Pages

Monday 17 July 2023

Investeringsdagboken #2

Jag hade egentligen planerat att skriva om ett annat tema idag men på grund av ”anledningar” har jag ändrat tema.

Jag har sagt att dessa investeringsdagboksinlägg ska vara max 200 ord. Ofta är det lättare att skriva mer, men nedan följer exakt 200 ord 😊

Lita på dig själv + Ännu en vinstvarning i bemanningssektorn

Ogunsen vinstvarnade idag. Nettoomsättningen i Q2: 128 mkr. Min prognos: 129,5 mkr, bra gissat. ABG prognostiserade 141,5 mkr. Rörelseresultatet: ~9 mkr. Min gissning: 14 mkr; ABGs prognos: 15,9 mkr.

Jag har tidigare skrivit att ABGs prognoser varit höga, vilket nu visade sig. Tyvärr var även mina prognoser för höga, vilka jag nu skruvat ned en hel del. Ogunsen är ett välskött bolag och man har (likt B3) långt in i Q2 andats förhållandevis positiva tongångar. Att Q2 blev så dåligt lönsamhetsmässigt förvånar mig därför.

Jag skrev nyligen att sanningens ögonblick skulle uppstå efter sommaren, det uppstod tidigare. Nu blir hösten extra ”nervig”.

Enligt min statistik sjönk antalet rekryteringsannonser med 25% i Q2. Rekryteringsdelen är betydligt mer lönsam än konsultdelen. Det tar en del tid att föra statistik. En relevant fråga är: Varför lägga ned massa tid på statistik om jag inte agerar på den?

Dels är jag inte kortsiktig i Ogunsen. Verksamheten är volatil till sin natur. Dels blev jag färgad av den goda utvecklingen i Q1 samt att jag inte tycker bolaget kommunicerat på ett sådant sätt som Q2-utfallet blev.

Jag behöver tro mer på min egen statistik samt vara mer kritisk till bolagsuttalanden.

No comments:

Post a Comment