Pages

Wednesday 1 March 2023

Månadsrapport + Är det bara vi som har ökade kostnader?

Jag hade egentligen tänkt publicera ett inlägg om Ogunsens rapport idag. Rapporten var så bra att jag inte kunna hålla mig till idag, så det blev två inlägg igår istället. I dagens inlägg är det fokus på månadsrapporten för februari samt ökade kostnader.

Månadsrapporten februari

Från och med augusti 2011 har jag genomfört en månadsrapport där jag följer upp vår finansiella utveckling. Det händer inte alltid supermycket mellan enskilda månader. Däremot tycker jag att det är häftigt att zooma ut och kolla de långsiktiga trenderna. Det är inspirerande att se hur ekonomin utvecklas över tid med regelbundet sparande på börsen och återinvesterade utdelningar mm.

Sammantaget blev februari en bra månad för hushållet The Dividend Story. På det finansiella planet noterades nya rekordnoteringar när det gäller aktieportföljen, totala tillgångar och nettoförmögenhet.

Som jag har nämnt tidigare har vi genomfört en del extraamorteringar. Våra skulder är nu på den lägsta nivån sedan mars 2018. I en tid då räntorna har stigit snabbt känns det bra att skulderna minskar.

Utdelningsprognosen för 2023 har stigit ytterligare till följd av Ogunsens besked igår där man förkunnade att man föreslår en utdelning på 4,50 kr per aktie. Givet nuvarande portföljsammansättning kommer utdelningarna 2023 att landa in en bra bit över 600 000 kr. Maj väntas bli den klart bästa utdelningsmånaden, där prognosen nu indikerar mer än 300 000 kr i utdelningar.

Jag har som alltid ingen aning om vart börsen och ekonomin ska ta vägen i närtid. Istället fortsätter vi att fokusera på det vi kan påverka och jobba långsiktigt.

Kostnaderna stiger

Att inflationsnivån är alldeles för hög för närvarande är väl ingen nyhet för någon. Något som jag ibland hajar till på är kommentarer (som hörs ganska ofta) i stil med ”vänta bara tills kostnadsökningarna slår igenom hos konsumenterna”.

Jag är medveten om vissa hushåll har bundna lån, vilka således inte känner av de stigande räntenivåerna än så länge men att det kommer bli dyrare i takt med att de bundna lånen löper ut. Bland de hushåll som har rörliga lån har dock räntorna redan stigit snabbt, samt kommer säkerligen fortsätta att öka en bit.

För vår del har räntekostnaderna varit klart förhöjda under en tid nu. Även om det säkert blir ännu lite dyrare framöver råder det ingen tvekan om att kostnadsökningar har slagit igenom i vår ekonomi. När man hör kommentarer i stil med ovan funderar jag ibland på om vi är de enda som har ökade kostnader?

Jag skulle dock bli förvånad om vårt hushåll är de enda som har noterat kostnadsökningar 😊

10 comments:

  1. Trevlig utdelningsprognos. :-)
    Inte de bästa av tider för en student, tur att man inte kan se in i framtiden. Då hade jag nog inte vågat annat än att fortsätta släpa mig till jobbet varje dag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, ja ibland är det bra att inte veta allt som kommer hända. Jag tycker du gör helt rätt som pluggar!

      Delete
  2. Inflation ger ökade kostnader tyvärr. Det är ju fakta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, hoppas matbutikerna kan tagga ned de stigande priserna snart med :)

      Delete
  3. Våra bolån är bundna i exakt ett år till på 1,27% (tack gode gud). Men i övrigt går det mesta upp även om man försöker snåla. I denna miljö går det dock att göra fynd på saker man behöver i utföräljningar samt second hand. Men overall - ja kostnaderna ökar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis och riktigt snyggt med bolånen! Bra tips med second hand, det är ett område jag borde kunna utnyttja bättre :)

      Delete
  4. Hej!
    Jo visst har allt blivit dyrare men för egen del tror jag det inte slagit så hårt då jag fick en ökning av lönen på ca 3 000 kr i månaden i höstas. Vi spara ungefär samma som innan men min löneökning har nog bromsat känslan av ökningarna.

    Bundet bolån till mars 2025 hjälper såklart mycket också.
    Men tror 2023 kommer bli tyngre för oss ekonomiskt än vad 2022 var.

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Grattis till löneökningen och bolånet! Otroligt snyggt att ha bundet till 2025! Vi hade bundet ett tag under förra året men nu är det 100% rörligt för tillfället... :)

      Delete
    2. Tack!
      Ja man får väl säga att vi hade tur denna gång.

      Vad ligger din ränta på idag?
      Ska bli spännande för egen del att se vad man kan få för ränta 2025.

      Mvh PB?

      Delete
  5. Angående konsumtion:
    Kvalitetsaktiepodden tog upp under Aktuellt att Ehandeln går otroligt dåligt. -12% i kronor räknat, volym betydligt mer pga av inflationen. Inredning och hemelektronik -40%, volym säkert -50%.

    Så nog märks det att det är hårdare tider.
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete