Pages

Tuesday 9 May 2023

Handelsbanken: Bästa kvartalet någonsin

I dagens inlägg lyfter jag ut några delar från Handelsbankens Q1-rapport samt ger min syn på aktien. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Handelsbanken.

Utveckling Q1 2023 vs. Q1 2022

  • Räntenetto: +43%
  • Provisionsnetto: -4%
  • Totala intäkter: +22%
  • Totala kostnader: +12%
  • Kreditförluster (netto): Uppgick till 30 mkr (6)
  • Rörelseresultat: +29%
  • Resultat per aktie: +20%
  • K/I-tal kvarvarande verksamhet: 38,5% (41,8)
  • Räntabilitet på eget kapital: 15,0% (13,6)

Tre takeaways

1. Europas säkraste bank blir mer konservativ med kapitalet

Som tidigare nämnts blev Handelsbanken under andra halvåret 2022 utsedd (av Global Finance) till Europas säkraste bank. Handelsbanken har en stark kapitalposition. Vid utgången av Q1 2023 uppgick kärnprimärkapitalrelationen till 19,4%. Det är en nivå som överstiger myndighetskravet (inklusive annonserade höjningar av kontracykliska buffertkrav) med 4,0 procentenheter. Bankens mål är att kärnprimärkapitalrelationen ska överstiga regelkravet med 1-3 procentenheter.

Personligen tycker jag ibland en del personer väljer att dra alla banker över en kam. Det vill säga, om en bank agerar olämpligt utgår man ifrån att samtliga banker agerar olämpligt. Jag tycker därför följande kommentar från VD Carina Åkerström var passande ”Dessutom blossade oro upp i den globala finansiella sektorn vilket återigen aktualiserade olikheter mellan banker avseende förhållningssätt till risk – vare sig det handlar om likviditets-, marknads-, kapitaltäcknings- eller kreditrisk”. Handelsbanken har sedan grundandet år 1871 hunnit gå igenom flera kriser i omvärlden.

En risk är givetvis att om en bank agerar olämpligt kan det snabbt sprida sig bredare i det finansiella systemet, något som marknaden är orolig för och det är därför av yttersta vikt att relevanta myndigheter agerar snabbt om finansiell turbulens hotar att uppstå. Mot denna bakgrund konstaterade Handelsbanken i rapporten:

”Givet de ökade makroekonomiska och geopolitiska osäkerheterna, tillsammans med en förhöjd oro kopplad till det globala finansiella systemet, är bedömningen att det affärsmässigt är motiverat med en något mer försiktig hållning gällande kapitaltäckningen än under mer normala tider”.

Ovanstående citat andas sann Fredrik Lundberg-anda. Jag räknar inte med t ex återköp för att Handelsbanken ska minska sin överskottsbuffert. Just nu känns därför inte citatet som att det har någon större betydelse avseende t ex utskiftning av kapital till aktieägarna. Förhoppningsvis är situationen stabil när nästa års utdelning ska beslutas.

2. Betydande exponering mot bostads- och fastighetssektorn skrämmer investerare

Den absoluta merparten av Handelsbankens svenska utlåning är kopplad till bostads- och fastighetssektorn. Banken har således minst sagt en betydande exponering mot områden/sektorer med stora utmaningar för närvarande. Detta är något som på en del håll ofta lyfts upp som en risk vid en investering i (bland annat) Handelsbanken.

VD Carina Åkerström spenderade en stor andel av sitt VD-ord till att förklara bankens riskfokus och risksituation. Som utgångspunkt innebär den starka kapitalsituationen att bolaget står väl rustade (där det är motiverat) att fortsätta supportera kunderna oavsett omvärldsläge.

VD:n poängterade att Handelsbanken bygger sin affär på väl avvägd kreditrisk med kunder som har goda kassaflöden. Hon uppgav vidare att kreditkvaliteten är fortsatt god samt att bankens kunder har ordning och reda i sin ekonomi. Sammantaget är drygt 90% av Handelsbankens utlåning säkerställd av panter med låga belåningsgrader – antingen i form av småhus, bostadsrätter, bostadsfastigheter eller kommersiella fastigheter.

3. Högsta intäkterna och resultatet någonsin

Trots en stökig omvärld levererade Handelsbanken sitt bästa kvartal någonsin. Det är framför allt drivet av centralbankernas räntehöjningar, vilket tydligt bidragit till att bankernas marginaler stigit snabbt.

Redovisat räntenetto ökade med hela 43%. Enligt bedömare börjar nu den svenska Riksbanken närma sig toppen i sin nuvarande räntehöjningscykel. Skulle räntorna sänkas igen sätter det (allt annat lika) press på räntenettot. Den stora delen av räntenettoökningen i nuvarande räntehöjningscykel är därmed redan inhämtad. Sammantaget ökade de redovisade intäkterna med 22%. Av Handelsbankens intäkter härstammar 77% från räntenettot.

