Pages

Monday 6 February 2023

Mångmiljonär i bråk med dam efter att ha letat billiga ägg

Källskattebeskedet + Trångt i snålhyllan + Irriterad dam / mångmiljonär i bråk med dam efter att ha letat billiga ägg.

KÄLLSKATTEBESKEDET: I slutet på föregående år meddelade Avanza som ett (vad jag förmodar) svar på Nordnets tidigare utspel kring snabbare återbetalning av utländsk källskatt. Avanza utlovade då att utländsk källskatt för åren 2020-2022 skulle återbetalas i början av 2023.

Detta besked var något jag och många andra blev mycket nöjda över. Än så länge har dock inte pengar synts till på kontot. Det visade sig att steg två i denna process var att Avanza innan januari månads utgång skulle återkomma med mer information i frågan. Det vill säga, man skulle inte återkomma med pengarna utan endast mer information om när pengarna skulle kunna tänkas dyka upp.

Beskedet som kom sista dagen i januari var bland annat att vi kan förvänta oss återbetalning av utländsk källskatt för åren 2020-2022 under februari eller mars. I min mening är det ett icke-besked. Personligen tycker jag att Avanza i det här fallet skulle kunna ha varit betydligt bättre på expectation management.

Det hade varit mycket bättre om de initialt hade sagt att pengarna kommer att betalas ut senast i mars 2023. Jämfört med att vänta flera år så är mars riktigt goda nyheter, dvs jag tror att väldigt många skulle vara nöjda med det beskedet. Nu satte man istället ribban ”i början på nästa år”, vilket jag och många andra tolkar som januari. Mars blir således klart sämre än januari.

TRÅNGT I SNÅLHYLLAN: Kostnadsinflationen sätter som bekant press på många svenska hushåll. ”Förr” tyckte jag att jag kunde gå och fynda relativt ostört i mathyllorna när det kommer till mat som är prisnedsatt till följd av att bäst före-datum närmar sig. Nu för tiden tycker jag att det är betydligt mer folk som är inne i dessa delar av matbutiken och letar.

IRRITERAD DAM: På tal om nedsatta priser i matbutiken hade Willys i förra veckan kampanjpris på ägg, där jag (givet nuvarande omvärldsförutsättningar) ansåg det vara ett attraktivt pris som erbjöds. Jag tog mig därför på onsdagen till Willys för att handla ägg. Det var mycket folk i butiken, trots att det var mitt på (arbets)dagen. Äggen var tyvärr slut men en person ur personalen meddelade att de skulle få in mer ägg dagen därpå, dock inte så mycket på grund av tidigare salmonellautbrott.

Då jag inte ville ta mig till (Willys på) Fridhemsplan igen för att mötas av en tom äggpall ringde jag den här gången till butiken för att fråga om det finns ägg kvar. De svarade att det finns men att det kommer ta slut snart. Jag ville egentligen gå på en promenad på cirka två timmar så att sonen kunde sova i barnvagnen innan vi kom fram till Willys (han brukar nästan alltid vakna direkt när vi kommer inomhus efter en promenad ute).

Jag frågade därför Willys om sannolikheten är god att äggen finns kvar om två timmar. Svaret var ”Nej”. ”Det var väl själva XXX” tänkte jag. För att komma till Willys så snabbt som möjligt hoppade sonen och jag på bussen och åkte till Fridhemsplan. Vi gick målinriktat genom hela butiken för att till vår glädje se några äggkartonger. Vi lämnade sedan butiken nöjda med närmare hundra ägg i väskan.

Jag ville hem och lämna äggen innan sonen somnade, så vi därefter kunde gå ut på en långpromenad. Jag tog därför bussen hem igen. Då lyckades jag irritera en dam.

Damen var på väg av bussen när jag skulle på bussen. Det var inte världsrekordtempo på damen när hon skulle gå av bussen. Det var också ganska mycket folk kring busskuren och när hon väl kommit av bussen skulle damen gå ut från busskursområdet just den vägen där jag stod.

Hon var redan en meter utanför bussen när jag försökte tränga mig in mot dörren (damen var sista person av bussen) och hon försökte tränga sig bort från busskursområdet. I sann grinig anda påpekar hon då i tydlig ton ”man kan väl få komma av bussen innan ni ska gå på”.

