Pages

Saturday 3 June 2023

Veckans aktieköp: v.22

I dagens inlägg summeras veckans aktieköp.

B3 CONSULTING GROUP: B3-aktien noterade tidigare i år en ny ATH-notering (206,50 kr). Sedan dess har aktien haft en svag utveckling, där startskottet skedde samma dag som B3 presenterade sin Q1-rapport. Jag köpte i veckan mer aktier i B3 till kursen 130,60 kr. Givet min vinstprognos för helåret 2023 handlas aktien kring P/E 11. Jag tycker att aktien handlas till en attraktiv långsiktig risk/reward.

CATELLA: På veckans första handelsdag köpte jag aktier i Catella till kursen 29,05 kr. Det fastighetsfokuserade bolaget har sett sin aktie ha en svag utveckling hittills i år på börsen. Den skördeperiod som var tänkt att äga rum under föregående år fick delvis skjutas på framtiden då bolaget inte ansåg sig få tillräckligt bra betalt för de fastighetsprojekt man utvecklat. Man har dock finansiella muskler att vänta med försäljningarna till dess att man erhåller ett pris man finner värdigt sina fastighetsprojekt. Under tiden tickar det in fasta avgifter från bolagets fondverksamhet. Nuvarande omvärldsmiljö är inte optimal för Catella men långsiktigt tycker jag att nuvarande kursnivåer är intressanta.

NEOBO: Det är ordentligt volatilt på många håll bland fastighetsbolagen för tillfället. På onsdagen sjönk Neobo-aktien med drygt 12%. Jag passade på att köpa aktier till kursen 7,25 kr. Givet allt stök och osäkerhet som finns i fastighetssektorn nu så får detta ses som lite mer av spekulativt köp.

NEW WAVE: För tredje veckan i följd har jag köpt aktier i New Wave. På tisdagen utvecklades aktien klart sämre än index. Jag passade på att köpa aktier till kursen 177,90 kr. Det blev sedan ytterligare ett köp på onsdagen då jag betalade 173,40 kr per aktie som jag köpte.

NORDIC PAPER: Jag har i veckan också köpt aktier i Nordic Paper. För mina aktier fick jag betala strax över 33 kr per styck. I veckan har det annonserats att bolagets VD för andra gången på kort tid genomfört insynsköp. Trots (som för många andra bolag) en utmanande omvärldsmiljö tycker jag att aktien har sjunkit för mycket. I likhet med min spekulation sjönk aktien efter utdelningen drogs betydligt mer än vad utdelningen uppgick till. Det skulle inte förvåna mig om man kan köpa aktien till än lägre kurser framöver men långsiktigt tycker jag att nuvarande kursnivåer ger en solid risk/reward. Givet min prognostiserade vinst per aktie 2023 handlas aktien till P/E strax under 5. 

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

11 comments:

  1. Jag har beslutat för att strukturera om portföljen som jag har haft i drygt 5 år ( ett arv). Från början var det bara finska aktier sedan har det blivit även aktier i övriga europa. Nu vill jag lite tillbaka till ursprunget och kanske kommer jag att ta ut pengar därifrån när jag åker till Finland.

    Jag har därmed sålt av det franska försäkringsbolaget Axa, tyska läkemedelsbolaget Bayer o detaljhandelsbolaget Carrefour. Deutsche Telekom lyckades jag inte sälja. Istället blev det då finska konglomeratet Kesko, Telekombolaget Elisa och skogsbolaget UPM.

    I den svenska portföljen har jag köpt in SSAB. Jag tror att vinsten kan komma av att man har tecknat olika avtal med bl.a. Volvo och att man har en god relation till LKAB som producerar råvara till stålet. Det kommer att kosta mer för konkurrenten H2 att behöva importera.

    Jag ökade också i Nordic Paper.

    Veckans sälj i Sverige blev Bahnhof som gått starkt och har en stabil utdelning och kassa. Visst är det bra med stabilitet men vill även ha lite spänning i den svenska delen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande med olika (geografiska) inriktningar på portföljerna. Måste ha varit en fin skjuts att ha mycket aktier noterade i utländska valutor när SEK har det motigt :)

      Delete
  2. Köp i Lundbergs på 458 kr. Jag har ingen kassa för tillfället och är nöjd med portföljens sammansättning. Det blir alltså köp ur nysparande.
    Jag har funderat på att ta någon eller ett par procents belåning på portföljen, kanske upp till 5 procent. Det skulle i så fall vara i intervallet som innebär låg ränta hos avanza (1,49 procent). Blir det dipp i sommar - vilket inte känns helt otroligt - kanske jag ger mig på det.

    Belönar ni portföljen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då det står ni så gissar jag att det gäller alla oss. Svar nej. Har inte skrivit på avtal för att belåna portföljen så nej.

      Delete
    2. Fint och stabilt med Lundbergs! Jag belånade portföljen förr om åren men har för närvarande inte någon belåning i portföljen.

      Delete
    3. Tack input, båda två :)

      Delete
  3. Själv har jag inte gjort så mycket förutom köpt mera Nordic paper och B3 , båda lyser köpvärda i min modell 🥳

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevliga köp och de bolagen lyser köpvärda i min modell också :)

      Delete
  4. Den här veckan blev det köp i Axfood, Xact Norden och en liten chansning i SBB... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande, hoppas SBB återhämtar sig framöver!

      Delete
    2. Ja det blir minst sagt intressant att se hur dom ska ordna upp allt

      Delete