Pages

Thursday 8 June 2023

Lite torsdagstankar

I dagens inlägg bjuds det på lite torsdagstankar.

FASTA: När detta inlägg börjar skrivas har det gått ganska exakt 22 timmar sedan jag senast åt något. Ambitionen är att äta middag i vanlig tid idag, vilket innebär att det blir en fasta på knappt 23 timmar och 30 minuter.

Dagens fasta är längre än vad jag brukar köra. Vanligtvis ligger jag nog i genomsnitt på cirka 17-18 timmar per dygn. Ibland tycker jag dock att det är skönt att köra lite längre fastor. Första gången jag körde en 24 timmarsfasta tyckte jag att det var jobbigt och det präglade en stor del av den dagen.

Idag känns det däremot väldigt bra och stabilt. Jag känner mig lugn, fokuserad och får saker gjort etc. Jag började dagen klockande 05.30 och avverkade ett träningspass innan sonen och jag begav oss ut. Vi var ute och lekte (inklusive sov- och matpaus för sonen) i totalt sex timmar innan vi kom hem igen.

DAGENS SISTA MÅLTID: Under det senaste året har jag successivt tidigarelagt tidpunkten för när jag avslutar dagens sista måltid. Den initiala ambitionsnivån för cirka ett år sedan var att sluta äta senast klockan 18.00 (givet att jag inte är på middag/kalas etc). Därefter blev det 17.30, 17.00, 16.30 osv. Numera är ambitionen att ha ätit klart runt 16.00-16.15 under normala omständigheter. Jag vill gärna ge kroppen några timmars vila från mat innan det är dags att sova.

STOCKHOLM MARATHON: I helgen som gick var det dags för årets upplaga av Stockholm Marathon att äga rum. Jag sprang inte själv, men jag var där och kollade. Jag var peppad inför loppet och blev sugen på att springa när jag såg alla andra. Jag tränar någonting i princip varje dag men jag är inte tränad för att springa ett maraton nu. Suget på att springa maran försvann därför relativt fort efter det att starten hade gått. Däremot var det väldigt kul att följa eliten och vänner som sprang. Många som sprang pratade om den goda stämningen som var längs med banan.

På tal om löpning var Sverige i fredags på väldigt god väg att få sin första löpare någonsin som sprungit 5 000 meter under 13 minuter. Då Andreas Almgren föll i slutet på Diamond League-loppet gick den milstolpen om intet – den här gången. Vi håller tummarna för att det blir en SUB 13-tid för den oerhört talangfulla Almgren vid nästa försök.

BOKTIPSET: Hittills i juni har jag läst ut två böcker, varav en är boken ”Att bli Steve Jobs”. Det var en bok jag fann väldigt intressant och det får bli veckans boktips om du inte har läst den. Steve sålde Pixar till Disney när Robert Iger tagit över VD-posten på Disney. Som en konsekvens av detta har jag nu börjat läsa boken ”The Ride of a Lifetime”, vilken är skriven av Robert Iger.

Hoppas att ni har en fantastisk dag!

2 comments:

  1. Hej kära vän!
    Jag har läst båda av de böcker du nämner och finner dem läsvärda, framför allt Igers bok. Den är mer mot ledning, management och hur ledningspersoner ska agera/tänka etc., men dess budskap kan absolut appliceras på den vardagliga individen (läs: du, jag och alla andra). Hoppas du finner den givande.

    Allt gott,
    Cristofer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Kul, än så länge känns boken väldigt läsvärd :)

      Delete