låga estimaten.

    Jag satt och gjorde en analys av Telia i helgen och imorse. Har köpt Telia som en form av obligation men hittills har det ju inte varit nån lyckad affär och i mina prognoser så blir det svårt att uppnå utdelningsmålet på 2SEK/aktie. Men när jag satt och analyserade så är det onekligen din sista tes som man bör fokusera på; välja bolag som inte följs av 25 andra analytiker. Tycker att Marcus på Kvalitetsaktiepodden sa det bra om att man inte ska söka de största bolagen för då konkurrerar man med eliten (om nu eliten jobbar på investmentbanker???).

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med om analysen om Kindred vs. Betsson. Tror också det faktum att det spelades mindre matcher i Q4 (till följd av VM) bidrog en del. Q3:orna var ju bättre än väntat då ligorna startade tidigare så en del av Q4 hamnade nog i Q3.

      Exakt, jag läste det i en bok nyligen om att inte konkurrera med eliten. Om det sitter flertalet analytiker och fondförvaltare etc dagarna i ända och försöker estimera till exempel H&Ms och Telias vinster, vilken "edge" kan vi då tänkas ha som gör att vi tror att vi kan slå dessa aktörer? Istället är det mer gynnsamt att göra en ordentlig grävning i bolag som inte bevakas av (särskilt) många analytiker etc.

      Delete