Pages

Sunday 25 June 2023

Portföljnyheter i veckan: v.25

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: På tisdagskvällen skickade B3 ut ett pressmeddelande där man förkunnade att VD Anette Billing lämnar bolaget. Samtidigt skriver man att styrelseordförande Sverre kliver in som tillförordnad VD, som en konsekvens av det lämnar Sverre under tiden rollen som styrelseordförande.

Min kommentar: Enligt pressmeddelandet framkom det att Anette lämnar sin roll på egen begäran. Vad som ligger bakom avhoppet är dock höljt i dunkel. Det uppstår alltid flertalet spekulationer när sådant här händer. Marknaden verkar åtminstone ta det hela med ro. Jag tänkte inte spekulera så mycket nu men kan konstatera att personligen gillar jag att ha Sverre på VD-posten och jag hoppas att han kan stanna den är en tid.  

KAMBI: På måndagen annonserades det att Kambi och LeoVegas-koncernen genomför en flerårsförlängning av deras sportbokspartnerskap. Detta är andra gången avtalet, vilket initialt ingicks år 2016, förlängs. LeoVegas planerar, via sina samtliga varumärken, att gå live fler marknader framöver.

Min kommentar: Det är glädjande att se att LeoVegas förlänger avtalet med Kambi, även nu när man blivit uppköpt sedan senaste avtalet ingicks. LeoVegas expansion på såväl befintliga som nya marknader skapar tillväxt för Kambi.

HANDELSBANKEN: I veckan har kreditvärderingsinstitutet Fitch meddelat att man bekräftar Handelsbankens kreditbetyg med stabila utsikter. Det långsiktiga kreditbetyget är AA och Fitch påtalar att Handelsbanken har en mycket stark kreditprofil.

Från och med den 27 juni kommer Handelsbanken att tillhandahålla 0,25% i ränta på lönekonto i Sverige, en ökning från tidigare 0%. Detta gäller för belopp upp till 100 000 kr.

Min kommentar: Jag delar Fitchs bedömning om Handelsbankens starka kreditprofil. Handelsbanken har en lång historik och har genomgått flera perioder av ekonomisk turbulens i omvärlden. Att Handelsbanken (relativt sina konkurrenter) kan ses som lite (extra) tråkiga känns som en fördel nu i mer turbulenta tider. 

ITAB: I samarbete med sin australiensiska partner levererar ITAB stöldförebyggande lösningar i ett storskaligt utrullningsprogram för en av Australiens största dagligvarukedjor. Värdet på de installerade produkterna under den initiala fasen är cirka 25 miljoner euro, med ytterligare årliga licensavgifter för de inkluderade pågående data- och mjukvarutjänsterna. Implementeringen har påbörjats och planeras vara slutförd i slutet av 2024.

Min kommentar: Det är positivt att se att ITAB (då och då) fortsätter presentera nya uppdrag. Aktien har gått svajigt ett tag och behöver lite stöd i form av positiva nyheter. 

NCC: På tisdagen meddelade NCC att man vunnit uppdraget att renovera och bygga om totalt fem våningsplan i två befintliga vårdbyggnader på Nyköpings lasarett. Ordervärdet uppgår till 270 mkr.

På onsdagen annonserade NCC att man fått uppdraget att renovera 441 lägenheter i Danmark. Ordervärdet uppgår till 550 mkr. Arbetet planeras vara färdigt under sommaren 2027. Senare på onsdagen angav NCC att man fått en order i Norge på 70 miljoner (norska) kronor.

På torsdagen presenterade NCC att man fått uppdraget att bygga Stovner badhus i Oslo. Ordervärdet uppgår till 800 mkr. Planen är att arbetet ska vara färdigställt 2026.

Min kommentar: NCC har på orderfronten levererat en mycket solid vecka, där i snitt en ny order presenterades varje dag (under kortveckan). Så länge jag har genomfört mina inlägg där jag presenterar veckans portföljnyheter kan jag inte minnas att NCC levererat två eller fler ordrar på över 500 mkr under en enskild vecka – det hör åtminstone inte till vanligheterna.

PEAB: På tisdagen informerade Peab att man fått uppdraget att bygga en ny räddningsstation i Helsingfors. Ordervärdet uppgår till 10 miljoner euro. Arbetet väntas slutföras i december 2024.

På tisdagen stod det också klart att Peab ingått avtal med Infobric som sjätte hyresgäst i kontorshuset The Corner.

På torsdagen meddelade Peab att man vunnit uppdraget att bygga om lokaler på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå. Ordervärdet är 297 mkr. Arbetet ska vara färdigställt under våren 2025.

Min kommentar: Även om Peab under veckan inte levererade i samma omfattning som NCC så fortsätter det ändå att trilla in lite ordrar. Veckans ordrar känns som typiska Peab-ordrar, där orderbeloppet är förhållandevis litet och beställare härstammar inom offentlig sektor.

4 comments:

  1. Axfood skall köpa grön el i 12 år från Alight som skall bygga en stor solcellspark i Hallstavik Detta meddelades i onsdags.

    Länsförsäkringar fonder minskar till 4,53% i Proact IT det meddelades i måndags.

    Sagax skall plocka in 2,1 miljarder kronor i riktad NE. Rabatten är 5% gentemot B aktien.

    SEB har gjort en storaffär med Lufhansa. SEB köper företagsbetalningstjänsten Airplus från Lufthansa för 5,3 miljarder. Airplus har 11.000 medarbetare och 53.000 kunder. Intäkter 2022 var 231 miljoner Euro. Nyheten kom i onsdags.

    Norge bygger vidare på sina motorvägar. E10 skall byggas mellan Lofoten, Västerålen och Harstads/Narviks flygplats samt E6:an. 82 kilometer motorväg med 7 broar och 22 tunnlar. Bygget räknas ta 5 år och ordervärde är 11,4 miljarder. Skanska får även 1 miljard extra för underhållning i 15 år när allt är färdigt. Detta meddelades i tisdags.

    Skanska köpte mark i torsdags på Kungsholmen i Stockholm för 520 miljoner.

    I onsdags meddelades det att Softronic tecknat avtal med SIDA angående ärendehanteringar.

    Sist men inte minst Volvos dotterbolag Nova Bus tar en omstruktureringskostnad på 1,3 miljarder. När man i torsdags bestämt sig för att stänga produktion i USA.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressanta nyheter! Fortsatt bra fart på Skanskas orderinflöde :)

      Delete
  2. Skanska är min 5:e största innehav så jag är nöjd med ordnarna som trillar in från USA, tror även att europas infrastruktur spendering som effekt av kommande lågkonjunktur samt återbyggnaden av ukraina kommer gynna Skanska

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skanska är intressant! Verkligen imponerande med alla deras stora ordrar :)

      Delete