Pages

Monday 17 July 2023

En långsiktigt mycket intressant aktie (enligt mig)

I dagens inlägg är det fokus på ett av mina kärninnehav.

Bolaget i fråga är Inwido. I fredags presenterade Inwido siffrorna för Q2 2023. Nedan är en summering av rapporten samt mina tankar. Utvecklingen avser Q2 2023 vs. Q2 2022 om inget annat anges.

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 263 mkr (2 475), en nedgång på 9%. Den organiska tillväxten landade på -13%
  • Orderingången minskade med 21%, medan orderstocken sjönk med 41%
  • Operationell EBITA uppgick till 261 mkr (297) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 11,6% (12,0%)
  • Resultatet per aktie kom in på 3,36 kr (3,66)
  • Nettoskuldsättningen uppgick till 0,7x operationell EBITDA (0,4x exklusive IFRS 16). Inklusive förvärvet av Sidey Group ska 0,4-0,5x adderas till nettoskuldsättningsgraden

Marknaden har fortsatt att försvagas under Q2. Från att marknaden tidigare huvudsakligen har uppvisat en svagare trend inom nybyggnation syns nu också en svagare konsumentmarknad. Grafen nedan visar att intäkterna på rullande 12 månader nu viker ned för första gången på 2020-talet.

Givet den turbulens som uppvisas på vissa marknader (t ex den svenska) tycker jag ändå att intäkterna hittills har hållit uppe väl. Utvecklingen gynnas av tidigare prishöjningar. Den underliggande volymen är således klart svagare. Förutom prishöjningar har sjunkande direkta produktionskostnader bidragit till att bruttomarginalen stärktes jämfört med Q2 2022.

Stora tapp för de två största områdena (Skandinavien och Östeuropa) resulterade i en svag orderingång, detta trots att både Västeuropa och e-Commerce ökade orderingången. Orderstocken sjönk med 41% till 1 575 mkr. Det är dock en siffra som är cirka 50% högre än vid inledningen av covid-pandemin.

Kort om respektive affärsområde:

  • Skandinavien: Försäljningen minskade med 12%. I Sverige lanserades i början av juli ett statligt energieffektiviseringsstöd, vilket inkluderar fönsterbyten i hus som värms upp med el eller gas. Förhoppningsvis kan detta stärka investeringsviljan i framtiden.
  • Östeuropa: Noterar fortsatt försäljningstillväxt inom konsumentmarknaden, medan industrimarknaden minskade. Till följd av tidigare gjorde prishöjningar förbättrades EBITA-marginalen kraftigt, från 8,8% till 13,0%.
  • Västeuropa: Här noteras en sjunkande försäljning på konsumentmarknaden, medan industrimarknaden är mer positiv. Inwidos irländska verksamhet presterade sammantaget en positiv tillväxt. Affärsområdet har en klart lägre lönsamhet än Skandinavien och Östeuropa.
  • e-Commerce: Upplever en extra konkurrensutsatt marknad just nu. Försäljningen ökade något, däremot är lönsamheten fortsatt svag. Lönsamhetsminskningen i Q2 förklaras av marknadsinvesteringar samt att man under Q2 gått live i Nederländerna. Lanseringen i Nederländerna innebär att e-Commerce nu har 12 olika varumärken samt är live på åtta marknader.

Mina tankar

Givet omständigheterna tycker jag att Inwido presterade väl under Q2, även om utvecklingen supporteras av tidigare genomförda prishöjningar. Den underliggande verksamheten upplever utmaningar på flera olika marknader, något som syns orderstocken.

Bolaget påtalar dock att orderstocken är på en mer normal nivå nu, detta efter att bland annat tidigare ha varit större till följd av kapacitetsutmaningar som påverkade leveranstiderna. Leveranstiderna är nu på en normal nivå igen. Inwido pratar ofta att man är vana vid att hantera fluktuationer i efterfrågan.

Inwido har en solid finansiell ställning. Jag tycker att det är helt rätt att man använder kassan till att göra intressanta förvärv. Förvärvet av Sidey Group är ett viktigt steg på resan mot att uppnå 20 mdkr till år 2030. Förvärvet utgör också en kortsiktig mitigerande faktor i relation till den vikande försäljningen i Inwido. Positivt är också att Sidey har en högre lönsamhet än Inwido.

Jag tycker även att politiska hållbarhetsinitiativ, där kvalitativa fönster och dörrar bidrar till mer energieffektiva fastigheter, är något som långsiktigt borgar för en god efterfrågan på Inwidos produkter och tjänster.

Givet de omvärldsutmaningar som råder tycker jag att det är vanskligt att göra prognoser. I brist på annat har jag skissat fram en vinst per aktie 2023 på cirka 11,50 kr. Baserat på fredagens stängningskurs (106,90 kr) motsvarar det ett P/E-tal på cirka 9,3. Det är en attraktiv värdering för Inwido.

Jag räknar dock med att en förhöjd osäkerhet kommer att följa med in i (åtminstone en del av) 2024. Långsiktigt anser jag Inwido vara ett spännande köp på dessa nivåer och jag räknar med att bolagets bästa år någonsin ligger i framtiden.

Faktorer jag anser driva den långsiktiga aktieutvecklingen i Inwido är exempelvis:

  • Fortsatt solid efterfrågan, bland annat drivet av politiska hållbarhetsambitioner
  • Nya värdeskapande förvärv (inklusive synergier från dessa förvärv)
  • Multipelexpansion till följd av bolagets hållbarhetsorienterade erbjudande och lösningar

 Jag äger aktier i Inwido och köper gärna fler. Långsiktigt tror jag starkt på bolaget. Kortsiktigt är osäkerheten dock stor och utvecklingen mer vansklig att förutsäga.

5 comments:

  1. Förvärvet är mer spännande än rapporten. Men det finns många bolag som är spännande på långsikt. Jag avstår från att öka. Vi har olika horisonter gällande aktier.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med om att förvärvet var mer spännande än rapporten. Hehe, det är bra när vi har fokus på olika horisonter, då kompletterar vi varandra ;)

      Delete
  2. Jag äger 3,9% i portföljen i Inwido, kommer öka framöver. Fantastiskt framtidsbransch som du skrev, helt enig

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att Inwido finns i portföljen! Vi får hoppas att det blir en bra långsiktig investering för oss :)

      Delete
  3. Inwido kommer nog inte vända förrän byggkonjunkturen vänder. Frågan är när det sker. Jag chansar på att man kommer kunna få aktierna ännu lite billigare under senhösten...

    ReplyDelete