Pages

Sunday 12 February 2023

Portföljnyheter i veckan: v.6

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: Antalet medarbetare inom B3-organisation (enligt Linkedin) uppgick i måndags till 824 stycken. Jag följer utvecklingen veckovis, sedan vecka 36 2022. Motsvarande siffra vecka 36 var 757 medarbetare. I förra veckan anordnade B3 en introduktionsdag för ett gäng nya medarbetare. För B3 Polen har antalet medarbetare ökat från 103 vecka 36 till 121 medarbetare i måndags.

Min kommentar: För ett konsultbolag är det oerhört viktigt att öka antalet konsulter som kan vara ute hos kunderna och debitera timmar. Det är glädjande att se att antalet medarbetare i B3 fortsätter att växa. Givetvis är inte min Linkedin-statistik en exakt sanning, men förhoppningsvis ger det ändå en indikation om utvecklingen.

CASTELLUM: På måndagen annonserades det att Rutger Arnhult med omedelbar verkan lämnar Castellums styrelse. I samband med detta meddelade Rutger att innehavet i Castellum inte längre är ”strategiskt”. Rutger öppnar därför för att sälja resterande aktier (= löpande ompröva och utvärdera innehavet), vilket uppgår till 5% av aktierna i Castellum. Det har också rapporterats om att Corem har sålt sina aktier i Castellum.

Castellum är för sjunde året i följd med i The Sustainability Yearbook, vilket är en rangordning av världens främsta bolag när det kommer till hållbarhet. Castellum rankas som både Nordens och Europas hållbaraste fastighetsbolag, samt femte hållbaraste fastighetsbolaget i världen.

Min kommentar: Soppan kring Castellum och Rutger börjar bli lite tröttsam nu. Som jag tidigare har skrivit önskas arbetsro kring Castellum. Jag vill läsa mer pressmeddelanden i stil med att man är Europas hållbaraste fastighetsbolag, att man ingår nya hyresavtal, säkrar nödvändig finansiering mm. Nästa vecka är det dags för Q4-rapporten att publiceras, vi får se om den kan bjuda på arbetsro.

HANDELSBANKEN: På fredagen meddelades det att styrelseledamot köpt aktier för 4 mkr i Handelsbanken, där köpkursen uppgick till 103,48 kr per aktie. Bolagets CFO har också genomfört insynsköp, han köpte 5 000 aktier för 103,75 kr per aktie. Även Lundbergs köpte aktier i Handelsbanken i veckan. Investmentbolaget köpte 2 miljoner aktier för 103,67 kr per aktie.

I likhet med Castellum var även Handelsbanken med i The Sustainability Yearbook.

Min kommentar: Som jag skrev tidigare i veckan tycker jag att Handelsbankens värdering är för låg idag, då man handlas strax över eget kapital. Det är trevligt att se att fler personer delar denna åsikt och agerar genom insynsköp.

KAMBI: På måndagen meddelade Kambi att man förlänger sportboksavtalet med sydafrikanska Sun International. De båda bolagen har haft ett sportboksavtal, som gäller både för online och landbaserat spelande, sedan 2017. Sun International är bland annat ägare av SunBet (= det ledande online sportsbetting varumärket i Sydafrika).

Min kommentar: Det var en trevlig nyhet som inledde börsveckan. Jag hoppas att många fler pressmeddelanden skickas ut av Kambi i år där man förkunnar att man tecknat nya avtal (inklusive förlängt tidigare ingångna avtal).

PEAB: Enligt Finansinspektionens insynsregister har flera insynspersoner, t ex VD och CFO, i Peab utökat sitt ägande i bolaget efter Q4-rapporten publicerades.

Min kommentar: För tillfället är det tufft för byggsektorn, något man påminns om mer eller mindre varje dag om man läser nyheter och lyssnar på experter mm. Det är därför lite extra tillfredsställande att se insynspersoners aktieinnehav öka.

RESURS: I veckan har Resurs kommersiella chef Alexander Burman köpt 2 000 aktier till kursen 26,25 kr.

Min kommentar: Som ofta är fallet när det görs insynsköp i Resurs är det inte tal om några extraordinärt stora summor. Jag hade gärna sett att fler insynspersoner hade köpt aktier på dessa kursnivåer.

4 comments:

  1. Arbetsro hade behövts i Castellum. Jävla Akelius förstörde det hela. Varför skulle han in och peta?!

    Roligare är det när VD:arna eller ledningen är kvar och köper aktier.

    Fabeges VD gjorde just detta.
    Han köpte aktier för 500.000 kronor i måndags.

    Fredrik Lundberg köpte 500.000. Aktier i Industrivärden också. D.v.s. inte bara i SHB. Han köpte dem i fredags.

    Sist men inte minst Skanska skall bygga ett vetenskapscenter i Williamsburg i Virginia. Ordervärde är 830 miljoner. Detta meddelades i måndags.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir intressant med Castellums rapport imorgon. Hade Rutger varit kvar tror jag vi hade fått 25 år i följd av utdelningshöjningar.

      Fint med nya insynsköp i Fabege! Skanska levererar ordrar som alltid, Peab borde kanske också börja bygga i USA :P

      Delete
  2. Byggmax: vd ankarberg slutar för att börja som vd i thule. Han blir emellertid kvar till augusti. Tråkig nyhet för byggmax som står inför utmaningar de närmaste kvartalen. Jag tror emellertid inte att effekten behöver bli så stor.

    Nordic water proofing, inwido, shb och traction rapporterade i veckan. Helt okej Rapporter från alla fyra. Nu börjar väl den vikande byggkonjunkturen synas i rapporterna från nwp och inwido. intressant att följa hur det utvecklar sig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressanta VD-annonseringar kring Thule och Byggmax i veckan. Jag gillade Ankarberg i Byggmax.

      Det ska bli riktigt spännande att följa byggrelaterade bolag framöver :)

      Delete