Pages

Thursday 13 July 2023

B3: Vinstvarning och mitt agerande i aktien

Efter stängning i förrgår meddelade B3 först att CFO självmant väljer att lämna sin tjänst. Därefter skickade B3 ut en vinstvarning.

I pressmeddelandet framgick att intäkterna uppskattas landa på 299,3 mkr, vilket medför en tillväxt på 3,4%. Rörelseresultatet uppskatta komma in på 22 mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 7,4%. Både intäkterna och rörelseresultatet kom in lägre än mina prognoser, framför allt kom rörelseresultatet in klart lägre än mina förväntningar.

ABG kom dagen innan vinstvarningen med en vältajmad analysuppdatering där man drog ned sina vinstförväntningar till inte allt för långt ifrån utfallet. I övrigt har konsensus varit klart högre än siffrorna som angavs i vinstvarningen.

Detta föranledde att aktien sjönk kraftigt igår när börsen öppnade. Aktien återhämtade dock en del av fallet under dagen och stängde 4,72% ner. Volymen i aktien var signifikant större än en genomsnittlig dag. 

KOMMUNIKATION

När B3 presenterade sin Q1-rapport var det flera röster som höjdes avseende att man inte var nöjd med hur bolaget kommunicerade. Man ansåg att bolaget baissade, något som fick aktien att tappa en signifikant del av sitt värde.

Som jag tidigare har skrivit ansåg jag inte att kommunikationen var särskilt dålig. Jag måste nog ändå revidera min åsikt nu när vinstvarningen har kommit ut. Det ”intressanta” är att de som klagade på att kommunikationen var ”baissad” hade rätt om att kommunikationen var dålig, men fel i själva sakfrågan. Detta då det nu alltså visade sig att kommunikationen var för ”haussad”…

Såväl CFO, CEO och styrelseordförande har under Q2 kommunicerat på ett helt annat sätt än vad vinstvarningen gör gällande. För att toppa osäkerheten ytterligare har CEO och CFO meddelat att de självmant lämnar sina roller.

Det finns oerhört mycket man kan spekulera kring varför de lämnar. Jag har lagt en del tid på diverse olika spekulationsteorier, men det tjänar egentligen inte särskilt mycket till att spekulera. Givet att bolaget fortfarande tror på sina finansiella mål tycker jag att man kan påtala detta i sina pressmeddelanden, inte minst i samband med vinstvarningen.

MITT AGERANDE I AKTIEN

Aktien öppnade som sagt ordentligt ned igår. Aktien hade mer än halverats från toppnivåerna tidigare i år. Trots en betydande osäkerhet genomförde jag två aktieköp igår (vilket framgår i grafen nedan). Om B3 når sina finansiella mål 2025 är aktien oerhört billig för närvarande.

Personligen tycker jag dock som sagt att osäkerheten är stor för tillfället. Bolaget har uppenbarligen inte haft koll (åtminstone inte i den mening som jag har tolkat deras budskap) att Q2 skulle bli klart svagare. Jag är besviken över kommunikationen och utfallet i Q2.

Jag har många grejer jag vill att B3 ska göra nu, exempelvis:

  • Presentera en handlingsplan i samband med Q2-rapporten (gärna ett nytt effektiviseringsprogram)
  • Lansera ett nytt återköpsprogram (hellre ställa in utdelningen nästa år om man kan återköpa aktier kring hundralappen)
  • Att flera insynspersoner ska köpa aktier efter Q2-rapporten är publicerad, varav jag gärna ser ett större köp av Sverre
  • Återupprepa budskapet att man har stark tro på att nå sina finansiella mål 2025
  • Konsolidera in den polska verksamheten från och med januari 2024

Vidare har jag gjort en första indikativ justering av mina prognoser för helåret 2023. Jag vill dock se hela rapporten samt hur man kommunicerar innan jag presenterar mina justerade prognoser. Förhoppningsvis finns en viss del ”engångskostnader” i Q2-utfallet till följd av 20 årsfirandet för B3-koncernen, vilket ägde rum i maj. För Polens del firade man nyligen fem år.

2 comments:

  1. Usch, instämmer med Börspodden och deras kritik på Analytikermassage...Detta låter onekligen som detta..

    Bra timing på köpet, nästan all day low!

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt bra tajming på analysen (och mina dippköp) :) Hoppas bolaget kan få lite bättre fart framöver!

      Delete