Pages

Saturday 7 January 2023

Veckans aktieförsäljningar: v.1

Som jag skrev tidigare idag i inlägget som publicerades imorse (https://thedividendstory.blogspot.com/2023/01/veckans-aktiekop-v1.html) har jag under veckan tryckt på säljknappen.

Som bekant är min ambition att minska ned antalet innehav i portföljen till max 15 stycken. Jag vill inte göra drastiska förändringar ”bara för att”, utan planen är att uppnå min målnivå successivt framöver.

Inga bolag har fått lämna portföljen under veckan, däremot har jag skalat ned mina innehav i NORDEA och H&M.

Min ambition har länge varit att jag skulle börja skala ned mitt aktieinnehav i Nordea när kursen handlades över 115 kr, vilken den gjorde i veckan. Sammantaget sålde jag 4% av mitt innehav i Nordea till kursen 117,16 kr. Det är således en mindre försäljning av mitt totala innehav. Verksamhetsmässigt tycker jag att Nordea presterar väl. Aktiekursen är enligt mig inte varken extremt billig eller dyr för tillfället. Jag tycker att det finns mer uppsida men det finns också mycket spännande att köpa på annat håll. Om kursen fortsätter upp mot 120-125 kr är det inte osannolikt att jag kommer fortsätta att skala av mitt innehav.

H&M-aktien steg med hela 13,4% under årets första börsvecka. Det är klart mer än vad börsen historiskt har avkastat i genomsnitt per år. Jag sålde i veckan av 9% av mitt H&M-innehav. H&M har tvingats möta många utmaningar under de senaste åren. Bolaget har en stark finansiell ställning och jag tror man kommer tillhandahålla en solid utdelning i år och det skulle också vara trevligt med ett nytt återköpsprogram. Vi får se om jag fortfarande äger aktier i H&M när det är utdelningsdags.

3 comments:

  1. Hur väljer du ut de aktier som ska vara kvar i portföljen? Och gäller antalet även fonder som du äger?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, antalet gäller även fonder. Jag har dock bara två fonder - varav den ena är väldigt liten del av portföljen så den hänger löst skulle jag säga :) Byggrelaterat har jag idag Peab, NCC, Inwido och även Svedbergs. Man kanske inte behöver fyra bolag inom samma bransch (även om det är stor skillnad på t ex Peab och Svedbergs). Jag har också några olika bolag när det kommer till bank och iGaming.

      Delete
  2. Jag behåller nog H&M, bolaget kan vara vinnare när aktörer lämnar pga marknadsläget och H&M tar marknadsandelar, har 4% av väskan.

    ReplyDelete