Pages

Wednesday 7 June 2023

B3 vs. Softronic: Bäst av 5

I dagens inlägg blir det en batalj mellan de båda konsultbolagen B3 Consulting Group och Softronic.

Det kommer alltid att finnas massa ifs-and-buts. Detta ska endast ses som en ”rolig grej”. Jag äger aktier i B3. Jag äger för närvarande inte aktier i Softronic, men jag har gjort det förr om åren. Med det sagt kanske jag kan tolkas som partisk till B3s fördel 😊

Bataljen mellan bolagen består i en duell där det är först till tre poäng som gäller. Jag är inte lika uppdaterad på Softronic som jag är i B3 så jag kan säkert missa eller misstolka saker etc. Nog med ”disclaimers”, nu kör vi!

Duell 1: Intäktstillväxt i Q1 2023

B3 redovisade en intäktstillväxt på 12% i första kvartalet 2023. Motsvarande siffra för Softronic uppgick till 5%.

Väljer man att se på den långsiktiga utvecklingen istället för ett specifikt kvartal är det återigen B3 som uppvisar bäst tillväxt. Ser man på de senaste 5 åren redovisade Softronic minskande intäkter år 2019. För B3s del har man växt intäkterna 19 år i följd, vilket innebär att man har växt intäkterna varje enskilt år sedan man grundades.

B3 vs. Softronic: 1-0

Duell 2: Högst rörelsemarginal i Q1 2023

I Q1 2023 levererade B3 en rörelsemarginal på 12,6%, medan Softronic levererade en rörelsemarginal på 10,8%.

Momentumässigt presterar B3 just nu bättre än Softronic även på marginalsidan och B3 vinner således också denna poäng. Historiskt sett har dock Softronic överlag presterat bättre än B3 på denna punkt. B3s effektiviseringsprogram man genomförde nyligen har skapat en klar skjuts uppåt i lönsamheten.

B3 vs. Softronic: 2-0

Duell 3: Starkast finansiell ställning

Vid utgången av Q1 2023 hade B3 en soliditet på 40%. Softronic hade en soliditet på 58%. Båda bolagen har nettokassa. Enligt balansräkningen har Softronic en lägre andel immateriella tillgångar jämfört med totala tillgångar. Vidare har Softronic (under den tidsperiod jag har kollat på) varit mer återhållsamma med att ge ut nya aktier. Poängen för starkast finansiell ställning går till Softronic.

B3 vs. Softronic: 2-1

Duell 4: Högst direktavkastning

B3 delade i år ut 8 kr per aktie i utdelning. Softronic delade ut 1 kr per aktie. I skrivande stund handlas B3-aktien till 129,60 och Softronic handlas till 16,40 kr. B3s direktavkastning på utdelningen för innevarande år uppgår till 6,17%. Softronics dito uppgår till 6,10%. En gissning är att Softronics utdelningsnivå hämmades av IT-incidenten i Q4 2022. Jag vågar inte hoppas på att B3 kommer höja utdelningen nästa år, det tror jag dock att Softronic kan göra. Därmed går denna poäng till Softronic.

B3 vs. Softronic: 2-2

Duell 5: Lägst värdering givet min uppskattade vinst per aktie 2023

Att estimera framtiden är som bekant vanskligt och detta blir inte mer än gissningar från min sida. Givet nuvarande aktiekurs och min vinstprognos hamnar faktiskt båda bolagen på 10,9 i P/E för min uppskattade vinst 2023. Trycker jag fram en decimal till hamnar B3s värdering strax under Softronics. Det är för jämnt i denna duell och ingen poäng delas ut. 

B3 vs. Softronic: 2-2

Vem vann?

