Pages

Saturday 7 January 2023

Veckans aktieköp: v.1

Med en kursuppgång för OMXSGI på 4,12% i veckan har Stockholmsbörsen fått en flygande start på året. Det blir intressant att se vart börsen tar vägen framöver.

För egen del tycker jag börsåret har börjat på ett bra sätt för portföljen. H&M är hittills det bolag som har presterat bäst bland mina portföljinnehav. På min bevakningslista finns nu 14 bolag som uppfyller mitt krav om en säkerhetsmarginal på minst 30%. Antalet bolag som uppfyller säkerhetskravet sjönk med två stycken under veckan som gick.

Tack vare CASTELLUM och SBB har också årets två första utdelningar trillat in på kontot. Jakten mot minst en halv miljon kronor i utdelning 2023 är således igång.

I veckan har jag köpt aktier i RAKETECH till kursen 17,90 kr. Jag tycker att värderingen i Raketech är för låg för närvarande och passar därför på att fylla på mitt innehav i bolaget. Håller sig kursen kring nuvarande nivåer är jag inte främmande för att köpa fler aktier. Jag skrev i måndags lite mer kring mina tankar om Raketech, vilka hittas på denna länk: https://thedividendstory.blogspot.com/2023/01/tre-intressanta-case-for-2023-del-1.html

Jag har även tryckt på säljknappen i veckan. Jag tänkte skriva ihop några rader kring detta nu, inlägget kommer att publiceras senare idag.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

4 comments:

  1. Fyllt på med Tethys Oil den här veckan. En hel del utdelningar från fastighetsbolagen, hoppas de kan ha kvar utdelningarna.
    Tack för en väldigt trevlig blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för de fina orden! Spännande med Tethys samt hur det går får fastighetsbolagens utdelningar :)

      Delete
  2. Inget gjort här. Har inte kommit till något beslut denna vecka.

    ReplyDelete