Pages

Saturday 14 January 2023

Veckans säljtransaktioner: v.2

Det blev fler säljtransaktioner än köptransaktioner den här veckan. Sammantaget tryckte jag på säljknappen två gånger under veckan.

Jag har nu sålt mitt innehav i modejätten H&M. Aktien har haft en strålande start på börsåret och givet min säljkurs är aktien upp cirka 16% i år. Kan man erhålla en årlig avkastning på 16% över flera decennier skulle nog de allra flesta vara väldigt nöjda.

Som jag har skrivit tidigare tycker jag nu att det finns mer attraktivt värderade aktier på annat håll. I grund och botten är det ett välskött bolag och ”om stjärnorna står rätt” framöver är jag inte främmande för att plocka in aktien igen.

I veckan sålde jag också mitt innehav i fonden SEB SVERIGE INDEXNÄRA A. Vid utgången av december 2022 utgjorde fonden 0,27% av min totala aktie- och fondportfölj. Jag har inga planer på att köpa mer andelar i fonden för närvarande. Jag ser inte (framför allt inte om jag inte planerar att köpa mer) någon vits med att ha ett innehav som utgör 0,27% av portföljen.

Om man ponerar att indexfonden inte har någon som helst korrelation med mina övriga innehav (vilket den i verkligheten såklart har) och att fondkursen skulle dubbleras så skulle det i princip inte ha någon påverkan alls på min portfölj.

Efter veckans transaktioner har jag nu 23 innehav i portföljen, varav 22 aktier och 1 fond. Det långsiktiga målet är att ha max 15 innehav i portföljen.

6 comments:

  1. Skall handen på hjärtat erkänna att jag aldrig ägt HM. Det har bara blivit så att jag inte gillat deras kollektion. Har ägt t.ex. Kapp Ahl innan den köptes upp. Har även ägt RNB som ägde bl.a. Polarn och Pyret. Men detta var typ 10 år sedan.

    ReplyDelete
  2. Lustigt, jag sålde mina H&M i onsdags. :-)
    Ville ha lite kassa och min magkänsla har aldrig varit helt hundra i det ägandet. Nu känns det bättre igen! ;-)

    ReplyDelete
  3. Hur många år har du ägt H&M

    ReplyDelete