Pages

Wednesday 26 July 2023

Investeringsdagboken #5

I investeringsdagboken redogörs idag för den senaste transaktionen i min TDS-portfölj.

I min aktiva portfölj (= TDS-portföljen) sålde jag igår mitt innehav i Raketech. Tidigare i veckan skickade Raketech ut en trading update (= omvänd vinstvarning i det här fallet). Bolaget anger att intäkterna i Q2 väntas landa på 17,5 mEUR samt att preliminärt EBITDA-resultat uppgår till 5,4 mEUR.

Jag hade gissat på att intäkterna skulle komma in på 15,0 mEUR och EBITDA på 5,4 mEUR. EBITDA-utfallet kom således in exakt enligt min prognos. Bolaget uppger att sub-affiliation / network samt Casumba har utvecklats starkt i Q2. I sitt pressmeddelande justerar Raketech också upp sin helårsprognos.

På cirka två veckor plockade jag hem en vinst på 7%. Under samma tidsperiod steg OMXSGI med 2%. Jag tycker att Raketech-aktien är lågt värderad. Jag är däremot inte superförtjust i den skenande tilläggsköpeskillingen för Casumba. Huvudanledningen att jag valde att plocka hem en snabb vinst var dock att EBITDA-utfallet i den omvända vinstvarningen kom in helt i linje med min prognos.

De tre största innehaven i TDS-portföljen är i skrivande stund Duni, B3 och New Wave.

2 comments:

  1. Fin vinst antagligen. Har du NCC och/eller Skanska i portföljen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varken NCC eller Skanska återfinns i min aktiva portfölj. I min mer långsiktiga portfölj finns NCC.

      Delete