Pages

Wednesday 10 May 2023

Betsson: Imponerande start på året

För någon vecka sedan publicerade Betsson sina siffror för Q1 2023. Nedan är en summering av rapporten samt mina tankar om aktien. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Betsson.

Siffrorna som anges nedan avser Q1 2023 vs. Q1 2022 om inget annat anges:

  • Intäkterna uppgick till 221,9 mEUR (170,2), vilket motsvarar en ökning med 30% (organisk tillväxt: 38%)
  • Rörelseresultatet ökade från 23,6 mEUR till 43,0 mEUR
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 0,28 euro (0,16)
  • Det operativa kassaflödet landade på 48,8 mEUR (26,9)

Betsson levererade än en gång ett nytt rekordkvartal. Intäkter, bruttoresultat, EBITDA, rörelseresultat, resultat efter skatt och vinst per aktie noterade alla nya rekordnoteringar. Intäkter från marknader där Betsson betalar lokal spelskatt ökade med 31% och utgjorde 36,3% av bolagets totala intäkter.

Betsson växter snabbast (både i absoluta och relativa termer) på deras största geografiska affärsområde (= CEECA-regionen). CEECA-regionen växte med hela 75% och utgör nu 42% av bolagets totala intäkter. Inom CEECA-regionen återfinns dock Turkiet, vilket utgör en politisk risk som i princip alltid lyfts upp när Betsson-analyser görs. Den betydande exponeringen mot Turkiet gör att jag inte vågar trycka upp värderingsmultipeln alltför långt när jag analyserar Betsson. Ett negativt besked för Betsson i Turkiet skulle definitivt inte mottas väl av marknaden.

Sammantaget ökade intäkterna i samtliga geografiska regioner förutom i Norden. I Norden minskade intäkterna i både Sverige och Norge. Norden är fortsatt den näst största regionen för Betsson men jag räknar med att det inte kommer ta alltför många kvartal innan Latinamerika har passerat Norden. Givet turbulensen på inte minst den norska marknaden känns det bra att Nordens andel av intäkterna minskar.

I Latinamerika skriver Betsson att samtliga regioner utvecklades väl, t ex i Argentina där intäkterna ökade kraftigt. I februari fick Betsson en licens för onlinespel i provinsen Cordoba i Argentina, vilket är den tredje licensen i Argentina för bolaget. Lansering i Cordoba är planerad att ske senare under 2023.

Trots Betssons snabba tillväxt finns det fortsatt mycket tillväxt kvar på den globala online-spelmarknaden. Efter rapporten har det också genomförts några insynsköp, varav ett klart större än övriga.

Inledningen på Q2 2023 har varit stark. Under perioden 1-23 april var de genomsnittliga dagliga intäkterna 26% högre än de genomsnittliga dagliga intäkterna för hela det andra kvartalet 2022. Sportboksmarginalen var överlag i linje med det historiska genomsnittet.

Som nämnts ovan är politiska risker kring exempelvis Turkiet och Norge risker vid en investering i Betsson. Exempel på triggers är förvärv, B2B-sportboksavtal med betydande kund i USA, fortsatta lanseringar i Latinamerika och ökad skalbarhet.

Mitt motiverade värde för Betsson uppgår i skrivande stund till cirka 130 kr, vilket kan jämföras med nuvarande aktiekurs på 119,10 kr.

4 comments:

  1. Nu är det inflationen som står på programmet i Turkiet då de har val på Söndag. Oppositionen mot Erdogan är starkare än på 20 år. Men det kanske kan ändra på spelplanen..... Vi får se.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får hoppas att det inte blir negativa besked för Betsson :)

      Delete
  2. Borde ha kommenterat tidigare men har varit bortrest på semester och hatar att kommentera via telefonen. Välkommen tillbaka :-)
    Instämmer i att Betsson har imponerat. Jag har ett motiverat värde per aktie på ca 160 SEK/aktie men instämmer i att det förmodligen är för högt givet den politiska risken, i mitt "low case" scenario så får jag 134 SEK/aktie. Jag har valt att stänga halvparten av min position; tycker att aktien har gått väl bra senaste tiden och sålde. Jag instämmer i att den politiska risken är väldigt hög, givet att Turkiet har val snart så skulle jag inte bli förvånad om det kommer komma nån form av beskattning / restriktioner av online betting. Med en MOS på dryga 10% på low case scenariot kanske man ska skala ned ytterligare? Får se, ska göra en ytterligare analys och värdera Turkiet separat så får vi se vad det blir.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt med semester!! Lyssnade på Kvalitetsaktiepodden och det verkar ha gjort samma som dig. Jag tycker det är svårt att sälja, lätt att sälja för tidigt med. Med det sagt tror jag din approach är bra och hade jag hade större exponering mot Betsson hade jag nog gjort samma.

      Delete