Pages

Wednesday 26 July 2023

Fem intressanta böcker för semestern

Hittills i år har jag läst 36 böcker. Sammantaget har jag aldrig läst bättre böcker än vad jag har gjort i år.

Anledningen till detta är till stor del tack vare de många bra boktips jag har fått, bland annat via Twitter och bloggen. Med detta inlägg skulle jag därför vilja dela dessa boktips vidare. Därför presenteras några förslag på läsvärda böcker nedan.

  • Shackleton's Incredible Voyage (Alfred Lansing): Det är en bok om Shackleton och hans besättning som tog sig an uppdraget att efter en planerad lång seglats slutligen korsa Antarktis. Seglatsen slutade med skeppsvrak innan man nådde fram till målet. Därefter följer en häpnadsväckande och intressant kamp för att överleva och ta sig till civilisationen.
  • The most important thing (Howard Marks): Detta är en av de absolut bästa investeringsböckerna jag någonsin har läst. Boken är fylld med klokskap och tänkvärda saker. Jag skrev flera sidor anteckningar under tiden jag läste boken.
  • Tunn luft (Jon Krakauer): Detta är ännu en bok som präglas av nervkittlande äventyr. Bokens författare var tillsammans med en grupp andra personer på Himalaya med siktet inställt på att nå Mount Everests topp. Många saker gick dock inte som planerat och expeditionen renderade i flera tragiska människoöden.
  • Att bli Steve Jobs (Bernt Schlender & Rick Tetzeli): Vill man lära sig mer om mannen bakom ett av världens allra främsta bolag är detta en mycket läsvärd bok. Jag fann det väldigt intressant att få lära mig mer om Steve Jobs, om hans resa både som person generellt som entreprenör.
  • The Spy and the Traitor (Ben Macintyre): Kloka personer påtalar ibland att historien inte upprepar sig, men att den rimmar. Givet nuvarande utveckling i omvärlden känns denna bok som något som passar in på det temat. I boken får man under kalla krigets dagar följa en otrolig spionskildring.

Dela gärna om ni har läst någon av ovanstående böcker samt dela gärna med er av era bästa lästips för sommaren.

2 comments:

  1. Har själv aldrig läst så många böcker som nu. Har samma erfarenhet man ramlar över mängder med bra rekar. Här ytterligare fem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul! Vilka är de bästa böckerna du har läst i år?

      Delete