Pages

Thursday 1 June 2023

Utdelningar: Maj 2023 – Bästa månaden någonsin

Utdelningarna för maj 2023 är nu summerade. Det blev en väldigt bra månad där jag inkasserade mina högsta utdelningar någonsin under en enskild månad.

Sammantaget uppgick utdelningarna i maj till 388 799 kr. Det är en nivå som jag är oerhört nöjd med. Under motsvarande månad 2022 uppgick utdelningarna till 151 858 kr. Således noterades en tillväxt på 156%.

Vad är drivkraften bakom denna stora ökning? Det är en relevant fråga som jag får ibland om jag glömmer att ange det. För det första har jag haft ytterligare ett år på mig att göda pengamaskinen. Under det senaste året har det varit turbulent på marknaden, vilket har gjort att värderingarna kommit ned (= att man kunnat köpa aktier till högre direktavkastningar, allt annat lika).

För det andra har signifikanta utdelningshöjningar från t ex B3 Consulting Group, Ogunsen och Nordic Paper bidragit till ökningen. Under resterande del av året är det däremot ingen månad som kommer att vara i närheten av majutfallet.

Som trogna läsare vet började jag resan mot finansiellt oberoende 2011. Det året erhöll jag totalt 18 124 kr i utdelning. Det tog sedan ända till år 2019 innan jag under ett helt år skrapade ihop mer utdelningar än vad jag gjorde under maj 2023. Det tycker jag är en häftig utveckling.

Inför i år hade jag aldrig erhållit mer än 500 000 kr i utdelningar under ett enskilt år. För 2023 är nu förhoppningen att jag ska inkassera mer än 700 000 i utdelning.

Hur utvecklades era utdelningar i maj?

18 comments:

  1. Fick 15535 kronor i erhållen utdelning. Tele2 har en stabil utdelningsnivå trotts elkris och dess kostnader. Sedan har jag också ökat i bolag som har givit en högre DA p.g.a. nedgång precis som du gjort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt fint! Trevligt med Tele2 som stabil utdelare.

      Delete
  2. Jag lyckades skrapa ihop 29 135 kr jmf med 23 489 kr förra året. Maj är min bästa utdelningsmånad, tätt följt av april. Som för många andra :) Resten av årets månader är tyvärr inte i paritet med dessa men det är bara att kämpa på med månadssparandet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PS Jag är mäkta avundsjuk på din utdelningsnivå.

      Delete
    2. Grymt bra! Samma här, förutom maj och april (och mars) så är det en hel del månader med inte så mycket utdelningar. I Q3 där har jag inte mycket utdelningar som trillar in :)

      Delete
  3. Jag började spara 2019 och kan säga att maj blev också bästa månaden på 29700kr att jämföra med 9300kr 2022, helåret ligger på 106000kr, första gången jag kliver över 100k 🥳,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt fint och grym ökning! Kollade i min historik nu och när jag var på motsvarande ställe i min sparresa hade jag i maj drygt 31 000 kr så i princip har vi exakt samma utveckling :)

      Delete
  4. Jag tror alla är nyfikna på din portfölj. Hur är den sammansatt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 45% stabila svenska bolag, 40% USA, 10% canada,tyskland,norge och resten ETF. Har extrem hög insättning, min portfölj har inte ens börjat prestera så mycke, som sagt börjat sep 2019 sen blev det covid osv, fokus på utdelning i stabila bolag och väl diversifierad

      Delete
    2. Jag har endast aktier noterade i Sverige just nu. I söndagsinläggen framgår bolag jag äger. Var dock ett tag sedan jag redogjorde för bolagen i storleksordning, kanske får bli ett sånt inlägg framöver någon gång? :)

      Delete
  5. Bra jobbat Dividend Guy! Blev snålt med utdelningar här i Maj men kanske blir bättre till nästa år.

    Fortsatt lycka till på din resa.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Slimis! Ja, det kan slå en del mellan åren. Tack detsamma!

      Delete
  6. Ska vi inte prata totalavkastning också, det är ju det primära!!???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, man ska glädjas med andra ;) Skämt å sido. Jo totalavkastning är viktigt men är inte totalt kapital ännu viktigare? :) Det blir ju alltid mycket ifs-and-buts med avkastning (om man ser det utifrån sin totala ekonomi och inte bara det som finns i aktiedepån).

      Delete
  7. Mäktigt! Vi kör ju index men det går rätt bra det också nu. Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Index är fina grejer! :) Inte minst nu när det är väldigt stökigt i vissa bolag och index taktar på betydligt stabilare.

      Trevlig helg!

      Delete
  8. Läser allt, men kommenterar sällan här. Tycker du gör ett kanonjobb med bloggen och portfölj, alltid intressant.

    Jag tycker det vore intressant om du ville publicera hela portföljen, som du nämnde här ovanför i en annan kommentar, för oss lite mer novisa att ta del av. Dels för inspiration till bolag men också för hur sammansättningen kan se ut i en större portfölj.

    ReplyDelete
  9. Jag instämmer! Tråkigt att det finns ett antal mytomaner bland aktiebloggarna. Dessa har ett gemensamt; de redovisar inte sina portföljer.

    ReplyDelete