Pages

Thursday 17 August 2023

Aktieberoendet ökar

Förra veckan kunde man i media läsa att aktieberoendet ökar.

I Svenska Dagbladet framgick att antalet personer som har sökt hjälp hos det privata beroendecentret Spelfriheten till följd av aktieberoende har ökat. Under perioden januari till juli i år uppges ökningen av personer som sökt hjälp avseende aktieberoende ha ökat med 41% jämfört med motsvarande period föregående år. En förklaring uppges vara de sjunkande aktiekurser som uppvisades när (det utökade) kriget i Ukraina inleddes i februari 2022.

Börsnedgång leder till att många personer får se sina surt förvärvade pengar minska i värde. Som en följd av detta tar en del personer större risker i syfte att ”vinna tillbaka” de pengar man har ”förlorat”.

Mina tankar

För det första vill jag vara tydlig med att jag anser att långsiktigt investerande på börsen är något jag tycker är bra, givet att det görs under sunda premisser.

Personligen har jag dock förståelse för att aktieberoendet ökar. Man kan alltid diskutera omfattningen av ett beroende, men personligen tror jag att det underliggande aktieberoendet är betydligt större än vad statistik ger sken av.

Min senaste mening syftar främst inte till att aktiemarknaden ”ruinerar” folk utan min kommentar handlar mer om hur ofta aktiekurser kollas, köpfrekvens etc. Man kan alltid ur ett relativt perspektiv argumentera för ”bra och dåliga” beroenden.

Vidare är min åsikt att allt mer ”spektakulära” produkter dyker upp inom investeringsuniversumet, vilket gör att börsrelaterade satsningar snabbt kan gå från investering till spekulation. Flera instrument kan mer liknas vid ”spelbolagsunderhållning” än traditionell sund investering.

Om jag kollar till mig själv anser jag att jag stundtals kollar börsen för mycket, samt stundom har ett högre transaktionsmönster än önskvärt. Jag anser också att jag generellt har ”beroendedrag”, även om det (hittills lyckligtvis) inte har skenat iväg på ett okontrollerat sätt. Det behöver inte konkret handla om att man är aktieberoende. För min del när jag pratar om ”beroendedrag” syftar jag (förutom delvis på aktieberoende) bland annat på tendenser som kan indikera visst arbetsberoende, matberoende, träningsberoende mm.

När det gäller beroende tror jag att det är viktigt att man är ärlig mot sig själv. Vet man med sig att man har vissa beroendedrag är det enligt mig viktigt att ha tydliga förhållningsregler att följa. Man kan ta del av börsens långsiktiga gynnsamma effekter även om man tidigare har upplevt aktieberoende. Exempelvis skulle man kunna initiera ett månatligt sparande och låta tiden och ränta-på-ränta effekten göra sitt jobb medan man själv fokuserar på annat.

Upplever du att du har något drag av aktieberoende?

4 comments:

  1. Många gånger kan vissa fall av hög igenkänningsfaktor uppstå med det du beskriver. Ibland kommer man på sig själv att man snudd på maniskt sätt följer börsen och specifika kurser. Detta tenderar ofta till ett lite osunt betande och kan ofta påverka en till att göra sämre beslut baserat på mer känslor än på ren fakta. Men även öka längtan efter att göra snabba klipp.

    Jag har varit verksam på börsen i perioder och varit med och förlorat relativt stora pengar under 00-talet på kraschen som blev då, visserligen hade jag en väldigt liten insats som växte sig stor fort och syndromet ”att man var kung” på det här med aktier uppstod. I och med detta kom ett extremt risktagande som slutade med rena rama chansningar som gjorde att jag i princip förlorade hela kapitalet över en natt. Där och då trodde man att man lärt sig läxan, men man var ung och skakade av sig det rätt fort och slutade med aktier då. Nu har jag landat i att jag ska spara långsiktigt och investera månadsvis för att bygga upp en mer sund och balanserad portfölj över tid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du delar med dig! Det är väldigt lätt att ryckas med när allt går bra. Det låter som en fin strategi med att bygga upp en sund och balanserad portfölj över tid.

      Delete
  2. Morgon! Jo, det tycker jag nog att man har. Tittar lite för mycket på kurser och börsen i allmänhet, särskilt när det är volatilt och nedåtgående marknad.

    Jag tror att de flesta som är intresserade av aktier har lite av detta beteende i sig, mer eller mindre.

    Fast visst är det roligt med aktiemarknaden?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Håller med, det känns som det är vanligt förekommande att man kollar aktiekurser för mycket. Det är mycket kul med aktier :)

      Delete