Jag svarade inget men en replik skulle kunna ha varit ”jo, men i ditt tempo och vägval skulle jag ha missat bussen”. Dörrarna var på väg att gå igenom när jag väl kommit fram, men till slut kom jag på bussen.

En alternativ rubrik till detta stycke skulle kunna vara: ”Mångmiljonär i bråk med dam efter att ha letat billiga ägg”.

25 comments:

  1. Sjukt löjligt att jaga billiga ägg när man är så rik som du. Då har det verkligen gått till överdrift!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar! Jag blir alltid lika glad när jag ser att någon har kommenterat. Min "rikedom" har byggts upp av god kostnadskontroll och framgångsrika investeringar. Det är ett upplägg och mindset jag gillar. Jag lägger pengar och tid på saker och personer jag finner mest givande. Personligen tycker jag inte att man ska köpa "dyra" saker eller "inte bry sig" om vad saker kostar bara för att man "har pengar".

      Delete
    2. Jag tror Mr Dividendstory har en KPI på att sparkvoten ska vara över en viss %. Frågan jag ställer mig är hur mycket tid man då får investera för att uppfylla KPI? Tanken att ha pengar är ju att frigöra tid (åtminstone bland FIRE folket), frågan är då om att spendera och åka specifikt till en affär för att jaga några SEK vs arbeta? Det är ju ett individuellt val och finns väl inget "rätt" eller "fel". Själv hade jag inte gjort det, jag jobbar fortfarande och har för avsikt att göra det framöver också.

      Det som snarare förvånar mig är att man inte låter folk gå av bussen, jag själv blir väldigt irriterad över folk som inte släpper av andra passagerare innan de själva ska stiga på. Om jag inte har fel så går väl bussarna i centrala Stockholm vart 5:e/10:e minut? Åtminstone i den storstan jag bor i går bussarna väldigt frekvent, vilket är fördelen med att bo i en storstad.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    3. Har Emigrantinvesterararen läst inlägget? För det första är det lätt att raljera kring "några ägg här och där". Jag lovar, börjar du släppa på de små kostnaderna kommer dina månadskostnader utan att du märker det hamna runt t.ex. 20000 istället för 16000 kr utan att du fattade vad som hände. Så stor påverkan gör "några kronor här och där". Sen kanske du också läste att den här tanten gott och väl hade lämnat bussen innan den dryga kommentaren fälldes. jag har själv kört barnvagn och åkt buss och det är ofta knepigt att hinna in efter att siste man har lämnat, jag brukar lösa det med att få in en arm och blockera dörrarna som då öppnar igen, alternativt trycka på knappen för rullstol/barnvagn. Märkligt nog har jag också kört barnvagn både i shaghais och tokyos tunnelbanor, aldrig några problem trots mångdubbelt med folk i rörelse. Där har du ett helt annat flyt än i Sverige där folk av någon anledning inte låtsas se eller bry sig.

      Delete
    4. Då kommer du förmodligen dö med en jä..a massa pengar på kontot, grattis!

      Delete
    5. Där var det en stank av avundsjuka.

      Delete
    6. Emigrantinvesteraren: Som svar refererar jag först till Snålgrisens kommentar, vilken stämmer väldigt väl överens med mina tankar.

      KPI: Som jag tidigare skrivit har jag ingen sådan längre för sparkvot.

      TID: Du brukar fråga hur länge jag ska vara föräldraledig. Svaret är "länge". Varför? Därför att jag vill spendera så mycket tid som möjligt med min son när han växer upp. Jobba kan jag göra sen, om jag vill. Sonens uppväxt kommer aldrig tillbaka.

      KONTENTAN: Jag sparar hellre in på äggkostnad (och andra saker av underordnad betydelse). Istället använder jag mina pengar så att jag (och min fru) har möjlighet att vara hemma länge med vår son. Det tycker jag är viktigt och något som jag gärna använder mina pengar till :)

      Delete
    7. Snålgrisen: Håller med helt om det du skriver i din kommentar! Exakt, det handlar inte om ett ägginköp, det är precis som du skriver att kostnaderna springer iväg snabbt om man "släpper efter här och där".

