Pages

Wednesday 31 May 2023

Lite onsdagtankar

I dagens inlägg bjuds det på lite onsdagstankar.

FRÅGAN TILL SUPERPAPPAN: Jag var ute och gick en härlig barnvagnspromenad i solen förra veckan. Då kommer en tjej gåendes emot mig. Några meter innan hon kom fram till mig sa hon ”Idag har vi en fråga till alla superpappor”.

Jag fokuserade på ordet superpappa och sken upp och svarade glatt ”okej”. Varpå hon svarade ”vad bra”. Sedan drog hon igång med lite frågor och säljsnack då hon ville att jag skulle skänka pengar till välgörenhet.

Jag brukar inte låta mig ”luras” av folk som vill sälja något på stan men den här gången föll jag pladask. Hehe, det var ordet superpappa som ställde till det för mig. Jag får ändå ge henne att hon hade en smart approach i sin säljprocess.

För en person som mig som inte är världens bästa på att säga nej blir det lätt lite vanskligt att inte låta pengarnas ”swishas” iväg när man hamnar i sådana situationer. Utfallet avgörs i en gastkramande duell mellan ”svårigheten att säga nej” och ”Joakim von Anka-snålheten”.

”Snålheten” brukar vinna och gjorde så även den här gången. Säljarna är bra på att spela på kundernas känslor och när jag till slut sa nej tack och gick där ifrån kände jag mig ändå som en lite dålig människa.

HÄMMAR AVANZAS COURTAGESTRUKTUR ANTALET AFFÄR?: Avanza har en courtagemodell där man som kund kan välja vilket courtageupplägg man ska ha beroende på hur stora affärer man gör. Det är ett koncept som är lätt att marknadsföra.

Det medföljer dock (enligt mig) en nackdel med upplägget. Det är att man inte kan byta courtageklass mer än en gång per dag. En dag förra veckan behövde jag byta till en högre courtageklass.

Jag körde lite multi-taskande samtidigt som jag försökte byta courtageklass. Det slutade med att jag valde fel courtageklass… Jag tror/hoppas att Avanza skulle ha kunnat fixa rätt courtage åt min om jag hade genomfört affären men jag orkade inte lägga mer tid på det hela. Jag avstod därför ifrån att göra affären hos Avanza. Istället gjorde jag affären hos en annan bank där jag också hade likvida medel tillgängliga.

Personligen tycker jag att det skulle ge ett bra kundvärde om jag per automatik placerades in i ”rätt” courtagemodell varje gång jag gör en affär, detta även om jag gör flera affärer per dag som avser olika courtageklasser.

Åtminstone för egen del bidrar nuvarande courtageupplägg till att jag gör färre affärer (hos Avanza).

1 comment:

  1. Helt enig med dina tankar - råkade faktiskt ut för precis samma sak tidigare denna månaden men orkade inte heller ta kontakt(var inte så stora pengar det handlade om). Men nöjd över upplevelsen var jag inte!

    /Kristoffer

    ReplyDelete