Pages

Monday 20 February 2023

Min syn på B3-aktien

Detta är dagens andra inlägg. Missade ni det första så glöm inte att spana in det. Som bekant äger jag aktier i B3 och inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation.

B3 är ett bolag som gynnas av megatrender (t ex ökad digitalisering och automatisering). Bolaget har en god historik där intäkterna har ökat under varje enskilt år sedan bolaget grundades år 2003. Det är en imponerande bedrift.

Jag började köpa aktier i B3 när kursen handlades till under 70 kr. Givet nuvarande aktiekurs kan man inte säga annat än att det var verkliga fyndnivåer. I absoluta tal är B3 mitt bästa case någonsin.

När jag började köpa aktier i B3 såg inte lönsamhetshistoriken särskilt trevlig ut. För en del investerare (varav några jag diskuterade med) klarade aktien därför inte ”Börsdata-analysen”, dvs. investering gjordes inte då siffrorna såg dåliga ut i Börsdata.

För tydlighetens skull: Börsdata är en fantastisk tjänst som jag gillar mycket (ej sponsrat). Vill man hitta bra case behöver man dock ibland leta information som inte syns i redovisade bakåtblickande siffror.

B3 var väldigt transparenta med sitt effektiviseringsprogram och trodde man något sånär på bolaget fanns goda möjligheter till en fin investering. Vidare har ”nya” styrelseordförande Sverre köpt väldigt mycket aktier löpande, där senaste köpet gjordes i förra veckan (aktier för 45 mkr köptes då till kursen 180 kr). Sedan jag började köpa aktier i B3 har kursen stigit med mer än 175%.

Om jag inledningsvis fick en del kommentarer om den svaga lönsamhetsutvecklingen är min bedömning att aktien idag (kring all-time high) är (åtminstone relativt sett) desto mer intressant bland investerarkollektivet – även om ägarlistan fortsatt är relativt liten.

Vad är då min syn på aktien just nu? Personligen anser jag att den stora uppvärderingspotentialen i aktien är gjord efter en tydlig lönsamhetsförbättring och multipelexpansion under de senaste åren.

Lönsamheten är nu på riktigt bra nivåer för ett konsultbolag. Jag är lite orolig för lönsamhetsutvecklingen i år. Bolaget fokuserar dock numera på lönsam tillväxt och jag tror ändå att lönsamheten kommer hålla uppe relativt väl, även om den skulle komma ned något.

Baserat på fredagens stängningskurs på 185,00 kr handlas aktien till P/E 15,7 givet utfallet under 2022. Det är ingen fyndvärdering men inte heller skrämmande högt.

Givet att den polska verksamheten inte konsolideras in under 2023 är min nuvarande prognos att vinsten per aktie landar någonstans inte alltför långt ifrån utfallet 2022 (drivet av intäktstillväxt och något lägre marginaler). Givet omvärldsoron för tillfället är det mer utmanande att prognostisera utfallet för 2023.

Den polska verksamheten kommer däremot att konsolideras in senast under 2025. Jag tycker därför inte att man bör exkludera detta faktum när man kollar på B3s värdering idag.

B3s mål är att intäkterna 2025 ska överstiga 1 700 mkr och att rörelsemarginalen ska vara minst 12%. Jag tror att B3 har goda möjligheter att lyckas med detta. Om man lyckas, är min uppskattning att bolaget kan uppvisa en vinst per aktie på minst 16,60 kr 2025, vilket ger P/E 11,1.

Om B3 lyckas med sina finansiella mål för 2025 tycker jag att P/E 15 är för konservativt. P/E 15 skulle ge ett motiverat värde på 249 kr per aktie. Om man tycker P/E 18 är mer rimligt uppgår ett motiverat värde till 299 kr per aktie. Större under har skett än att ett lönsamt bolag som vuxit intäkterna 19 år i följd handlas till P/E 18.

Sammanfattningsvis: Kortsiktigt tycker jag för närvarande att värderingen på B3 är relativt rimlig. Det finns alltid andra aktier som kommer avkasta bättre. Men jag känner lite såhär: Om jag tror att B3-aktien kan handlas uppemot 300 kr om något år tycker jag att det är värt att hålla kvar aktien fortsatt, även om det under innevarande år inte är aktien med bäst potential (särskilt inte om B3 Poland inte konsolideras in).

Styrelseordförande Sverres insynsköp på 45 mkr till aktiekursen 180 kr är förtroendeingivande. I december skrev Sverre att hans tolv-månaders riktkurs uppgår till 267 kr. Han skrev även följande: ”My 12 months price target is based on a Gorden Growth model with a Base Case according to company long term target (50% probability), and low/high cases based on different assumptions. My weighted intrinsic value ends up around 300 SEK”.

Både Sverre och jag tar således sikte på 300 kr 😊

3 comments:

  1. Hej och tack för dina kloka inlägg! Jag har ansett att jag väntade för länge med att köpa på mig B3, och då sas missat tåget. Men precis som du skriver skulle kursen kunna fortsätta upp, jag får nog ta mig en ny funderare på B3-aktien.

    En annan aktie du har och som även jag har, är Ogunsen, vad tror du om den? Jag funderar på att öka inför rapporten, men tycker det är svårt att hitta bra info om det bolaget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Tack för de fina orden! Jag tror att Ogunsen kommer leverera en fin Q4-rapport. Jag är däremot lite nervös för hur utvecklingen hittills under 2023. Det ska bli spännande att se deras kommentar om starten på 2023. Jag räknar med lite sämre efterfrågan nu. Om jag hinner blir det kanske lite mer tankar på bloggen senare i veckan om Ogunsen inför rapporten :)

      Delete
  2. Gratulerar till en otrolig timing. Delar din uppfattning om bolaget, hade jag haft några aktier hade jag hållit kvar vid dem. Dock känns det som att säkerhetsmarginalen är helt borta efter den senaste tidens rusning.

    ReplyDelete