Pages

Friday 28 July 2023

Sparsamma vanor för att bli rik

För 11 år sedan skickade min fru ett mejl till mig. Det var ett mejl som innehöll en länk till en artikel som handlade om några sparsamma vanor som ”superrika” personer ägnade sig åt.

Jag håller för närvarande på att gå igenom massa mejl som har samlats på hög. Jag läste därför nu i helgen mejlet som refereras till ovan och tackade därefter frugan för att hon hade delat länken med mig. Jag är inte alltid lika seg på att svara på mejl, det brukar gå snabbare än 11 år 😉

Artikeln började med att lyfta upp vikten av att vara disciplinerad för att bli finansiellt välbärgad, samt även sedan för att bibehålla (eller ytterligare växa) den solida finansiella situationen. Sparsamma vanor är en pusselbit som bidrar till att skapa och bibehålla en förmögenhet.

Sammantaget gavs sparsamma tips från sju olika personer, bland annat investerare, fru till tidigare amerikansk president, skådespelare etc. Nedan följer några av tipsen som lyftes upp.

  • Lev inte som att du är rik innan du är det
  • När du äter middag på restaurang. Ät upp halva portionen och be sedan om att få ta med resten hem som du kan äta dagen därpå
  • Klipp håret själv (eller be en familjemedlem att göra det)
  • Köp inga nya bilar, nöj dig med en äldre modell om du måste ha bil
  • Utnyttja rabattkuponger och andra erbjudanden när du handlar
  • Gå aldrig någonstans med pengar i fickan och leta efter något att köpa. Gör istället en lista på det du ska köpa och ha med exakt så mycket pengar som behövs
  • Köp aldrig kläder och skor till fullpris

Mina tankar

Ibland figurerar begreppet knäckebrödsmiljonär i sociala medier, vilket innebär en person som snålat sig till sin förmögenhet och lever allmänt snålt. För den typen av personer känns det inte direkt som om artikeln bjöd på några häpnadsväckande tips.

Det mesta är således inga nyheter och man har nog själv betydligt mer kraftfulla spartips. Vill man verkligen fokusera på att minska på kostnaderna torde det ju vara bättre att inte gå på restaurang alls än att dela upp måltiden i två portioner. Det blir ju en definitionsfråga huruvida man sparar pengar när man konsumerar.

För gemene man finns däremot säkert några tips ovan som kan vara värda att bli påminda om.

Det skulle vara väldigt intressant om du ville bjuda på något eller några av dina bästa spartips / sparsamma vanor.

12 comments:

  1. Inte köpa en vattenflaska i tid och otid för att du är lite törstig. Man dör inte av att inte dricka på några timmar. Man kan dricka kranvatten när man kommer hem /fram. Sen såklart kan man unna sig en god LOKA nån enstaka gång, men då medvetet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tips, där finns en hel del pengar att spara in långsiktigt :)

      Delete
  2. När jag åker långresor med bil tar jag med mig varmkorv i termos. Då slipper man köer på macken och det blir betydligt billigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant, det har jag aldrig testat - det ska jag prova :)

      Delete
  3. 1. Handla mat enligt planerad inköpslista. Alltid efter du ätit.
    2. Ta med mellanmål/lunch till utflykten.
    3. Köp inget på avbetalning. Spara ihop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra punkter! Punkt 2 och 3 följer jag allt som oftast :)

      Delete
  4. Kuponger? Känns som en amerikansk artikel. Ska det meckas med kuponger är det nästan aldrig billigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, ja jag tror att det var en amerikansk artikel. Dock 11 år sedan så får hoppas att det effektiviserat kupongupplägget lite med. En gammal hederlig papperskupong var länge sen jag också använde :)

      Delete
    2. Klippt kupong till sportshopen idag :)

      Delete
    3. Härligt! Nice med Sportshopen, jag klippte faktiskt en ("digital") kupong igår på samma ställe :)

      Delete
  5. Personligen försöker jag identifiera de lågt hängande frukterna i min tillvaro. För att exemplifiera:
    1. Inte ha en onödigt dyr bil, bil har jag och kommer ha eftersom jag sparar tid på det.
    2. Ta tåget till jobbet istället för bil då och då.
    3. Optimera inköpen och ha en lista på vad som ska köpas in. Samtidigt så går jag inte runt i massa butiker och försöker jaga rabatter; återigen väga cost / benefit och min tid är begränsad.
    4. Har inte köpt böcker i Sverige på lång tid förutom till barnen, läser e-böcker själv. Detta fungerar alldeles utmärkt eftersom jag ju är enbart i Sverige 3ggr/år och har man begränsat med bagage så må man prioritera. E-reader och bibkiotekskort :-)
    5. Instämmer med 1:an om vatten. Fattar inte hur folk kan betala lika mkt för en produkt (läs vatten) som 1l bensin som kan putta en 1.5 tons klump 20km i någorlunda ideala förhållanden.
    6. Planera saker och ting i god tid. Om man är tidigt ute kan man i regel få bättre boenden till bättre priser. Ja, dte finns sista minuten men min erfarenhet är att dessa boenden är rätt dåliga. Gäller också resor.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt bra tips! Bibliotekskort är bra. Förr köpte jag mycket böcker men det var länge sedan jag köpte en bok nu. Flexibilitet när det kommer till resor (både när man åker och vart man åker) kan man fynda bra på :)

      Delete