Pages

Friday 17 February 2023

Min nuvarande träningsambition

Idag tänkte jag delge en träningsambition jag har. Jag gissar att det är en ambition som kommer förvåna en och annan läsare.

Det var ett tag sedan jag skrev om träning. Anledningen är att jag inte har haft mycket spännande att rapportera. Detta trots att jag nästintill har tränat varje dag hittills 2023. Det har dock inte blivit särskilt mycket löpning.

Antalet löpta kilometrar är på en så pass låg nivå att jag inte ”vågar” ange det mer specifikt än ”inte blivit särskilt mycket löpning”. Att lite löpning innebär ’inte toppform’ (i löpning) är ingen svår slutsats att dra. För vanliga motionspass är ändå formen lite bättre än vad jag skulle kunna ha trott.

Jag har åtminstone avverkat ett fem kilometerspass på 21:59 min, utan att gå på max. Årets längsta pass genomfördes förra veckan då jag sprang drygt 5,5 km. Passet fortlöpte i ett tempo uppgående till 4:30 minuter per kilometer, det är jag nöjd med ändå.

Min huvudsakliga träningsform är för tillfället styrketräning. Jag försöker vara på gymmet fem dagar i veckan. Jag gillar gymmet. Det är också inspirerande att ta sig an nya utmaningar, inte minst då utvecklingspotentialen är stor i början.

Något jag skulle tycka vara ”roligt” är att någon gång ta 100 kg i bänkpress. Jag tränade en del på gym under gymnasietiden och strax därefter. Jag lyckades då sätta 92,5 kg som mitt bänkpressrekord. Därefter har jag inte haft något större fokus på gymträning. Det har blivit lite sporadiska gympass ”här och där”.

Jag vill numera att styrketräning ska vara en konsekvent del av min träning, detta då jag vill bygga en starkare kropp.

Många år utan ordentlig kontinuitet har satt sina spår i (avsaknaden av) styrkan. Bänkpress står givetvis inte på schemat varje dag, jag varierar träningen bland muskelgrupperna.

Hursomhelst, när jag gjorde ”riktig comeback” på gymmet förra året hade jag svårigheter att göra ett par repetitioner på 40 kg i bänkpressen. Förra veckan lyckades jag att trycka upp första setet på 62,5 kg åtta gånger.

Jag brukar slentrianmässigt räkna att om jag klarar tre repetitioner på en vikt kan jag maxa fem kilo över den vikten. Det vill säga, klarar jag tre repetitioner på 60 kg kan jag maxa 65 kg. Givet åtta repetitioner på 62,5 kg skulle jag gissa att kan maxa ungefär 75 kg. Det är således en bra bit kvar till 100 kg.

Min bänkambition ska inte tolkas som att det är superviktigt för mig att nå 100 kg. Jag tycker det är en kul grej bara. Min översiktliga strävan på gymmet är givetvis att bli starkare och stabilare överlag.

När det gäller löpningen vill jag gärna att den inte förfaller ytterligare. Om jag kan ha en nivå där jag springer milen på 42-43 minuter är jag nöjd, även om jag inte är där just nu. Får jag lite bättre momentum på löpningen igen tror jag att formkurvan kommer stiga ganska snabbt till 42-43 minuter på milen. Kanske det kan hända när vårkänslorna smyger sig på.

Hur har träningsåret 2023 inletts för er?

8 comments:

  1. Imponerande med fem gympass i veckan. Min upplevelse av livet med småbarn är att jag varken hinner eller orkar träna särskilt mycket. Kanske har det i någon mån blivit en ond cirkel av att inte träna och därför inte orka för mig. Det jag emellertid tröstar mig med är att livet som hemmapappa ger en massa vardagsträning - att lyfta barn och knuffa vagn ger nog mer än en tror. Det är också erfarenheten när jag kommer iväg till gymmet - för det händer en gång i veckan ungefär- att kondition och styrka ändå håller sig hyfsat väl av vardagsmotionen.

    Och, det är min viktigaste lärdom det nya träningsåret. Jag behöver inte ta tiden att gå till gymmet för att få träning - jag kan leka med mitt barn på ett sätt som gör mig genomsvettig. Jag hr länge levt med perspektivet att träning är viktig och måste ha en särskilt avsatt tid. Det tror jag inte på längre - kroppen vet inte om pulshöjningen sker på gymmet, hemmet eller i parken. Mitt träkingsår har därför inletts med ett rekordlågt antal "träningspass". Nödvändigt för mig då det tagit bort en del av stressen som tidigare funnits om att jag borde träna (på gym e.d.) minst 3 ggr per vecka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kloka tankar och insikter! Jag håller med om att allmän rörelse i vardagen och lek med barn etc ger mycket nytta in på hälsokontot. Jag tror man kommer en bra bit med det men personligen känner jag inte att det räcker för att komma upp i t ex SUB 20-form på 5 km (vilket jag vill göra), då behöver jag få till lite specifika konditionspass med :)

      Jag försöker få till alla träningspass på morgonen innan sonen vaknar, sedan blir det lek och promenader etc :)

      Delete
  2. Styrkeprogrammet du vill börja med utan att veta om det heter starting strength. Finns beskrivet på styrkelabbet.
    Tacka mig senare.
    /
    Erik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för info! (jag tackar redan nu :)). Knäböj varje pass alltså, det är en av övningarna där jag presterar allra "sämst", så det är bra att det är fokus på den övningen :) Kollade lite snabbt nu bara men ska kolla ordentligt senare!

      Delete
    2. Japp. Kan vara bra att ha någon som kollar så du har rätt form i alla övningar om du är osäker. Börja lågt men öka kontrollerat varje pass i en linjär progression. Fokus på basövningar. Det var en stor ögonöppnare för mig för 15 år sedan. Lycka till

      Delete
    3. Bra poäng! Jag har funderat på att köra ett PT-pass med fokus på att lära mig just knäböj och marklyft. Tack igen för infon :)

      Delete
  3. Kul att du är så fokuserad på att variera träningen! Jag har gått från mestadels styrketräning till mestadels löpning, dock bara sprint och kortare distanser då jag verkligen inte är gjort för längre distanser och tappar då motivationen väldigt fort. Detta dels för att utmana mig själv och dels för att det är en ruskigt effektiv tidsmässigt (har två småbarn hemma och krävande jobb). Också roligt med stora framsteg som du skriver när man starta med något nytt ”område”!

    Intressant att du (och många med dig) har ett mål om just 100 kg - då jag vet att du är en bokmal så måste jag rekommendera ”sifferdjur” om du inte redan har läst denna?

    /Kristoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul med sprint och kortare distanser, bra träning och tidseffektivt också som du skriver!

      Haha, ja 100 kg känns som en fin milstolpe - får se om jag når dit någon gång :P Tack för boktipset, jag har den på läslistan så förhoppningsvis kan jag ta mig igenom den under våren :)

      Delete