Pages

Monday 31 July 2023

Månadens sparande

Det är idag den sista juli och det är dags att summera ihop månadens sparande.

Sammantaget landade hushållets sparande på 60 000 kr i juli. Det är en nivå jag är nöjd med, särskilt med tanke på semesterperiod. Av sparandet har cirka 4 000 kr allokerats till amortering. Resterande del har jag satt in på ett sparkonto hos Avanza.

När man uppger att man har ”sparpengar” på annat håll än på börsen brukar det alltid dyka upp frågor om man inte tror att man kan avkasta bättre på börsen än vad man kan ”avkasta” via sparkonto eller amortering.

Det är klart att jag långsiktigt utgår ifrån att börsen avkastar bättre än räntan på ett sparkonto. För det första har jag redan en del likvider på mina olika börskonton. Jag börjar således med att konsumera upp de likvider jag har innan jag sätter in mer pengar på något av börskontona.

För det andra är jag i valet och kvalet om jag ska investera på börsen eller extraamortera. Även om vi har en förhållandevis låg belåningsgrad är lånet i absoluta tal ändå relativt stort, vilket gör de snabbt stigande räntenivåerna tydligt kännbara.

Sist men inte minst så vill jag gärna också ha lite extra buffert. Vi har ett ökat fokus på att ytterligare minska riskerna i vår ekonomi. Vi har byggt upp en god nettoförmögenhet och fokus är per idag snarare att minska riskerna än att till varje pris jaga in extra miljoner. Långsiktigt kommer sistnämnda att ta hand om sig själv om börsen i framtiden utvecklar sig något sånär som den har gjort historiskt. 

Hur ser ert sparande ut i juli?

10 comments:

  1. Gick inte att planera på samma sett som jag brukar. Sparandet blev mindre om man ser till vad jag brukar ha runt hela månaden lillebrorsan gick på hockeycamp och då pengarna skulle betalas var det jag som tog ur min "kassa" eftersom farsan inte hade så mycket efter hans amortering. Plus s.k. kvarskatt. Fick jag tillbaka men ändå det blev ynka 2000 till ett månadspar denna månad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hockeyläger låter trevligt och väl spenderade pengar! Bra jobbat!!

      Delete
  2. Är sparandet enbart från Löner i hushållet efter att smatliga utgifter har betalats?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, det är sparande från våra nettolöner.

      Delete
    2. Imponerande att få ihop 60 k sparande från nettolönerna. Där är jag rätt långt efter :)

      Delete
    3. Löneökningar och god kostnadskontroll har gjort att vi kunnat öka sparandet över tid. Kan bli lite förändringar framöver dock :P

      Delete
    4. Det är nog helt korrekt, att kostnadskontroll är A och o. Dock inte helt enkelt med fru och fyra barn att få denna kontroll:) Har precis börjat min resa mot ett långsiktigt sparande som jag startat en blogg för, mest syfte att hålla motivation och fokus uppe:)

      Delete
    5. Hehe, jag har fullt upp med ett barn så kan tänka mig att det är på "en annan nivå" med fyra barn :) Kul med blogg, den ska jag spana in!

      Delete
  3. Hej, blev till att skicka över 9 000 till Avanza denna månad, lite över snittet. Det brukar bli runt de siffrorna, plus minus några tusen beroende på utgifter...
    Ny månad, nya utmaningar framöver!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Grymt jobbat! Regelbundet sparande som får jobba på börsen är bra förutsättningar för långsiktigt riktigt fint resultat :)

      Delete