Resultatet från kvarvarande verksamhet ökade med 22% till 6,6 mdkr (5,4). Positivt var också att Handelsbankens marknadsandel på den svenska sparmarknaden fortsatte att stiga. Under det första kvartalet gick 45% av allt nettonysparande in i Handelsbankens fonder.

Avslutande tankar och min syn på aktien

Handelsbanken har låga kreditförluster, god historik, stark finansiell ställning, långsiktiga ägare och en solid kundbas. Min utgångspunkt är att Handelsbanken kommer genomgå även denna omvärldsturbulens på ett stabilt sätt. Med det sagt tycker jag ändå inte att man bör negligera risken med den betydande exponeringen mot bostäder och fastigheter, även om banken uppger att man har solida kundrelationer.

När börsen stängde igår handlades Handelsbankens aktie till kursen 88,34 kr. Vid utgången av Q1 2023 uppgick det justerade egna kapitalet till 93,39 kr. Aktien handlas därmed till en P/B-multipel på 0,95. Mitt motiverade värde i Handelsbanken är satt till knappt 115 kr. Jag tycker således att aktien är för lågt värderad idag.

7 comments:

  1. Skönt att få läsa inlägg i bloggen igen. Har inget motiverat värde men tycker också att bolaget är lågt värderat. Har dock tillräckligt många aktier och vill bredda portföljen. Men någon gång köper jag säkert mer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra! Jag agerar nog som dig och väntar också ett tag då jag redan har en del aktier i SHB. Får se om kursen faller ned en bit till :)

      Delete
  2. Tack för nya inlägg och bra genomgång av SHB.

    Shb utgör min enskilt största exponering. Jag tror på bolaget på både kort och lång sikt - även om det kanske inte är ett bolag som kommer överavkasta börsen i en uppåtgående marknad. Stabila, och för tillfället ökande, vinster, god avkastning på eget kapital, värdeting under pb och god direktavkastning.
    På kort sikt gynnade av räntenettot. På långsikt tror jag på att banker kommer finnas kvar och att trygghet kommer premieras. Vi har varit i en marknad av finansiellt nytänkande och där traditionella banker har fått stå tillbaka för sådana som klarna, men det visar sig igen, att förtroendekapital och sund kreditgivning är avgörande på sikt för det skakar alltid till med jämna mellanrum. Då står en tråkig bank som shb stadigt och levererar år ut och år in. Visst lite större kapitalförluster om det smakar till rejält i svensk fastighetssektor, men där kommer också fina affärsmöjligheter uppstå för dem med kapital (Lundbergs?).

    Jag landar gång på gång k att fylla på lite till och lite till i Shb. Kanske kommer det straffa sig, det kan finnas en svart svan var som helst, men på det jag nu vet är shb fortfarande köp för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Intressanta och kloka tankar, jag håller helt med!

      Delete
  3. Är man orolig för Handelsbankens kreditförluster tror jag inte riktigt man förstår deras kultur eller historia.

    Däremot funderar jag lite på om vi inte sett toppen på räntenettot nu? Borde det inte varit något av en anomali när vi haft historiskt sett unikt snabba ränteökningar? I så fall borde det vända ned redan under detta år.

    Dagens värdering är naturligtvis för låg helt oavsett.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Är man orolig för Handelsbankens kreditförluster tror jag inte riktigt man förstår deras kultur eller historia."

      Utveckla gärna detta. Jag är inte orolig, men det finns väl risker för bankerna med exponering i fastighetssektorn när avkastningskrav i fastigheterna kommer upp? Värderingarna i delar av fastighetsbeståndet har väl för många framstått som löjliga rätt så länge. Vet att jag hade vänner i branschen som redan för tio år sedan tyckte att det inte gick att räkna hem Värderingar som man då såg. Därefter fortsatte de upp, och någon stor nedgång har ännu inte kommit.

      Nåväl, jag vet mycket lite om bankernas riskexponering och är därför nyfiken på det du skriver. Kanske kan en lära sig något nytt om shb (som är mitt största innehav.

      Delete
    2. Jag tror inte heller att man ska räkna med samma utveckling på räntenettot framöver, även om det nog kan finnas lite till att kräma ur i närtid - hoppas jag.

      Handelsbanken är ju en av världens säkraste banker för en anledning. Så ordet orolig blir en "definitionsfråga". För egen del tycker jag Handelsbankens historik och ways-of-working känns tryggt i dessa tider. Med det sagt vågar jag dock inte helt utesluta större kreditförluster, man vet aldrig vad som händer :)

      Delete