Pages

Tuesday 6 June 2023

Portföljbelåning: Ja eller nej?

Ett med jämna mellanrum återkommande tema är huruvida man bör ha belåning i sin aktieportfölj.

Personligen har jag haft belåning i portföljen under ganska många år från det att vi (= min fru och jag) startade resan mot finansiellt oberoende år 2011. I tider när allt går bra ger belåningen en extra turbo i portföljbyggandet. Då börspendeln slår tillbaka i mera negativa territorier agerar portföljbelåningen istället snabbt en extra turbo på nedsidan.

För egen del har jag fått erfara belåningens såväl positiva som negativa turboegenskaper. Det kan vara lätt att hamna fel med portföljbelåningen. Givet detta skulle jag därför aldrig rekommendera någon att använda portföljbelåning, detta alltså även om jag själv har gjort det.

För tillfället är portföljen obelånad. Däremot har jag ändå funderat på att plocka in lite belåning igen. Avanza har (om jag minns rätt) höjt räntorna på portföljbelåning vid två tillfällen efter att nuvarande räntehöjningscykel tog sin början. Även om utlåningsräntorna, givet omvärldssituationen, är förhållandevis attraktiva fortsatt så vill jag gärna se hur Avanza agerar framöver.

Såväl utlåningsräntorna och vilka värdepapper som utgör grund för portföljbelåningen kan svänga fort, där det sistnämnda är något som exempelvis SBBs aktieägare hos Avanza nyligen fick erfara.

Jag vet att vissa kategoriskt säger ”nej, aldrig” till portföljbelåning samt att vissa andra är frekventa användare av detta alternativ. Jag sällar mig som bekant till den grupp som tycker portföljbelåning stundom kan vara ett alternativ att använda sig av – på ett ansvarsfullt sätt.

Vad är din syn på portföljbelåning och har du belånat portföljen för tillfället?

20 comments:

  1. Det är upp till var och en att bestämma belåningen själv har jag inte skrivit på avtal för belåning. Det är en hävstång att ha belåning när det finns köplägen och börsen är stabilt uppåt. Det är helt annat ha det när finanskris råder. Råder ej någon att ha belåning i portföljen. Om jag någonsin kommer att belåna portföljen blir det säkerligen bara någon procent. Är den ödmjuka typen skulle ta på mig skulden själv och lösa problemet direkt.

    ReplyDelete
  2. Ja, jag har belåning då jag kan kvitta schablonintäkt mot räntekostnad. Dvs kostnadsfri belåning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kostnadsfri belåning är trevligt ändå :)

      Delete
  3. Testade belåning under pandemi resultatet har blivit helt ok, lån delen utgör ca 11% av portföljen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fin hävstång när det går upp! Skulle jag ha belåning nu skulle mitt max nog vara 10%, så ungefär som dig :)

      Delete
  4. Vad är skillnaden mellan att belåna depån direkt eller att belåna bostaden mer än ”nödvändigt” och därigenom få ett större belopp att jobba med?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    Oskar. Precis påbörjat Tunn luft som du rekommenderade, bra bok:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att belåna bostaden mer än nödvändigt och sätta in pengarna på börsen ser jag som tryggare än att belåna portföljen med innehaven som säkerhet. Vid större sättningar på börsen kan snabbt värdet på säkerheterna (om man har portföljbelåning) minska snabbt och man tvingas sälja (eller skjuta till mer kapital) vid ett sannolikt mindre gynnsamt tillfället. Har man "extern" finansiering undviker man åtminstone att tvingas sälja när börsen stökar.

      Kul att du gillar boken Tunn luft!

      Delete
    2. Precis, det var det jag var ute efter. Är det då inte bättre att belåna bostaden max och undvika direkt aktiebelåning? Eller tänker du att belåna både aktier och bostad??

      Jag har aldrig riktigt förstått detta med aktiebelåning. Ta ett bolag som SBB - i det bokförda värdet var väl belåningen på ca 80% (+/-) => EK 20%. Om man i tillägg kan belåna aktierna med 50% så är det verkliga eget kapital 10%?

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    3. Mjo, men jag tror många maxar bolånen för bostadsköp (inkl. kanske renovering, bil etc) så är nog inte alla mycket pengar kvar i bolånebankomaten. Vill man se fördelar med aktiebelåningen så slipper man amortera, vilket man nödvändigtvis inte slipper på bolånet - så kassaflödesmässigt kan det vara en faktor.

      Exakt, det kan bli en hel del lager lån (indirekt och direkt) när man investerar. Hävstång på hävstången :)

      Delete
  5. Oskar ska vara PS, irriterande med autocorrect ibland..
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha autocorrect bjuder på en del innovativa lösningar ibland :)

      Delete
  6. Så länge Avanza ger mig bättre ränta på värdepappersbelåning än jag har på mitt bolån så kommer jag ha fingret på kreditknappen så att säga.

    Personligen har jag nyttjat det för att kunna öka mitt innehav i bank, då de sannolikt kommer gå bättre om räntan går upp ytterligare. Ett tag till i alla fall. Dessutom är direktavkastningen dubbelt så hög som den ränta jag betalar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en approach jag gillar också. Jag har funderat lite på att låna från Avanza och amortera på bolånet, men har inte gjort slag i saken :)

      Delete
  7. Jag använder Avanzas belåning, men bara den del som är billigast så det blir inte några våldsamma summor att tala om

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senast jag hade belåning körde jag på samma upplägg som dig, bra ränta och modest belåningsgrad då :)

      Delete
  8. Tack för att du skriver om detta och tack till alla som kommenterar.
    Jag har aldrig belånat portföljen, och är även i övrigt lågt belånad.
    Jag lyssnade emellertid på en intervju med en av förvaltarna i ap-fonderna och tyckte att hans argument för en liten belåning (de jobbade med max 15 procent belåning) var mycket goda.
    Jag ser potentialen i att låna några procent av portföljen till ca 1,49 procents lånerånta av avanza och få större avkastning än så på investeringar med låg risk. Samtidigt är jag ödmjuk inför riskerna att köpa potentiella potentiellt volatila tillgångar med lånade medel.

    Jag är för tillfället lite skeptisk till var börsen ska ta vägen i sommar. Blir det en liknande resa som i fjol och några av mina favoritaktier blir billiga så kanske jag tar in lite belåning. Den som lever får se.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv för att du kommenterar, det uppskattas väldigt mycket!

      Givet hur börsen utvecklats historiskt är det ju egentligen rationellt att ha en viss belåning. Det är väl därför AP7s Såfa-fond utvecklats så bra i PPM.

      Vi får hoppas på lite köplägen nu i sommar :)

      Delete
  9. Hej.
    Jag använder belåningen hos Avanza på 1,49% till att ta ut pengar och sätta på sparkonto.
    Räntediffen ger nästan 2% till min fördel.
    Såklart inte värt det om man inte har möjlighet belåna lite högre belopp.

    ReplyDelete