Pages

Sunday 23 July 2023

Portföljnyheter i veckan: v.29

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

HANDELSBANKEN: I veckan fick Handelsbanken ett preliminärt beslut från Finansinspektionen, där det bland annat framgick att Pelare 2-kravet ökas. Om detta skulle bli verklighet får det en påverkan på regelkravet för Handelsbankens kärnprimärkapitalrelation på 0,5 procentenheter.

Min kommentar: Enligt processen kommer nu Handelsbanken att bemöta Finansinspektionens preliminära beslut, innan Finansinspektionen sedan kommer att fatta sitt slutgiltiga beslut. Det slutgiltiga beslutet kommer att träda ikraft den 30 september. Som aktieägare vill jag givetvis inte se ett ökat regelkrav på kärnprimärkapitalrelationen.

INTRUM: På torsdagen köpte chefsjuristen 2 200 aktier till kursen 72,72 kr. Därutöver har i veckan bolagets operativa chef köpt 6 000 aktier till kursen 72,23 kr.

Min kommentar: Det har svängt ordentligt kring Intrum i veckan, bland annat efter att man annonserade att man inte ämnar föreslå någon utdelning nästa år. Givet skuldsituationen tycker jag att det är sunt att skippa utdelningen. Det är tillfredsställande att se att det fortsätter trilla in insynsköp i Intrum. 

INVESTOR: På tisdagen meddelades det att VD köpt 5 000 aktier för 208,39 kr per styck. Samma dag köpte chefen för Patricia Industries 6 000 aktier till kursen 208,10 kr.

Min kommentar: Det är glädjande att se att både VD och chefen för Patricia Industries fortsätter att genomföra insynsköp.

NCC: Det har under veckan skett en rad med insynsköp från ledningspersoner i NCC. Bland annat köpte VD 10 868 aktier för 113,34 kr per styck.

Min kommentar: Det är positivt att flera ledningspersoner trycker på köpknappen efter bolagets fina Q2-rapport.

PEAB: Smidmek (ett företag inom Peabkoncernen) har fått uppdraget att göra en stomentreprenad vid byggnation av hyreslägenheter på Södermalm i Stockholm. Ordervärdet uppgår till 143 mkr.

På tisdagen meddelades det att Peab vunnit uppdraget att genomföra beläggningsarbeten, fräsning och anläggningsarbeten i Nybro kommun. Ordervärdet uppgår till 55 mkr.

Min kommentar: Trots semesterperiod presenterar Peab två nya ordrar, även om det storleksmässigt är förhållandevis små ordrar.

6 comments:

  1. Make och maka d.v.s Mats och Eva Qviberg ökade sina innehav i Bilia för 3,6 miljoner kronor respektive 1,7 miljoner. Detta skedde på fredagen efter rapporten.

    Fabege börjar sälja de fastigheter som ligger utanför deras strategiska områden. Två fastigheter vid namn Orgeln 7 och Glädjen 12 i Sundbyberg och Stadshagen säljs för 3,4 miljarder i Nrep för att kunna satsa mer på t.ex. Flemmingsberg och Haga Norra.

    Skanska kom med nyhet i fredags efter rapporten om att man skall bygga 2 flerfalmiljshus intill Heden i Göteborg. 192 bostadsrätter på 20 våningar. Produktionsfasen som man är inne i nu är värd 390 miljoner.

    Volvos VD Martin Liundstedt tror att inflationen kommer att vara fortsatt hög tyvärr. Detta yttrade han i onsdags efter rapporten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för som alltid intressanta nyheter Mikael!

      Delete
    2. Varsågod. Morgon rutin när man vaknat/ när man skall till jobbet 06:30 varannan söndag.

      Delete
    3. Låter som en härlig morgonrutin :)

      Delete
  2. Hur ser du på Peabs skuldsättning?, funderar på köpa en skvätt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skuldsättningen ligger för närvarande lite (åt "fel håll") utanför målområdet. Givet den svaga efterfrågan på bostäder/fastigheter väljer de bygga lite i egen bok etc också. Jag ser gärna att skuldsättningen förbättras härifrån men är inte per idag särskilt orolig.

      Delete