I min lilla tävling i bäst av fem dueller fick både B3 och Softronic två poäng vardera. Då det blev oavgjort i den femte duellen delades ingen poäng ut i den. Vi måste dock få fram en vinnare 😊

Enligt mig känns Softronic som ett mer stabilt bolag, åtminstone utifrån historiken (exklusive IT-incidenten i Q4 2022). Jag gillar bolaget och har som sagt ägt det tidigare. Det som jag framför allt inte gillat med Softronic är värderingen av aktien. Jag tycker värderingen för något år sedan var långt mycket högre än vad jag önskar för att investera i bolaget. Sedan dess har aktiekursen sjunkit betänkligt.

B3 känns som ett mer offensivt bolag, som nu förhoppningsvis också, har lyckats få till en mer stabil och hög lönsamhetsnivå. B3-aktien har gått bättre än Softronic i år samt utklassat Softronic under den senaste 1- och 3 års perioden. B3 har också bättre momentum när det kommer till antal medarbetare, vilket är en viktig drivare för ett konsultbolag (givet att medarbetarna är ute och fakturerar timmar). Sedan har B3 sin polska verksamhet som en väldigt intressant joker.

Med det sagt samt med min B3-partiska ådra så kommer jag ge B3 poängen i utslagsomgången och därmed utse B3 som vinnare i denna batalj. Jag är dock inte främmande för att köpa aktier i Softronic, nuvarande kursnivå känns intressant.

8 comments:

  1. Det är lite som son mot Farbror. B3 grundat 2003 och Softronic 1984 ( 19 års skillnad) Polen är helt klart en Joker för B3. Vi får se hur det är med säkerhetsrelaterade incidenten som Softronic kostar för dem....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra jämförelse :) Riktigt segt med incidenten, hoppas det kan flyta på bra och friktionsfritt framöver.

      Delete
  2. Hej, nää nu är det dags att du köper in Softronic igen!
    Har köpt själv och fler kan nog leta sig in på depån, vi får se.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Ja, jag är lite sugen. Den finns högre upp på radarn nu iaf så får se om jag slår till framöver :)

      Delete
  3. Problemet med säkerhets-"incidenten" är väl inte bara den direkta kostnaden, utan vad det säger om hur bra koll företaget har. Den lilla information som kommit ut tycker jag tyder på slarv eller misskötsel, och då måste man ju förhålla sig till risken att något liknande kan hända igen.

    Personligen äger jag ingen av aktierna, men har noterat hur bra B3s rapport såg ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra poäng! Viktigt för bolaget nu att visa att detta var en engångsgrej. Vi får hoppas B3 kan bjuda på fler solida rapporter framöver :)

      Delete
  4. Så, du verkar kopiera Marcus inlägg från Kvalitetsaktiepodden och hans batalj mellan B2 och Bahnhof. Fast det var ju en del oseriositet där :-)

    Skämt åsido, tack för infon. Jag har aldrig tagit till mig IT konsulter och varför man ska äga dem, förstod det aldrig vid millenieskiftet. Bolagen då hette väl Framfab, Icon Medialab, Spray m.fl. Jag borde kanske omvärdera min syn, det är väl det att jag förstod aldrig syftet med IT konsulter och varför de ska vara på börsen - förutom att ägarna skulle kunna casha in. Bolagens CAPEX behov är ju väldigt ringa, huvudsakliga kostnader är OPEX och möjligen rörelsekapital. Samtidigt så ser jag ju att IT konsulter finns på börsen. Hur ser utspädningseffekten ut för bolag som dessa? Vilka optionsprogram har ledningen / de anställda?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det känns lite extra kul ibland att köra lite dueller, inte minst för att benchmarka ett eget innehav mot en branschkollega (gäller dock att man inte är för partisk :P).

      Framfab ägde jag, det blev ingen bra investering :) Jag har faktiskt på min läslista att inom kort läsa en bok om WM Data, vilket också var ett omtalat bolag kring IT-haussen.

      Jag har inte generell koll på din fråga. Men för B3 har det genom åren blivit utspädning, t ex då de förvärvar bolag. Nuvarande VD har ett betydande optionsinnehav. Hon äger dock än så länge inga aktier i B3, vilket jag gärna ser att hon gör... inte minst då kursen kommit ned så mycket från toppen.

      Delete