Pages

Tuesday 17 January 2023

Skillnad i sparandefokus mellan män och kvinnor


Jag läste i tidningen Aktiespararen nyligen om en skillnad i sparande mellan män och kvinnor som jag fann intressant.

När det gäller börsinvesteringar brukar man ofta läsa om att kvinnor (i genomsnitt) investerar mer i ”lågriskbolag” jämfört med män. Notisen som fanns i Aktiespararen handlade dock inte om börsinvesteringar.

Istället uppgavs det att fyra av tio män i en undersökning uppgav att man sparar pengar för bostadsköp. Samtidigt uppgav två av tio kvinnor att de sparar pengar i syfte att köpa bostad. En av fyra kvinnor uppgav vidare att de sparar pengar till barnen eller annan närstående. Bland männen var det en av åtta som uppgav att man sparar åt barnen eller åt någon annan närstående.

I vårt hushåll är det snarare tvärtom. Jag har nog inte lagt ett öre på att spara pengar för att vi ska kunna köpa ett boende. Min fru har däremot ett konto där hon sätter in lite pengar ibland som ska användas till bostadsköp. När det gäller barnsparandet är det något vi båda bidrar med (via barnbidraget) lika mycket.


2 comments:

  1. Har du länk till artikeln från aktiespararna eller var det i tidningen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tyvärr inte, jag läste den i tidningen (som jag sedan kastade).

      Delete