Pages

Thursday 27 July 2023

Läsarfråga: Varför köper du svenska aktier?

Jag fick nyligen en läsarfråga som jag tänkte kunde passa att besvara via ett blogginlägg. Det är alltid kul när ni kommenterar inlägg eller på annat sätt kommunicerar feedback eller kommer med frågor / förslag på inlägg etc.

Frågeställningen lyder: ”Varför köper du svenska aktier?” Sedan lyftes några anledningar upp (som jag tolkar) varför man inte ska investera i Sverige – bland annat därför: Lägst tillväxt i Europa och högst skatter.

Det hela avslutades sedan med följande: ”Hade du investerat i samma bolag som medborgare i ett annat land?”

Om jag ska börja med huruvida jag hade investerat i samma bolag om jag hade varit medborgare i ett annat land så skulle jag spontant säga att jag sannolikt inte hade ägt särskilt många av bolagen jag äger idag (givet att jag t ex inte hade bott i Norge, då skulle det säkert finnas lite svenska aktier i portföljen). Eventuellt skulle Evolution kunna vara ett undantag men jag tror i övrigt inte att jag hade ägt något av mina nuvarande innehav om jag t ex hade bott i Frankrike.

Anledningen till att jag investerar huvudsakligen i svenska bolag / bolag listade i Sverige är för att det är den marknad jag har bäst koll på. Det är då betydligt lättare att ha en tydlig uppfattning om regelverk, kulturer, rutiner etc. Genom årens lopp har jag investerat i bolag från andra länder, framför allt USA – men även Kanada, Frankrike, Spanien, Norge och Finland mm.

Flera nordiska länder är givetvis förhållandevis likt Sverige (även om man kan argumentera för att det finns mer utmanande marknader även i Norden), än om man jämför med exempelvis Frankrike – vilket är en marknad som åtminstone jag har betydligt sämre koll på.

Allting kan givetvis alltid bli bättre men i grund och botten anser jag att Sverige är ett välskött land med god historik, samt är ett land med många framgångsrika bolag och en stark aktieägarkultur. Vidare är det lättare att ta del av nyheter som är närmast där jag befinner mig samt att det många gånger är lättare att ha ”örat nära rälsen”.

Jag tycker också att det är skillnad på om man (utifrån ett svenskt perspektiv) pratar om den amerikanska aktiemarknaden eller den spanska aktiemarknaden. Den amerikanska aktiemarknaden är världens största och jag tror att det för många är gynnsamt att ha exponering mot den amerikanska aktiemarknaden.

Sammanfattningsvis:

  • Jag köper svenska aktier för att det är den marknad som jag har bäst koll på och att det finns många framgångsrika bolag i Sverige
  • Hade jag inte bott i Sverige (eller t ex i övriga Norden) hade jag sannolikt haft väldigt få (om ens några) svenska bolag i portfölj


10 comments:

  1. Finska bolag menar du typ Nordea då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, till exempel Nordea. Det finns många fina finska bolag :)

      Delete
    2. Hehe joo men tänkte om du endast äger typ nordea och stora enson som är noterade i Sverige?

      Delete
    3. Apples market cap är ca 3x hela 🇸🇪 börsens värde. Förespråkar, ur risk perspektiv, investeringar i globala index eller i i S&P500 ETF

      Delete
    4. Mikael: Haha, då förstår jag (tyckte att du om någon borde ha superbra koll på Finland :)). Allt annat lika köper jag hellre bolag listade i Sverige men om det är ett finskt bolag jag gillar mycket som inte är listat i Sverige så köper jag ändå.

      Delete
    5. Anonym: Generellt tror jag det är ett gynnsamt tips för många att ta rygg på.

      Delete
    6. Jag bara undrade. Skulle kunna hjälpa till om du var intresserad/ bolla lite med varandra :)

      Delete
    7. Bollar gärna finska case med dig, jag hojtar om det dyker upp något jag finner intressant :)

      Delete
  2. Så länge jag har mina utgifter i SEK vill jag nog ha en stor del av mina innehav i SEK också, så de rör sig ungefär som mina utgifter gör.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter sunt! Sedan får man ju indirekt ändå ta del av många bolags valutaexponeringar.

      Delete