Pages

Sunday 26 February 2023

Portföljnyheter i veckan: v.8

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

Jag stämplade också ut extra tidigt från börsen den här veckan, så nyheter som kommit i slutet på veckan inkluderas inte nedan. Kanske att jag återkommer till dem vid nästa veckas summering.

BETSSON: På onsdagen annonserades det att Betssons (B2C) varumärke Betsafe lanseras i Ontario (Kanada). Lanseringen görs på Strive Gamings plattform (Betsson äger 40% av Strive Gaming). Betssons meddelar också att man har erhållit en leverantörslicens i Ontario, vilket innebär att Betsson kan ingå B2B-avtal gällande sitt sportbokserbjudande.

Min kommentar: Det är glädjande att se att Betsson fortsätta att växa och utvecklas. Jag tycker att Ontario, Strive Gaming och potentiella nya B2B-avtal alla är intressanta saker. Särskilt glad kommer jag att bli den dagen då Betsson annonserar ett B2B-avtal i Nordamerika.

ITAB: På tisdagen meddelade ITAB att teknikplattformen Onred, vilken kopplar samman ITABs portfölj av digitala och fysiska lösningar, har lanserats. Plattformen ger exempelvis detaljhandlare möjligheten att samla in och analysera data från olika kontaktpunkter. Dagen efter detta besked informerade ITAB att man har slutfört implementeringen av Onred till en ledande dagligvaruhandlare i Storbritannien.

Min kommentar: Jag gillar att ITAB har varit aktiva på sistone när det gäller att publicera nyheter och pressmeddelanden. Förutom att Onred-plattformen bidrar till ökad effektivitet och lägre kostnader för detaljhandeln skapar den också till möjlighet till förbättrade kundupplevelser.

NCC: På uppdrag av Skanska kommer NCC att producera och lägga 40 000 ton asfalt på ett E18-uppdrag i Norge. Arbetet inleds under 2023 och ska vara färdigt under 2028. Den största delen av leveransen väntas ske under 2025 och 2026.

Min kommentar: Givet en utmanande omvärld blir jag numera extra glad när det trillar in ett nytt uppdrag för något av mina byggbolag.

PEAB: På måndagen annonserades det att PEAB ingått ett ramavtal med Capio Närsjukvård. Avtalet innebär renoverings- och ombyggnadsprojekt i Capios samtliga enheter runt om i Sverige. Avtalet gäller tills vidare och förlängs ett år i taget.

Min kommentar: Det är tillfredsställande att se att Peab vinner detta ramavtal. Förhoppningsvis kan ramavtalet gälla under ett antal år och att det trillar in ett gäng ordrar.

SBB: På torsdagsmorgonen meddelade SBB att man utvärderar förutsättningarna för att notera dotterbolaget Sveafastigheter. I pressmeddelandet framgår bland annat att Sveafastigheter inför noteringen kommer att äga bostadsfastigheter i direktägda bolag, joint ventures samt noterade aktier för totalt cirka 15 mdkr, där SBBs substans uppgår till cirka 8 mdkr. Vidare framgår det att SBB – i så fall – har som ambition att avyttra runt 70% av aktierna i bolaget.

Min kommentar: Syftet med en notering av Sveafastigheter är för SBBs del att öka renodlingen mot samhällsfastigheter och minska skuldsättningen. SBB fortsätter således att vara proaktiva i sitt agerande. Personligen tycker jag att det skulle vara klokt att öka fokuseringen på samhällsfastigheter och fortsätta stärka den finansiella ställningen.

SVEDBERGS: I veckan har dotterbolags-VD:n Michael Cassøe köpt 5 000 aktier i Svedbergs till kursen 31,47 kronor.

Min kommentar: Michael Cassøe fortsätter att genomföra regelbundna insynsköp i Svedbergs. Det är trevligt att se.

3 comments:

  1. Då kör vi Tremånaders listränta hos SEB höjs med 0,4 procentenheter 4,99. Listräntan på ettårs höjs med 0,45 och blir tydligen också 4,99. Två års räntan höjs med 0,25 och blir 4,84.

    Softronic tog engångs post på 25miljoner gällande säkerhetsincidenten i December.

    Indutrades VD Bo Annvik blir styreledamot i Volvo.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Symboliskt och psykologiskt fint att lägga sig precis under 5% av SEB :)
      Jag har inte hunnit läsa Softronics rapport än, bjöd de på en fin utdelning?

      Delete
  2. 1 krona jämfört med 1,35 förra året så nej. Ebit resultat blev 15,8 miljoner jämfört med konsensus av Pinpoint 16 deltagare som var 25,7 miljoner.

    ReplyDelete