Pages

Saturday 25 March 2023

Veckans aktieköp: v. 12

Det har blivit lite aktieköp även den här veckan. Det är inget att dra ut på, vi kör igång redovisningen av aktieköpen direkt.

CIBUS: Aktieköpen redogörs för i bokstavsordning. Första köp att presenteras blev därför snabbt en besvikelse. På torsdagen köpte jag aktier i Cibus till strax över 101 kr per aktie. Efter stängning meddelade bolaget att man genomför en riktad nyemission. Det var inte den starten jag hade önskat på min investering.

Nyemissionen gjordes till en rabatt om cirka 10% och aktieägare som inte fick vara med i emissionen och teckna sin andel får således en utspädning av sitt ägande i bolaget. Bolagets styrelseordförande påpekade dock i Dagens Industri att småspararna inte fick ta ”smällen” vid denna riktade nyemission, det är tvivelaktigt påstående 😊

Veckans köp innebär att jag nu har välkomnat in Cibus i portföljen igen efter något års frånvaro. Senaste gången jag ägde Cibus bjöd aktien på en fin kursresa. Jag tycker dock att aktien länge var oerhört dyr och jag sålde därför mina aktier en bit innan kurstoppen, vilken hamnade på strax under 300 kr.

Det finns en hel del man kan säga om bolagets kommunikation och agerande (exempelvis utdelning vs. nyemission). Jag tycker att det finns lärdomar för bolaget att dra i syfte att göra bättre nästa gång, i grund och botten gillar jag ändå bolaget och emissionen stärker den finansiella ställningen.

HANDELSBANKEN: Under börsveckans första skälvande minuter passade jag på att plocka in ytterligare aktier i Handelsbanken. Köpkursen uppgick denna gång till 92,60 kr, vilket enligt årets utdelning ger en direktavkastning på 8,64%. Därefter har utdelningen skiljts av och aktien handlas just nu under veckans köpkurs.

INVESTOR: Investor är ett anrikt investmentbolag som kan ståta med en imponerande historik. Efter att jag länge inte varit en del av Investors ägarlista har jag på senare år köpt på mig en position som gör att Investor nu är ett betydande innehav i min portfölj. I veckan köpte jag aktier till kursen 188,32 kr.

NCC: För andra veckan i följd köpte jag aktier i NCC. Den gång fick jag betala 85,60 kr för aktierna som inhandlades. Min köpkurs i veckan ger en direktavkastning på cirka 7%. I övrigt har jag inte så mycket nytt att tillägga från min kommentar i förra veckans inlägg. 

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

12 comments:

  1. Min kommentar gällande Cibus är att man märker hur olika bra/ dåligt företagens ledningar kommenterar i olika situationer. Köpte även jag SHB men efter avskiljningen till pris 88 kronor. Din ökning i NCC får mig på att fundera om jag skall öka i Skanska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, verkligen stor skillnad på hur bolag agerar och kommunicerar. Fint, hoppas/tror Handelsbanken bjuder på god utdelningsnivå även nästa år :)

      Delete
  2. Det finns ovanligt många billiga aktier just nu, även om vinsterna halveras i år så är det ändå hyfsad bra köp. Marknaden kanske räknar med halvering av vinst även 2024?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, för långsiktiga investerare känns det som att det är attraktiva värderingar. Vilka bolag ligger högst på din önskelista att köpa aktier i nu?

      Delete
  3. Fyllde på SHB och spiltan (som handlas till rabatt som närmar sig 20 procent).
    Spiltan är ganska ny för mig - jag gillar deras största innehav paradox (har själv spelat deras spel en hel del) och att de har en stor spridning i övriga innehav. Nu känns också rabatten tilltalande.

    Barnsparandet fick också en påfyllning - Lundbergs och investor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina köp i både ditt och barnsparandet! Jag har funderat på Spiltan ibland, ett bolag skulle vilja få in i portföljen någon gång :)

      Delete
    2. Börjesson ger ju ett professionellt intryck och som är väldigt långsiktig med skin in the game, det gillar jag. Kan spelbranschen för dåligt men hörde på en podd Market makers?? där en investerare mot spelbolag rekommenderarade Paradox då spel ska släppas under H2.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    3. Håller med! Jag är tyvärr inte heller någon expert på spelbranschen, men gillade också pitchen i Market Makers-podden :)

      Delete
  4. Gjorde några försiktiga småköp för veckans utdelningar och lite lön. Det blev SSAB, Tele2, Nordic Paper, Cibus, Bahnhof och Sampo.

    ReplyDelete
  5. Ökade Skanska, Gilead, Nordic Paper, volkswagen och inwido. Bra bolag med bra direktavkastning

    ReplyDelete