      Det finns verkligen mindre stressfulla saker att göra än att åka buss med barnvagn. Det är något jag har fått en betydligt större förståelse för sedan jag blev pappa :) Häftigt med Tokyo och Shanghai!!

      Tack för din supportande kommentar!

      Delete
    8. @Snålgrisen:
      Jag förstår mig inte hur du kan tolka att jag raljerar över Hr Dividend, om du läser mitt inlägg igen:
      "Det är ju ett individuellt val och finns väl inget "rätt" eller "fel". Med dina preferenser är mitt liv fel, jag har inte dömt ditt liv och anser inte heller att du varken ska eller kan döma mitt liv och leverne. Vi lever alla våra sätt, till saken hör att jag var relativt sparsam i mina yngre år. Har jobbat rätt många år i en välavlönad industri, varit utstationerad så vi kunde lägga undan pengar. Det njuter vi gott av nu men vi prioriterar också tiden. Ja, jag jobbar, officiellt ett sk 8-17 jobb men i praktiken betydligt mindre. Kör mina barn och spenderar mycket tid med dem men samtidigt så prioriterar vi att ha helgerna fria. Det innebär för vår del att vi har städhjälp hemma, andra saker som vi kostar på är barnens utbildning och skickar dem till privata skolor. Är det rätt i ditt sinne?

      Min egen livsfilosofi är att spara på de lågt hängade frukterna, tex bil. Jag själv har en ca 10 år gammal bil som gått +250 000 km, andra i min bekantskapskrets har bilar för bra mycket mer pengar, med betonign på bilar. Jag skulle ha råd men har prioriterat att lägga undan pengar dels till mig själv men även till barnen.

      Vidhåller min syn på att man ska släppa av folk innan man själv går på bussen. Tyvärr tänker många att man inte må prioritera andra utan sig själv och få komma på buss/metro/spårvagn medan andra försöker komma sig ur.

      @Dividend:
      Jag ser inget fel med att du är hemma, det är ett val du gör och det respekterar jag dig för. Så vitt jag förstår så lägger du ned mycket tid på dina investeringar, man kan väl säga att det är ditt jobb? Kanske lägger du inte en fulltidstjänst men jag har lärt mig en sak att det viktiga är inte hr många timmar man är på jobbet utan vad man uträttar. Ja, så resoneras det inte på tex konsultbolag utan där är tiden det viktiga. Min rekommendation till dig är att se till att du vidhåller dina kunskaper i området du varit i (eller en dag skulle kunna tänka dig att jobba i) , om inte annat ha inte för stora glapp i din cv. Jag tror att det blir svårt att komma tillbaka till ett vettigt jobb om man har för stora gap. Är förvisso ingen HR och/eller högre chef.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    9. Ett mål jag haft en tid är att fullt ut förvalta mitt eget kapital, dvs. vara en privatinvesterare på heltid. Jag har nog uttryckt det som att jag gör en FIRE för att bli en privatinvesterare på heltid. Jag hade en liten diskussion på Twitter och han jag diskuterade med då tyckte att det inte är FIRE om man har som jobb att förvalta sitt kapital. Jag hade egentligen inte sett det som ett jobb, utan mer som en hobby. Men jag tror att han (på Twitter) och du har en bra poäng där med att se sina investeringar som ett jobb :)

      Jag håller med till 100%. Jag tror inte min "långa" föräldraledighet gynnar min traditionella jobbkarriär. Tror också exakt som du skriver att det inte är helt lätt att komma tillbaka efter t ex 5 år om man testar "FIRE". Det är verkligen något att tänka på.

      Trevlig kväll!

      Delete
    10. Och en slutgiltig kommentar:
      Din livssituation kan förändras drastiskt, jag har varit med om Dot com, 2008, covid så 3 krascher. Är dock inte tillräckligt gammal för att ha upplevt 1930 tals depressionen dock (hahaha...). Med det sagt, saker och ting kan göra att man vill/tvingas att jobba av en eller annan anledning. jag tycker att du gör ett utmärkt val och prioriterar din son, kanske kommer fler kott(ar) senare som gör att du kan vara hemma mer? Själv ser jag på min äldre tonåringsdotter (kring 15 år) att tiden hon är med oss är tyvärr mindre och mindre och mer och mer sitter hon ensam i sitt rum. Min del är att köra henne (pappa taxi) samt sköta fysik och matten, blir väldigt bra repetition även för mig. Min yngre dotter må även hon köras, träna henne i svenska, matte och lite andra ämnen :-)

      FIRE tycker jag är överskattat. Det jag själv saknar är att jag inte disponerar min tid så mycket som jag skulle vilja till tex golf eller bara att kunna åka till Sverige en längre period över sommaren. Som 08-17 "slav" så har man ett visst antal semesterveckor och ärligt talat vill jag se nåt annat än mitt föräldrahem och stränder där omkring. Vill åka skidor, åka på storstadssemestrar, uppleva Sydostasien etc. Samtidigt tillåter mitt jobb att jag i princip kan jobba var jag vill, så länge jag har en internetupkoppling.

      Tror det viktigaste av allt är att man har nån form av struktur i sitt liv, oavsett livsval.

      God kväll själv
      Mvh
      Emigrantinvesterare

      Delete
  2. Äggen pris sänktes nog p.g.a någon skandal som salmonella. Din rubrik känns lite som en rubrik till t.ex. Aftonbladet..... Källskatten spökar alltså hos Avanza om jag förstår det rätt. Fridhemsplan är då ingen fattigmansområde alls. Kan räkna upp en hel del orter som har det sämre. Brukar handla i Willys Port 73 Haninge och har städat i Willys Länna. Folk verkar hamstra i dessa tider.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja verkligen mycket folk i många Willys-butiker tycker jag, som letar attraktiva priser. Källskatten kommer tillbaka mycket tidigare än vad som tidigare varit fallet, främst kommunikationen som gav (för stora) hopp hos många sparare :)

      Delete
  3. Ny karriär: Rubriksättare på valfri skvallerblaska? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar tackar, jag är ganska nöjd själv faktiskt med dagens rubrik :)

      Delete
  4. Älskar såna här inlägg. Får alltid upp en så tydlig bild på händelsen av din text.
    Roligt att läsa. 😁👍🏻

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för de fina orden, superkul att höra! :)

      Delete
  5. Jag kan lova att jag inte hade haft en halv miljon i aktier och fonder om jag inte hade jagat billiga ägg och annan mat till nedsatt pris. Man kan faktiskt tycka att det är riktigt kul att spara in många små belopp och jag tycker ofta att det är roligare än att slösa bort pengar i onödan.
    Kul inlägg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag håller med dig ordagrant till 100%. God kostnadskontroll är oerhört viktigt och många mindre besparingar här och där blir väldigt fina belopp över tid :)

      Delete
  6. Hej Dividend Guy.

    För många är det svårt att höja sina inkomster och då är det bra att se över kostnaderna istället om man vill få över något till ett långsiktigt sparande. Själv har jag 2 Hemköp butiker, Lidl, Ica och Willys inom gång och cykelavstånd. Vill man fynda halva priset varor gäller det att handla på förmiddagen oftast. Senare under dagen är de ofta slutsålda. Just matkostnader är något jag tycker de flesta behöver se över. Det går ju knappast dåligt för varken Ica eller Axfood och det är vi konsumenter som betalat deras övervinster. Det skulle helt klart behövas bättre konkurrens på denna marknad här i Sverige och för egen del försöker jag handla mycket varor med kort datum men även efter säsong eller erbjudande för veckan. Jag tycker dock att priserna gått upp mer än motiverat de senaste året och just nu försöker vi äta ur frysen. Även om maten håller länge där gör den ingen nytta om den inte blir uppäten tids nog. Fortsatt lycka till att jaga låga priser :-)

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Slimis!

      Jag håller med dig helt och hållet! Perfekt att ha så många olika butiker nära där man bor :)

      Delete
  7. Som långvarig kund hos Avanza så är jag rätt besviken på deras kommunikation kring källskatten. Det skulle inte förvåna mig om källskatten rasslar in sista dagen i mars :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, jag skulle inte heller bli förvånad om det betalas ut i den senare delen av det kommunicerade spannet :)

      Delete