Pages

Tuesday 21 February 2023

Månadens aktie i barnsparandet

Igår trillade månadens barnbidrag in på kontot. I vanlig ordning sätter vi in hela barnbidraget på ett aktiekonto där vi sparar pengar åt vår son.

Den här gången valde jag att sätta pengarna i arbete i NORDIC PAPER. Enligt såväl min prognos som prognosen i de analyser jag har tagit del av handlas aktien till en bra bit under P/E 10. Bolaget slog också till med en riktigt fin utdelningshöjning i år, där aktien för närvarande handlas till över 10% i direktavkastning.

Nordic Paper skrev i senaste rapporten att man ser tecken på en svagare efterfrågan, något som jag tycker nuvarande värdering tar höjd för. Efter att rapporten släpptes har Nordic Paper fått godkänt på sin ansökan om utökat produktionstillstånd för Bäckhammar. Det är ett viktigt besked som skapar utrymme för fortsatt långsiktig tillväxt.

Jag ser framemot att fortsätta följa bolaget och hoppas att man kan fortsätta leverera fina resultat, något som förhoppningsvis framöver kan göra att marknaden handlar upp aktien – både till följd av god verksamhetsutveckling och i form av multipelexpansion.

7 comments:

  1. Hur gör du urval till aktier för sonen? Har du kikat på något på Stefan Thelenius upplägg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag väljer bland de aktier jag tycker ser intressantast ut för stunden och tar i beaktande hur sonens portfölj ser ut för tillfället. Nej, Stefans upplägg har jag missat - det får jag spana in :)

      Delete
    2. Det tycker jag, men du får scrolla långt bak i tiden. Var ett tag sedan han postade om detta.

      Delete
  2. Har du gjort en benchmark mot tex Arctic Paper eller Rottneros?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Njä, har inte kollat supermycket på dem :) Har du kvar Arctic i portföljen?

      Delete
  3. Jag sålde den för ett tag sedan, tyvärr för tidigt dock då kursen rusat enormt på relativt kort tid.

    Haft tankar på att köpa in pappersrelaterade företag men det har fallit på felaktiga grunder att EPS skulle gå ned. Tror att papper gynnas enormt av den svaga sek, är förvånad över att sek gått så dåligt. Visst, hushåll är överskuldsatta men EURO zonen går ju rysligt dåligt, tom lokomotivet Ty är ju på dekis.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, kring valutamedvinden samt att kronan borde kunna prestera bättre mot euron :)

      Delete