Pages

Saturday 4 February 2023

På väg mot miljarden

Ännu en börsvecka har passerat.

För tredje veckan i rad har en börsvecka passerat utan att jag har köpt några aktier. Däremot minskade jag min position i ett innehav, mer om det nedan. När detta skrivs på fredagseftermiddagen noterar CNNs Fear & Greed-index nivåer på extrem girighet.

I likhet med vad jag skrev förra veckan fortsätter jag att inte fokusera på att följa aktiekurser stup i kvarten. Det ger en betydligt mer behaglig tillvaro. Jag försöker istället fokusera på att bland annat läsa bolagsrapporter.

På tal om rapporter gjorde jag i veckan hushållets månadsrapport för januari 2023. Jag har summerat ihop en månadsrapport varje enskild månad sedan augusti 2011. Det är kul att zooma ut och se den långsiktiga utvecklingen.

Kollar man i månadsrapporten för januari 2023 kan man konstatera att såväl aktieportföljen, de totala tillgångarna och nettoförmögenheten aldrig tidigare har varit på högre nivåer. Således taktar vi på mot miljardmålet.

I takt med Q4-rapporterna trillar in är jag snabb med att uppdatera min utdelningsprognos för 2023. I veckan rapporterade ett par av mina största innehav (bland annat Evolution och Nordea). Skulle resterande bolag som återfinns i min portfölj komma in med utdelningsbesked i linje med mitt basscenario kommer mina utdelningar 2023 landa på cirka 550 000 kr.

Skulle resterande utdelningsbesked komma in enligt mitt glädjescenario kommer jag att erhålla cirka 664 000 kr i utdelningar i år. Min gissning är att utfallet (givet nuvarande portföljsammansättning) hamnar någonstans emellan mitt bas- och glädjescenario.

Jag valde igår att skala ned mitt innehav i CASTELLUM. Aktien har gått oerhört starkt hittills i år. Jag köpte aktier i bolaget vid många tillfällen under 2022. Kursuppgången därefter hade gjort att jag hade fått en lite större exponering mot Castellum än vad jag hade önskat. Fortsätter aktien upp kommer jag fortsätta att skala av min position. 

Har ni köpt eller sålt några aktier i veckan?

6 comments:

  1. Jag har skalat av lite och sålt av två mindre innehav.

    Kinnevik - passade på att skala av ca 25 procebt under rusningen i torsdags då jag inte tyckte rusningen motiverades av rapporten.

    Byggmax - lite tråkig rapport. Skalade några procent och avvaktar några kvartal för att se hur det utvecklar sig. Tror på denna långsiktigt men läge att avvakta nu när det lär komma ett par dåliga Rapporter.

    Inwindo - har gått en del så jag skalade ca 20 procent. Svårt att sia om var rapporten landar. Kanske blir att jag fått köpa tillbaka dyrare efter rapport, men nu har den i mitt tycke gått för mycket utan några egentliga nyheter.

    Svolder- sålde då jag anser att premien är för hög. Köper tillbaka om premien går ned.

    Byggmästare AJA - sålde av allt. Förvisso fortfarande viss rabatt, men den har gått väldigt starkt på kort tid och några av innehaven är jag lite tveksam till så valde att lämna för nu. Kanske köper tillbaka om det blir större rabatt igen.

    Nu sitter jag med lite kassa och inväntar resten av rapporterna. Får se om det dyker upp några möjligheter i år.

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant! Jag har inte Byggmax i portföljen men skulle kunna tänka mig att plocka in aktien framöver om "tillfälle uppstår" :) Lite synd att utdelningen drogs in helt.

      Blir spännande att se Inwidos rapport till veckan och vad de guidar om framöver. Ett tufft år lär inte förvåna någon, men håller med om att aktien studsat upp mycket och säkerhetsmarginalen inte är lika attraktiv kortsiktigt. Jag funderade på att skala men kom inte till skott :) Förhoppningsvis kan Inwido göra några nya förvärv i år.

      Trevlig helg!

      Delete
  2. Rubriken påminner mig om en av mina favoritartists låt. Petter med " Det går bra nu"! Själv hade jag kassa till att fylla på i Peab. Är medveten om att utdelningen minskade och att konjunkturen viker men jag ser det på långsikt och att det inte är så illa som kursen visade enligt min mening. Visst bostadsmarknaden sjunker bra mycket och där är Peab stora jämfört med t.ex. Skanska och kanske JM?!
    Vi får se vad som händer i veckan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja det har minst sagt gått bra i början av 2023 :) Håller med, långsiktigt är det nog fina kursnivåer på Peab nu.

      Delete
  3. Hoppades att det var erat hushåll och inte något innehavs börsvärde som var på väg mot miljarden - underbart att finna ut att det det förstnämnda! :)

    Också ATH för vårat hushåll nu. I övrigt håller jag med om att jag gillar att zooma ut och se den långsiktiga utvecklingen - speciellt efter en eller flera ”dåliga” månader!

    Har också noterat min att girighetsindexet är högt just nu. Blir sugen på att reducera riksexponeringen en aning då jag aldrig tror vi har haft ett kalenderår med enbart positiva indexnoteringar - det borde med hög sannolikhet komma en korrigering där vi är under ingångsvärdet för 2023 - men marknadstajming är inte en del av min strategi så jag avstår. Finns en risk för att detta är ett ”tail”-år rent statistiskt och då kan det kosta mycket att gå ur nu:)

    /Kristoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja det hade vart tråkigare om det var ett börsbolag på väg mot miljarden :) Grattis till ATH till er!!

      Håller helt med, väldigt svårt att sia om vart börsen ska ta vägen. Bästa är nog att rida med börsen och köpa mer om det går ner :)

      Delete