Pages

Saturday 17 June 2023

Veckans aktieköp: v.24

Börsen fortsätter att präglas av en hel del muntra miner. Enligt CNNs Fear & Greed-index uppvisas nu nivåer av extrem girighet. Nedan följer en redogörelse av veckans aktieköp.

NEW WAVE: Efter en paus från köp i New Wave förra veckan har jag återigen fyllt på mitt innehav. Denna gång fick jag betala 91,98 kr för aktierna jag köpte. Jag hoppas att kursen kommer fortsätta nedåt så jag kan fortsätta fylla på.

NORDIC PAPER: Aktien har haft en svag utveckling på börsen, där kursen kommit ned med närmare 30% under de senaste tre månaderna. Dock har man erhållit en signifikant utdelning under nyss nämnda period. Vidare trillade totalt fem insynsköp in under maj månad. Jag tycker aktien ser attraktiv ut och utökade därför mitt innehav i veckan genom att köpa aktier till kursen 31,50 kr.

PEAB: På veckans sista handelsdag köpte jag aktier i Peab till kursen 43,64 kr. Det är en nivå som innebär en aktiekursnedgång på cirka 26% hittills under året. Aktien har haft det kämpigt under en period, samtidigt som flera insynsköp har genomförts. Under ”normala” omständigheter anser jag att Peab borde handlas klart högre än vad aktien gör idag.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

8 comments:

  1. Har bara läst DI vid sidan om och inte kollat på aktiekurser i huvudtaget förutom igår när jag skulle ta fram det som kommer imorgon ( veckans nyheter). Inga köp eller sälj har gjorts denna vecka m.a.o.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt med lite börspaus på semestern! Spännande, jag ser framemot dina nyheter imorgon :)

      Delete
  2. Köpte ordentligt i PEAB jag med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint! Hoppas aktien kan bottna ur snart :)

      Delete
  3. Tack för att du delar, jag har inte mycket i veckan, har ökat i Skanska som enda transaktionen jag gjort. Kommer fortsätta öka i Nordic Papper är planen:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skanska är ett fint bolag! Det blir spännande att se vilka möjligheter som ges till veckan :)

      Delete
  4. Hej. Jag har Rottneros sedan ganska många år. Har först nu förstått att Nordic paper är huvudägare. Vad tror du om att byta till Nordic, eller köpa till Nordic parallellt. Vad skulle vara böst? MvH //Tomas Bergstedt tomas.bergstedt@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag har inte någon nämnvärd koll på Rottneros, men kollade nu i deras årsredovisning och det är Arctic Paper som är största ägare i Rottneros.

      Delete