Pages

Tuesday 31 January 2023

Rapportkommentar: Avanza

Rörelseintäkterna ökade med 3% och rörelsekostnaderna ökade med 8%. Rörelseresultatet ökade från 571 mkr till 573 mkr och vinsten per aktie ökade med 2%. För helåret 2022 sjönk dock vinsten per aktie från 13,19 kr 2021 till 10,69 kr.

I Q4 2022 hade Avanza ett nettoinflöde på -7 450 mkr (17 900). Nykundsinflödet (netto) landade på 12 700 (71 800) och sparkapitalet vid periodens slut uppgick till 663 900 mkr (809 600).

Min kommentar (jag äger ej aktier i Avanza)

Givet nuvarande betydligt tuffare kostnadsförutsättningar för svenska privatpersoner är det imponerande att Avanza lyckas växa intäkterna med 3% i kvartalet. Ser jag till mig själv genomför jag färre aktietransaktioner nu än tidigare, något som jag inte borde vara ensam om.

Hursomhelst, om man gräver lite under ytan på nätmäklarens siffror så är Q4-utvecklingen helt räddad av stigande räntenivåer. Räntenettot ökade med hela 349%(!!). Courtagenettot (-45%), fondprovisionsnettot (-22%) och valutanettot (-52%) uppvisade samtliga en svag utveckling år-över-år.

Avanzas grundaffär hade således en svag utveckling i kvartalet. Det positiva är givetvis att Avanza har flera ben att stå på. Skulle aktiviteten komma tillbaka på aktiemarknaden och räntorna vara högre än de varit under de senaste åren (= innan nuvarande höjningscykel inleddes) kan det bli riktigt trevligt för Avanza.

Jag har vid flera tidigare tillfällen skrivit att Avanza mer och mer förflyttar sig i riktning mot att bli en storbank. Det ska inte tolkas som att man gör allt (eller kommer att göra allt) som en storbank gör, utan snarare som att man gradvist breddar sig erbjudande och i vissa avseenden kanske ”lutar sig tillbaka” i en omfattning som man inte gjorde för några år sedan.

Likväl storbankerna möter Avanza ny konkurrens – från t ex SAVR. Avanzas kundbas består av kunder som uppenbarligen tidigare har visat sig rörliga i den mån att man inte tvekar att byta bank. Jag gillar Avanza men jag tror att det är viktigt att man inte slappnar av (för mycket). På tal om SAVR väntas de inom kort att lansera ett aktieerbjudande. Givet att detta är tillfredsställande kommer jag garanterat att bli aktiekund hos SAVR (jag är idag fondkund hos SAVR) och jag tror inte att jag är ensam om att gå i dessa planer – även om det sannolikt kommer ta lång tid (om någonsin?) innan SAVR har byggt upp ett omfattande aktiesparkapital.

När börsen stängde i fredags handlades Avanza-aktien till 248,80 kr. Givet vinsten per aktie 2022 handlas Avanza till P/E 23,3. En faktor i Avanzas vinstutveckling är hur börsen utvecklas. Jag tycker det är klurigt att uppskatta vinsten för 2023.

Om man leker med tanken och tar Q4-vinsten 2022 och räknar upp den på helår handlas Avanza-aktien till P/E 19,7. Jag är väl medveten om att alla inte håller med mig, men personligen tycker jag att det är en för hög värderingsmultipel för Avanza. Jag gillar Avanza som bolag men avstår just nu ifrån att investera i aktien.

4 comments:

  1. Hej, tack för intressant inlägg. Jag är också skeptisk till avanza av det skäl som du anger. Jag började själv använda avanza för deras billiga courtage för många år sedan. när nu nordea har ett bättre erbjudande gör jag affärer där istället. Jag tror att kundgrupper som avanza förlitar sig på är rörlig och prismedveten - innebärande att då ett bättre erbjudande finns på marknaden kan det slå fort och hårt mot avanzas intäkter. Nu räddas de av räntenettot, men den intäktsposten kommer nog inte fortsätta att växa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Tack och tack för din kommentar :) Ja, riktigt kraftigt lyft på räntenetto. Det ska bli intressant att se hur t ex SAVRs aktieerbjudande tas emot.

      Delete
  2. Intressant. Ha en liten klick avanza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Blir intressant att se hur handelsaktiviteten hos Avanzas kunder utvecklas i år med fortsatt stigande räntor (under H1 iaf).

      Delete