Pages

Monday 20 February 2023

B3: Rekord, rekord, rekord och utdelningshöjning på 129%

På bloggen presenteras idag två inlägg. Kika därför även gärna in på bloggen senare idag för att ta del av dagens andra inlägg.

I torsdags presenterade B3 Consulting Group sin rapport för det fjärde kvartalet 2022. Det var en rapport som bjöd på rekord när det kommer till bland annat intäkter, rörelseresultat, resultat efter skatt, vinst per aktie och utdelning per aktie. Som om inte det vore nog noterade även aktien ett nytt all-time high.

Jag äger aktier i B3 och inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag är nöjd med rapporten och tänkte nedan lyfta fram tre takeaways. Senare idag tänkte jag delge min syn på aktien.

Tre takeaways

Antalet medarbetare fortsätter att öka

En stor och viktig drivare av intäktsutvecklingen är att B3 har ökat antalet konsulter under 2022. För ett konsultbolag är det givetvis oerhört viktigt att över tid öka antalet konsulter som är ute hos kund och fakturerar.

Under 2022 ökade antalet medarbetare med 23%. Intäkterna ökade under samma period med 25%. Nedan graf (som är hämtad från B3s Q4-rapport) visar utvecklingen av antalet medarbetare vid utgången av de senaste sex åren.

Via LinkedIn genomför jag en egen (uppskattad) uppföljning av antalet medarbetare hos B3. Under vecka 52 hade B3 enligt min mätning 820 medarbetare. Det är inte exakt samma siffra som B3 redovisar men ändå relativt nära. Enligt min uppföljning har ytterligare några medarbetare tillkommit under inledningen av 2023, där B3 även har hållit en introduktionsdag för nyanställda. 

Dolda pärlan blir mer synlig

Jag skrev faktiskt två av tre rubriker till takeaways kvällen innan rapporten. Denna rubrik löd då ”Polska verksamheten konsolideras in”. Jag ansåg mig ha identifierat lite spekulativa tecken som tydde på att det nu var dags att konsolidera in den spännande polska verksamheten.

Utfallet blev inte som jag hade hoppats. Däremot ökade B3 tydligt transparensen kring den polska verksamheten. Under 2022 ökade B3 Poland intäkterna med 133% till 126 mkr. Rörelsemarginalen uppgick till imponerande 16,8% och B3 Poland har nu 226 medarbetare.

Personligen tycker jag att den polska verksamheten är oerhört spännande. Det finns mycket att göra när det kommer till nearshoring, ett område som B3 ännu inte skalat upp i önskad omfattning. Efterfrågan på B3 Polands tjänster har gynnats av att flera aktörer valt att avsluta affärer i Ryssland och pausat affärer i Ukraina.

Fortsatt god efterfrågan, eller?

I VD-ordet går följande att utläsa: ”B3 står fortsatt starkt och vi ser en fortsatt god efterfrågan på våra tjänster även om det inte är riktigt samma tryck på marknaden som i början av 2022”.

Är glaset halvfullt eller halvtomt? När jag första gången läste rapporten fokuserade jag på lite svagare marknad. Marknaden var i början av 2022 riktigt starkt, en viss avmattning från höga nivåer torde inte komma som någon överraskning – även om jag tror att det (kombinerat med lite defensiva uttalanden kring kostnader) bidrog till att hålla tillbaka aktien på rapportdagen.

B3 kommunicerade på rapportpresentationen att efterfrågan nu är på en mer normal nivå. Jämfört med inledningen på förra året tar det nu lite längre tid att få ut konsulter på nya uppdrag samt att det finns fler tillgängliga konsulter.

2 comments:

  1. Två Månadslöner20 February 2023 at 11:00

    Du gjorde det bra när du köpte!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, ja det visade sig bli ett bra ingångsläge :)

      Delete