Pages

Sunday 30 July 2023

Portföljnyheter i veckan: v.30

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: Sverre (Tf VD) har utökat sitt aktieägande genom att köpa 45 000 aktier till kursen 104,41 kr. Det ger en sammanlagd köplikvid om cirka 4,7 mkr.

Min kommentar: Veckans köp innebär att Sverre håller i trenden med att genomföra insynsköp efter varje ny kvartalsrapport. Jag delar Sverres åsikt om att B3-aktien är attraktivt värderad för tillfället.

CATELLA: Catella har informerat att man avyttrar sitt 50-procentiga innehav i Infrahubs (inklusive tillhörande projektbolag). Köpeskillingen uppgår enligt pressmeddelandet till det totalt investerade kapitalet plus 12 mkr för värdet av plattformen och tillgångarna. Man uppger också att avyttringen kommer att ha en positiv effekt på resultatet efter skatt med cirka 12 mkr det under andra halvåret 2023.

Min kommentar: Catella-aktien har haft en relativt stark utveckling på börsen på sistone, drivet av bland annat insynsköp av VD. När det gäller ovanstående nyhet så är något som ytterligare stärker Catellas finansiella ställning. I pressmeddelandet angav dock Catella att man kommer behålla sitt 40-procentiga ägande i den utvecklade fastigheten i Jönköping, vilken är fullt uthyrd till Svenska Retursystem (SRS). Förhoppningsvis kan ytterligare försäljningslikvider trilla in hos Catella framöver.

NCC: Sedan senaste inlägget jag skrev om portföljnyheter i veckan har det rapporterats in tre nya insynsköp i NCC, även om samtliga av dessa ägde rum den 20 juli.

Min kommentar: Det är glädjande att se att insynspersoner i NCC utökar sina aktiepositioner. Det verkar vara koordinerade köp (aktieprogram?) då köpen sker brett och till samma köpkurser. 

RAKETECH: I veckan skickade Raketech ut en trading update (= omvänd vinstvarning i det här fallet). Bolaget anger att intäkterna i Q2 väntas landa på 17,5 mEUR samt att preliminärt EBITDA-resultat uppgår till 5,4 mEUR. I sitt pressmeddelande justerar Raketech också upp sin helårsprognos.

Min kommentar: Jag hade gissat på att intäkterna skulle komma in på 15,0 mEUR och EBITDA på 5,4 mEUR. EBITDA-utfallet kom således in exakt enligt min prognos, medan intäkterna kom in betydligt högre. Det är positivt att se att verksamheten utvecklas väl. Som jag tidigare har angett är jag dock lite orolig över utvecklingen när det kommer till tilläggsköpeskillingen för Casumba – samt hur den ska finansieras.

4 comments:

  1. Intressant att det insynsköps i NCC. Deras projekt kostar visserligen inte lika mycket dom Skanskas hypade USA projekt. På tal om detta så har Skanska kommit med annat denna vecka men först lite andra nyheter:

    Vi börjar med att Lundbergs investmentbolag har köpt 3miljoner aktier enligt PM i Torsdags.

    Kommentar: Är det förtroende för bolagen eller är det s.k. överkontrollbehov som kommit?!

    Fidelty investment flaggade för över 5% i JM. Detta belystes i Fredags.

    Kommentar: Man har ökat en bit och är nu fjärde störst. I Maj ägde man endast 1,1%

    Till skillnad från vissa fastighetsbolag verkar Sagax ha det gått ställt. I Tisdags kom det fram att man förvärvat 19 fastigheter i Spanien för 760 miljoner. Ett område på 90.300 kvm bestående av lokaler för terminal och lagringsändamål. Årshyran är 59 miljoner och kontrakt på genomsnittliga kvarstående löptid är genomsnitt 3,7 år.

    Kommentar: Det är intressant att se hur olika det är bland fastighetsbolagens välmående.

    Nu kommer vi till Skanska och det hände 2 saker på måndagen: 1: En ny order om universitetsombyggnad i Lehigh university i Pensylvania i USA värd 730 miljoner.

    Dessutom ett avtal om dubbla slutförvaring i Forsmark.

    Kommentar: Orderboken bara ökar och ökar men som jag skrev i början så har även materialinköpens pris ökat. Forsmarks mer känsliga förvar förstår jag att infon är mer hemlig.

    Registrering av tunga lastbilar över 16 ton ökade med 18,8% Enligt statistik i Torsdags! Vilket är viktigt för Volvo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mikael för att du alltid delar med dig av intressanta nyheter!

      Delete
  2. Det är i Alleima som Lundbergs har köpt 3 miljoner aktier. Slarvigt av mig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, jag äger ju Lundbergs numera så den nyheten borde jag ha inkluderat men jag glömde också :)

      Delete