Pages

Tuesday 30 May 2023

Lästa böcker: Maj 2023

Maj börjar nu lida mot sitt slut. Då jag inte kommer hinna läsa ut någon mer bok under månaden passar jag nu på att redovisa de böcker jag har läst under månaden.

Totalt har jag läst 27 böcker hittills i år, varav fyra stycken i maj. Jag skulle gärna ha läst några böcker till under maj men det har varit mycket annat så det har helt enkelt inte funnits tid. Nedan är en sammanställning av de böcker jag har läst hittills i år.

De fyra sistnämnda böckerna i ovanstående tabell är de som jag har läst i maj. Det är fyra böcker med olika inriktningar och jag tycker alla var bra på sitt sätt. Den bästa boken jag läste under maj var ”Tunn luft”. Det var verkligen en bok jag fann intressant (och gripande). Jag gillade dock särskilt också boken ”Tim: Biografin om Avicii”.

Vilken bok läser ni för tillfället?

4 comments:

  1. Själv kan jag rekommendera Flash boys av Michael Lewis, samma författare som skrev Big Short. Handlar om HFT (Hög frekvens handel) och vad ett par Wall Street folk bestämde sig för att göra. Har inte läst boken helt men ger ändå ett inblick av HFT (äckliga gamar som HFT företagen är).

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för tips! Den har jag läst och tyckte också den var intressant. Fascinerande med vikten av närhet och snabbhet i HFT-världen :)

      Delete
  2. Tack för inspirationen - bägge är nu på att läsa listan!

    Läst deep work och löparens hjärta precis - nu läser jag om en sammanfattning av Pikettys Kapitalet - alla tre är väldigt läsvärda men av väldigt olika orsaker😊

    /Kristoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv för tips! Löparens hjärta har jag läst - och gillade mycket - de övriga två du nämner lägger jag till på läslistan :)

      Delete