Pages

Sunday 21 May 2023

Portföljnyheter i veckan: v.20

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: B3 har i veckan arrangerat ännu en introduktionsdag för nyanställda, vilket de har gjort vid ytterligare ett par tillfällen hittills under 2023.

Min kommentar: Det är glädjande att se att B3 fortsätter att ut utöka antalet medarbetare. För ett konsultbolag är som bekant antalet medarbetare (= antal fakturerade timmar) av yttersta vikt. Enligt min sammanställning har antalet medarbetare i både Sverige och Polen ökat jämfört med vid utgången av Q1.

BETSSON: På tisdagen stod det klart att den finska Polisstyrelsen den 7 april förbjudit Betssons dotterbolag BML Group att marknadsföra penningspel som strider mot Finlands lotterilag. Förbudet är förelagt med vite om 2,4 mEUR. Om BML Group trots förbudet fortsätter att marknadsföra penningspel i Fastlandsfinland, kommer Polisstyrelsen att vidta åtgärder för utdömande av betalning av vitet. Förbudet träder i kraft den 3 juni.

Min kommentar: När jag numera pratar om Betsson brukar jag lyfta fram Turkiet och Norge som exempel på marknader med politisk risk. Den politiska risken i spelsektorn är dock ett generellt fenomen. Att bolag upprätthåller en god geografisk diversifiering är därför önskvärt. 

EVOLUTION: På tisdagen meddelade EVO att spelet Craps har lanserats i den amerikanska delstaten Michigan. Craps är nu live i fyra amerikanska delstater. I veckan har den amerikanska delstaten Pennsylvania släppt spelstatistik för april 2023. Statistiken visar att iGaming-intäkter (exklusive poker) sjönk med 7% jämfört med mars 2023 men ökade med 22% jämfört med april 2022. Sammantaget var april 2023 den näst bästa månaden någonsin för iGaming i Pennsylvania.

Min kommentar: Det är tillfredsställande att se att EVO fortsätter att expandera och att marknaden växer. Jag är medveten om att det finns flera EVO-nyheter att rapportera från veckan men jag hinner tyvärr inte få med det i detta inlägg. 

INTRUM: På tisdagen kommunicerades det att styrelseledamot Hans Larsson köpt 18 000 aktier i Intrum. Affären landade på knappt 1,5 mkr och sedan tidigare ägde han 41 000 aktier i bolaget.

Min kommentar: Jag är nöjd att se att det fortsätter trilla in insynsköp i Intrum. Tidigare i maj kunde man köpa Intrum för 68,50 kr. Sedan den noteringen har aktien studsat upp en hel del och ett par insynsköp har skett. 

KAMBI: Under perioden 10-16 maj återköpte Kambi 92 500 aktier. Inom ramen för pågående återköpsprogram har Kambi köpt 199 476 aktier.

Min kommentar: En annan aktie som har studsat upp på sistone är Kambi. Jag gillar att Kambi återköper aktier. På Dagens Industris hemsida kunde man i fredags läsa en mycket intressant intervju med storägaren Anders Ström.

NCC: På onsdagen annonserade NCC att man vunnit uppdraget att bygga en ny sporthall i Malmö. Ordervärdet uppgår till 110 mkr. Byggstart sker efter sommaren och arbetet är tänkt att vara klart vid årsskiftet 2024/2025.

Min kommentar: Som jag har skrivit tidigare är jag nöjd över varje nytt uppdrag som mina byggbolag annonserar i den för närvarande utmanande marknaden. Förhoppningsvis kan det trilla in några uppdrag till innan sommarsemesterperioden.

NEOBO: På måndagen meddelades det att styrelseledamot Mona Finnström under förra veckan köpt 5 000 aktier till kursen 8,95 kr.

Min kommentar: Jag skrev förra veckan att jag hade förväntat mig mer insynsköp i Neobo efter rapporten. Den åsikten förändras inte till följd av Monas köp. 

PEAB: På tisdagen köpte finanschefen Niclas Winkvist 11 800 aktier till kursen 48,19 kr. På onsdagen stod det klart att produktionschefen Roger Linnér köpt 20 100 aktier till kursen 48,16 kr, vilket renderar i en affär på närmare en miljon kronor.

Min kommentar: Det har ett tag nu dykt upp fina insynsköp ”då och då” i Peab. Jag ser framemot att följa bolagets utveckling kommande 3-5 år. Det skulle sitta fint om räntenivåerna kom ned lite och bostadsmarknaden för nyproduktion kunde visa positivare tecken igen.

RESURS: På tisdagen informerades det att styrelseledamot Kristina Patek köpt 10 482 aktier till kursen 19,08 kr.

Min kommentar: Det bolag som jag har klagat på mest (eller näst mest) gällande avsaknad av ordentliga insynsköp är Resurs. Det var därför lite extra trevligt att se ett insynsköp i Resurs. Jämfört med många andra insynsköp i Resurs är detta ett ganska stort köp.

5 comments:

  1. Har också några nyheter att dela med mig.

    1. Ett av Axfoods nya lager drabbades av distribitions störning i fredags.

    2. Samma dag utredes Bahnhofs listbyte från Spotlight till First North.

    3. Tyvärr tappar Coor ett kontrakt med Ericsson som har årligt värde på 500 miljoner Ericsson meddelade i onsdags att man inþe förlänger det kontrakt som löper ut 31:a augusti.

    RCO hyr 1800kvm från Fastpartner i Solna. Detta blev klart i tisdags.

    Fredrik Lundberg köpte denna vecka 500.000 aktier i Industrivärden.

    SEB flaggar ökning till 5,5% i JM.
    AMF ökar till 19%
    SHB ökar till 7,6%

    Tele2 har utnämnts till europas klimatledare bland företagen enligt måndagens financialtimes.

    Volvo lanserar världens första säkerhets App med AR-teknik för uttrycknings personal. Detta kom fram i tisdags.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mikael för som alltid intressanta nyheter! Spännande med listbyte för Bahnhof.

      Delete
  2. NCC och Peab bygger vidare;) Vad tycker du om NCC överlag senaste året, klarar de sina mål och kan vända vikande marginaler i de uppdrag de tar framgent?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Under det senaste året har NCC än en gång skapat lite "irritation" med nya nedskrivningar. Gällande EPS 16 kr 2023 så räknar jag med att de inte når målet. Även om de når målet så krävs försäljningar av färdigställda projekt, vilket kanske blir lite mer "one-off" tolkning. Med det sagt tycker jag aktien ändå är intressant värderad idag och tar höjd för en del utmaningar.

      Delete
    2. Irritationen är väl numera den positiva reaktionen när nedskrivningar meddelas, så illa kan jag tycka iaf. Tror inte heller de når den höga siffran men jag måste erkänna att jag gillar att de satte ett högt mål när det väl bestämdes!

      Delete