Pages

Saturday 10 June 2023

Veckans aktieköp: v.23

Då har ännu en börsvecka lagts till handlingarna.

För egen del har jag inte genomfört några aktieköp i veckan. I syfte att inte lämna inlägget tomt redogör jag kortfattat nedan för några aktier jag funderade på att köpa.

B3 CONSULTING GROUP: Jag tycker att B3 handlas till attraktiva kursnivåer för tillfället. Kurstrenden har varit svag på sistone. Givet att jag redan har en betydande position i B3 valde jag i veckan att avvakta eventuella nya köp.

NEW WAVE: Jag övervägde att för fjärde veckan i följd köpa aktier i New Wave. Aktien har dock rekylerat upp en bit efter (bland annat) Torstens inynsköp. New Wave har på flera håll blivit en populär aktie på sistone. Jag tycker fortsatt att aktien borde handlas klart högre än vad den gör idag. Vi får se om det blir mer köp framöver. 

SOFTRONIC: Jag skrev i veckan att jag finner Softronic intressant värderat för närvarande, då stod kursen i 16,48 kr. Om aktien handlas svagt under sommaren är jag inte främmande för att köpa, men jag skulle helst vilja få ner kursen lite till.

TELIA: Telia har under veckan handlats under 25 kr. Mitt finger har svävat lite över köpknappen, men jag har inte gjort slag i saken. Vid de senaste större börsnedgångarna har även Telia haft det kämpigt medan aktien halkat efter vid många uppåtrekyler. Det är ett förfarande som inte är i linje med min förväntan om att Telia ska hålla emot bättre i nedgång. Då jag dels generellt vill minska antalet innehav i portföljen samt dels ha en större andel små och medelstora företag i portföljen valde jag att avstå köp i veckan – även om jag tycker att aktien känns billig.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

8 comments:

  1. Jag vill ha en lugn semester men ville köpa något ändå. Därför beslutade jag för att köpa Xact Norden Högutdelande.

    Danone och Deutsche Telekom är såldes här denna vecka.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Xact känns lugnt och stabilt. Trevlig semester!

      Delete
  2. Det blev några Lagercrantz och Gränges som är nya innehav i portföljen.

    ReplyDelete
  3. Blev påfyllning i barnens innehav. Köpte länsförsäkringar fastighetsfond och spiltan aktiefond investmentbolag. Funderar på att sälja av mina scandic, men kanske väntar till nästa kvartalsrapport. Barnens innehav i atlas kanske också får åka ut, vet dock inte riktigt vad jag ska ersätta det med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte följt Scandic på ett tag men VD:n verkade optimistisk i en intervju i DI nyligen. Ska bli intressant att se hur utvecklingen blir för Scandic kommande åren :)

      Delete
  4. Det blev 3 köp den här veckan, New Wave, PepsiCo och Tele 2 :)

    ReplyDelete